Životopis (biografie) / Informace:Jiří Švéda:
2b) KIRA MURATOVOVÁ
se narodila 5.11. 1934 v městě Soroki v Besarábii v Rumunsku,
dnes Moldávie.
Pochází ze smíšené rumunsko-ruské rodiny. 1954-59 studovala na
filologickém institutu v Moskvě. V roce 1962 absolvovala VGIK
v ročníku Sergeje Gerasimova a T. Makarova filmem U krutogo Jara
(Nad strmým úbočím), který natočila společně se svým manželem
Alexandrem Muratovem. S ním realizovala i svůj debut. Nasledující
dva filmy byly uvedeny v sovětské distribuci až v roce 1987. Na
40. MFF v Západním Berlíně získala Zvláštní cenu poroty
Stříbrného lva za režii filmu Astenický syndrom. V roce 1992 byla
vyznamenaná Ševčenkovou cenou. Od počátku 60. let žije a pracuje
v Oděse.
Pro její tvorbu je charakteristická přesná, hluboká a citlivá
analýza nejednoznačných vztahů mezi lidmi. Její filmařský styl se
vyznačuje strohými záběry, úsporností výrazu, vytříbeností
zvukové složky, lakonickou výmluvností detailů, vynalézavými
audiovizuálními kontrapunkty, využitím neherců a precizním
střihem, inklinujícím ke koláži. V posledních letech natáčí
většinou dost pesimistické obrazy mravního rozkladu současné
postsovětské společnosti.
Filmy (režie, není-li uvedeno jinak) - 1962: U krutogo Jara
(U strmé rokle, spolurežie Alexandr Muratov, uv. v TV),
absolventský krátký film na motivy stejnojmenné povídky Gavriile
"Trojepolského; 1965: Naš čestnyj chleb (Chléb náš vezdejší,
spolurežie Alexandr Muratov), výpověď o mravní zodpovědnosti
"venkovských lidí; 1967: K rátká setkání (Korotkije vstreči, spol.
"scénář + herečka, uv.); 1971: Dolgije provody (Dlouhé loučení),
psychologická analýza komplikovaného vztahu dospívajícího syna
"a jeho rozvedené naivní matky; 1978: Poznavaja belyj svet
(Poznávajíc širý svět, + spol. scénář), poetický příběh miostného
"trojúhelníku z prostředí velké stavby; 1980: Geroj našego vremeni
"(TV, Hrdina našeho věku, nedokončen), přepis Lermontovova románu;
1983: Sredi serych kamnej (TV, Mezi šedými kameny), přepis dětské
"povídky Vladimira Korolenka; Deti podzemelia (Děti podzemí);
1987: Peremena učasti (Změna osudu, + scénář), adaptace
detektivní povídky Williama Somerseta Maughama Dopis,
"odehrávající se v polovině 20. let v Malajsii; 1989: Astenický
"syndrom (Asteničeskij syndrom, uv.), společensko-kritický film;
1992: Čuvstvitělnyj milicioněr (Útlocitný policajt, + spol.
scénář, uv. v TV a na Semináři ruských filmů ve Veselí), hořká
groteska o mladém policistovi, do jehož života osudově zasáhne
"nález nemluvněte v zelném poli; 1994: Uvlečénia (Náruživosti, +
scénář), přepis povídky Borise Děduchina o nadějích a snech
"cirkusové krasojezdkyně; 1996: Tri istorii (Tři příběhy, + spol.
scénář, uv. na MFF KV 1997), tři grotesky o vraždách
z malicherných důvodů. Drobné depresivně stylizované skicy plné
černého humoru, ve kterých napohled naivní, bezbranní hrdinové
spouštějí obludné vraždící mechanismy. Oleg Tabakov si zde
v závěrečné povídce s chutí zahrál dědečka, jehož rafinovaně
otráví jeho čtyřletá vnučka jedem na krysy. Film však místy
působí až pomateným dojmem.
" Bibliografi e : Filmový přehled 2/89, s. 16; Filmový přehled 5/98,
"s. 8 (profil); katalog KV 1997, s. 219; Film a doba 10/87
"(profil); Film a doba 3/97, s. 125-126 (profil) + s. 127-129
"(rozhovor + foto); Encyklopédia filmu, s. 562; Interpressfilm
"6/87, s. 62; Sovietska kinematografia osemdesiatych rokov III.
"(SFÚ, Bratislava 1989), s. 20-22; Prehliadka sovietskych filmov
konca 80-tych a začiatku 90-tych rokov (SFÚ, Bratislava 1991), s.
"12; katalog MFF v Kyjevě 1998, s. 157 (filmografie + foto)"
Autor/Zdroj: /Sber
Nový publicista: :Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište.