Duben

Emanuel Kaněra

Známý jako:
Eman Kaněra
Národnost:
Narození:
4.1. 1921, Hronov, Československo
Úmrtí:
15.8. 1979, Praha, Československo
Životopis (biografie) / Informace:
Životopis. Emanuel Kaněra.

Narozený v 1921 v Hronově (Československo)
Zemřel v roce 1979 v Praze (Československo)

Režisér dokumentárních filmů, filmový scenárista a kameraman.

Vystudoval předválečnou UMPRUM a v roce 1939 se stal členem připravovaného zlínského filmového štábu, který pod řízením Elmara Klose měl zahájit natáčení filmů v hostivařských ateliérech. Vzhledem k tomu, že okupační správa hostivařské filmové ateliéry, tak většina pracovníků přešla do Zlína, kde působila v BAPOZU.

Zlínské filmové ateliéry se orientovaly především na krátkometrážní a středometrážní filmy (Zlín neměl licenci na natáčení dlouhometrážních hraných filmů) většinou reklamního či dokumentárního charakteru. Do filmové tvorby zasáhl Emanuel Kaněra společně s Jiřím Kolajou, když jim byla svěřena dramaturgie a scenáristika k vznikající animované loutkové tvorbě. Jak víme z dějin – Zlín byl v roce 1944 bombardován a letecký nálet značně postihl i kudlovské studio.

Po odchodu Elmara Klose do Prahy, kde se stal později ředitelem Krátkého filmu, se vedení studia ujal Jaroslav Novotný. I vedení nově vzniklého Československého státního filmu muselo uvažovat o tom, jak bude filmová produkce v Československu teritoriálně rozložena – byly zde zcela zachovány ateliéry na Barrandově, kde se počítalo s výrobou hraného filmu, ale byl zde i Zlín se svojí filmovou tradicí a s ambicemi se neskrývali tvůrci v moravské metropoli Brně, který měl svoji tradici vědeckého filmu.

V roce 1947 nový ředitel ČSF – Lubomír Linhart při rozhovoru s brněnskými novináři prohlásil, že pro Moravu bude zachována výroba krátkých a středometrážních filmů (resp. vědeckých a dokumentárních). Toto odbočení bylo záměrně zvoleno, abychom si uvědomili ten fakt, proč se Emanuel Kaněra po válce počal věnovat režii dokumentárního filmu.

• Elektrický den (1947) – KRF Zlín 320 m.
režie a scénář: Emanuel Kaněra. Námět: ing.B. Škrabal
kamera: Bedřich Jurda. Hu: Zdeněk Liška.
Žánr :Reklamní: pro Čs. energetické závody.

• Nový Zlín I, II (1947) – KRF Zlín 402 m, 302.
režie a scénář: Emanuel Kaněra.
Kamera: Bedřich Jurda. Hu: Zdeněk Liška
Žánr:Dokumentární- I. ,,Budujeme na troskách”
II. ,,Lepší zítřek”

• Dokázali jme to (1948) – KRF – 290 m,
režie, námět, scénář a text. Emanuel Kaněra.
Kamera.: Bedřich Jurda, Břetislav Zámečník.
Žánr:Dokumentární-Pro n.p.Svit Zlín.

• Dvouletka podniku Baťa (1948) – KRF – 268 m
režie, námět, scénář a text. Emanuel Kaněra.
Kamera.: Bedřich Jurda, Hu: Zdeněk Liška.
Žánr: Agitační- (O plnění dvouletého plánu)

Situaci v dokumentárním filmu silně ovlivnily události v únoru 1948. Z čela Krátkého filmu byl odvolán Elmar Klos a dokumentární film byl jak tomu bylo a je zapojen do ideologického výkladu dějin. Nastalo období stalinismu, které však v Československu trvalo o dva roky déle, než –li v např. v sousedním Polsku (1949-1953). Následující Filmografie dokumentuje, že toto období neminulo ani Emanuela Kaněru. Na válečnou spolupráci s paní Hermínou Týrlovou
navázal Emanuel Kaněra loutko-hraným filmem Karambol (Opatrnost na ulici).

• Karambol (Opatrnost na ulici) – (1948) – KRF Zlín 270 m
Emanuel Kaněra (hraná část), Hermína Týrlová (loutková část)
Scénář: Hermína Týrlová, Emanuel Kaněra. Námět: J. Jičínský.
Kamera: Bedřich Burda, František Novák. Hudba: Zdeněk Liška.
Žánr: Poučný film. Pro: Ministerstva vnitra, školství, věd a umění.

• Nejlepší reklama. (1948) – KRF Zlín – 175 m
Námět a scénář: Emanuel Kaněra. Kamera: Bedřich Jurda.
Hu: Zdeněk Liška.
Žánr: Agitační (K volbám Národní fronty v roce 1948).

• Postel a 5 H. (1948) – KRF Zlín -239 m.
režie: Emanuel Kaněra. Námět a scénář: Bedřich Jurda,
Emanuel Kaněra. Hu: Zdeněk Liška. Herci: Členové Divadla pracujících ve Zlíně.
Žánr: Propagační film. (O pneumatikách s hraným příběhem)
Pro n.p.Svit.

• Noc kryje zločin – PVF Gottwaldov 175 m.
Režie, námět, scénář: Emanuel Kaněra.
Kamera: Bedřich Jurda. Hu: Zdeněk Liška.
Žánr: Propagačně reklamní (O odborné pedikúře)
Pro: n.p. OKG.

• Problém (Zedníci) –PVF Gottwaldov 347 m
Režie, námět, scénář: Emanuel Kaněra.
Kamera: Josef Bůžek. Hu: Zdeněk Liška.
Žánr: Propagační film. (Nábor zednického dorostu)

• Čína v boji (1950) – PVF Gottwaldov 1993 m
Režie, Námět, scénář: Emanuel Kaněra.
Kamera: Antonín Horák, Zdeněk Hrubeš, Vladimír Holomek. Hu: Zdeněk
Liška.
Premiéra. 1.2. 1950. Blaník.
Žánr: Dokumentární – O občanské válce v Číně – v letech 1946-1949.

• Filmový režisér v ateliéru (1951) DF 115 m
režie, námět, scénář: Emanuel Kaněra.
Kamera: Oldřich Payer.
Žánr: reklamní. Určeno pro PVV

• Sedm (1951) DF 138 m
Text: Emanuel Kaněra, Jan Kavan.
Žánr: reportážní film. Ze sportovních her dělnické mládeže

• Korea bojující (1952) DF 1949 m
Režie: Emanuel Kaněra. Text:Emanuel Kaněra. Čo Kič-en.
Kamera:Ivan Skála. Hu:Milivoj Uzelac. Zdeněk Liška.
Žánr: Agitační (O utrpení obyvatelstva za války).

• Ostrava (1952) PVF Gottwaldov
Režie: Emanuel Kaněra. Juraj Šuran.
Námět a scénář: F.b.Kunc.
Kamera: Josef Bůžek.
Žánr: Dokumentární film (Budování Ostravy)

• Velký svátek (1952) DF – 652 m
Režie, scénář, text: Emanuel Kaněra.
Kamera: Jiří Bronec, Míla Vích, Lubomír Mikula,
Ivan Frič, Jan Čuřík, Alois Jiráček.
Žánr:agitační Barevná reportáž (1. máj)

• Týden československých filmů v Číně (1953) ZF 208
Režie: Milan Tichý.
Kamera: Emanuel Kaněra.
Žánr: Barevná reportáž z návštěvy čs. film. delegace
v Číně.

• Všemi hlasy proti válce (mírový kongres ve Vídni)
produkce: ZF, Film Polski, DEFA 1182 m
Režie: Emanuel Kaněra, Maksmilian Wroclawski.
Námět a scénář: Emanuel Kaněra.
Kamera: Josef Čepelák, Wladyslaw Forbert, Karel Sczecinski,
Erich Nitschman, Helmuth Görstman
Žánr: Agitační (O mírovém kongresu ve Vídni)

• Setkání v Bukurešti (1954) DF
Režie: Čeněk Duba. Text: Pavel Kohout
Kamera: E.Kaněra, J. Čepelák, Alois Jiráček, Josef pešek,
Josef Robek, Jan Stallich. Hu: Jiří Šust.
Premiéra: 19.3.1954 –Lucerna.
Žánr: Reportážní (Barevná reportáž z IV. světového festivalu v Bukurešti v srpnu 1953).

• Museum Klementa Gottwalda (1954)DF 454. m
Režie, scénář, námět: Emanuel Kaněra.
Kamera: Přemysl Prokop. Hu: Zdeněk Liška.
Žánr: Propagační.

• Na pohraniční půdě. (1954) DF 554 m
Režie, námět, scénář: Emanuel Kaněra.
Žánr: Propagační (o brigádnicích v pohraničí).

• 250 let pražských inženýrských škol.(1957) DF 445 m.
Režie a scénář: Emanuel Kaněra.
Námět: Jiří Blažek. Text: Emanuel Kaněra, Jiří Blážek.
Kamera: Jaroslav Šulc, Miloslav Třešnák.
Žánr: Reportážní (Barevná reportáž z oslav 250 let ČVUT)

• Momenty X.MFF v Karlových Varech. Číslo 1.až 8. DF(1957) DF 1945.
Režie: Emanuel Kaněra, František papoušek.
Kamera: Josef Čepelák.
Žánr: Reportážní (Reportáž z X.ročníku MFF v Karlových Varech)


• Panenka (1957) PVF -280 m
Režie, námět, scénář, text: Emanuel Kaněra.
Kamera: Josef Pešek.
Žánr: Filmový Fejeton. (O čistotném horníkovi, kterému kamarádi říkají Panenka)

• X. MFF v Karlových Varech. (1958)
režie: Jiří Papoušek, Emanuel Kaněra.
Film, hudba, ar.
Žánr: Reportáž (filmový dokument určený pro reprezentaci na Bienalle v Benátkách.).

• Momenty XI. z MFF v Karlových Varech. Číslo 1.až 8. (1958) DF 2782. m
Režie, námět, scénář:Emanuel Kaněra, Jiří Papoušek.
Kamera: Josef Čepelák. Text: Jiří Papoušek.
Žánr: Reportáž (filmový dokument z XI.MFF v Karlových Varech)

• Výlet na měsíc (1958) SDF
Režie, scénář: Emanuel Kaněra. Námět. Jiří Blažek.
Text: Emanuel Kaněra, Jiří Blažek.
Kamera:Míla Vích. Hudba: Zdeněk Liška.
Žánr: Propagační (Filmový Trn v boji proti zmetkům)

• Máslové sušenky. (1959)
Režie: Emanuel Kaněra. Námět. Ludvík Stach.
Scénář: Václav Hanuš. Kamera: František Jindra.
Hudba a aranžmá: Emil Ludvík.
Žánr: Reklamní film. Pro: Reklamní podnik.

• Vyprávění o starém ostrovu (1959)
Produkce: SDF/UFUS Bělehrad 286 m.
Režie a text. Emanuel Kaněra.
Scénář:Emanuel Kaněra, Vlado Slijepčevič.
Kamera: Míla Třešňák.
Žánr:Propagačněreklamní. (o městě Trogiru na ostrůvku nedaleko Splitu).

• Co nás zajímá (1960) SDF 297 m
režie, scénář, námět, text: Emanuel Kaněra.
Kamera:Miloslav Třešnák.
Žánr: Reportážní dokument (O pionýrských kroužcích, O návštěvě ve Vojenském historickém
muzeu, o výcviku psů.

• Praha v květech (1960)
režie, scénář, text: Emanuel Kaněra.
Námět: Marie Slancová. Kamera: Miloslav Třešňák.
Hudba: Štěpán Koníček
Žánr: Poučný film (o úloze květiny v lidském životě)

Kniha vzpomínek Antonína Horáka - ,,Světla a stíny zlínského filmu”(2002) - Zlínského kameramana a fotografa jsou z jedné strany velmi důležitým pramenem pro zkoumání kudlovského filmového studia, ale jak se ukazuje objevují se v nich momenty zviditelňování vlastní osoby.

Příběh Emanuela Kaněry je obdobný značné části lidí, které vstoupili do české kinematografie po roce 1945. Filmografie je dovedena do roku 1960.

Periodika:

Zlín – 1940-1942.
Svobodné noviny 1945-1947.

Literatura:

Horák, A.: Světla a stíny zlínského filmu. Lípa –A.Rychlík, Vizovice 2002.
Havelka, J.: Československé filmové hospodářství VI. SPN, Praha: 1965.
Štabla, Z.: Data a fakta z dějin Československé kinematografie sv. 4. Československý filmový ústav. Praha: 1990, s. 335.


Zkratky znamenající pod jakým názvem příslušné studio bylo organizačně
přičleněno.

DF – Dokumentarní film
KF – Krátký film
PVF- Populárně vědecký film
SDF – Studium dokumentárního filmu.

Zpracoval: POlYEKRAN

Autor: POlYEKRAN

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 

Fan klub

TV Program

ČT1 - Televarieté 47 (1983) [TV pořa...

09:45 - 11:20

75 minut již uběhlo
20 minut zbývá do konce

ČT2 - Dunhuang: perla Hedvábné cesty

10:10 - 11:05

50 minut již uběhlo
5 minut zbývá do konce

NOVA - Rizzoli & Isles - Vraždy na pi...

10:55 - 11:45

5 minut již uběhlo
45 minut zbývá do konce

Prima - Policie Hamburk (2007) [TV ser...

10:30 - 11:30

30 minut již uběhlo
30 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190479
Osobností: 697719
Fotografií: 763671
Plakátů: 376281
Obsahů a biografií: 178173
foto

Komerční sdělení

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Velký Jake (1971)

Velký Jake
Johna Wayne já jaksi   nemusím, ale jako Big Jake,   zřejmě díky dobrému   scénáři, jsem visel očima   na obrazovce. Ve filmu hrál i   jeho syn Patrick, spolu   natočili 11 filmů...

Autor: jarda53 | Hodnocení: 9 / 10

Andělské oči (1994)

Andělské oči
Tenhle film je dokladem toho,   že 90.léta byla z hlediska   naší kinematografie hodně   podivnou dekádou.Kvalitní   Hrabalova literární   více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 4 / 10

Těžká Barbora (1960) [TV divadel...

Potěšení

Těžká Barbora
Herecké výkony a hudební   doprovod Orchestr Karla Vlacha   vdechují tomuto kousku   neopomenutelný život.

Autor: Rostislav-Bartosz

Ohnivý máj (1974) [TV inscenace]

Ohnivý máj
Jedna ze série hodně   povedených televizních   inscenací z naší dávné   historie, které vznikly v   roce 1974. Tentokrát   církevní koncil v více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10

Šťastné a krvavé (2023)

Šťastné a krvavé
O tom, že existují skřítci   Elfové pro země, které o   vánočních svátcích   vyznávají reklamní postavu   Santa Clause společnosti   Coca-Cola, více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 7 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Emanuel Kaněra

Kaněra Emanuel

Naposled navštívené:
Emanuel Kaněra

Kaněra Emanuel