Český choreograf a příležitostný herec Josef Koníček se narodil v Praze 3. října roku 1931. Vyučil se sice typografem, ale přitahoval jej tanec, což jej vedlo ke studiu na Taneční konzervatoři, kterou nedokončil. V následujících letech si odtančil několik sezón v Hudebním divadle v Karlíně, kde působil v letech 1954 až 1959, kdy odešel uprostřed divadelní sezóny 1959/1960 do divadla Semafor.
K rozhodnutí jej vedla možnost věnovat se choreografii, a tak byl například, krátce po svém nástupu autorem choreografie jedné z prvních her Semaforu ,Člověka z půdy, první divadelní hry Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra. Dalších 15 divadelních sezón v letech 1960 až 1976 strávil jako choreograf divadla ABC, kam jej přivedl Miroslav Horníček. Souběžně spolupracoval i s dalšími divadelními scénami a s filmem.
Již se svou první choreografii v Karlíně, určenou pro koncertní verzi Prokofjevova baletu Péťa a vlk, prokázal, že se vypracoval mezi přední československé divadelní choreografy. Později se pustil do choreografie operet, které uváděla zájezdová skupina tenoristy Karla Jahna. Svou první filmovou choreografii vypracoval pro film Dva z onoho světa /1962, rež. Miloš Makovec/. V roce 1964 vypracoval snad své neúspěšnější taneční filmové choreografie k filmům Starci na chmelu /1964, rež. Ladislav Rychman/ a vytrvale oblíbeného Limonádového Joa /1964, rež. Oldřich Lipský/.
Jako autor choreografie se objevuje na titulcích v nejméně třiceti celovečerních filmech. V sedmdesátých letech minulého století, a rovněž první polovině osmdesátých let minulého století byl velmi žádaným choreografem Československé televize, např. vypracoval choreografii pro pořady: Televarieté; Kabaret u dobré pohody, celé řady velkých televizních Silvestrů.
Od roku 1978 spolupracoval s divadelními scénami, filmem i televizí ji ž jako umělec ve svobodném povolání. Jeho rukopis nesly choreografie vypracované pro operety, činohry či televizní pořady. Častá byla jeho spolupráce s divadly v Teplicích, Karlíně, Brně, Olomouci zejména v Plzni. kde se v letech 1986 – 1991 prosazoval nejen jako choreograf, ale také jako operetní režisér. Již v roce 1963 zde tanečně připravil tehdejší muzikálovou novinku Kiss me, Kate! /rež. Miroslav Doutlík/, později zde nastudoval operety: Doňa Francisquita; Dcera tržnice; Král tuláků; Maskotka; Orfeus v podsvětí; koňskou operu Limonádový Joe a zejména Mamzelle Nitouche, inscenaci, která od své premiéry v roce 1991 patřila mezi divácky nejúspěšnější představení na scéně Komorního divadla. Pro Národní divadlo v Praze vypracoval choreografie Kouzelný cirkus 1976/1977 a Chuť medu 1987/1988, a také spolupracoval na pohybových úpravách inscenací Majitelé klíčů 1961/1962, Třetí zvonění 1970/1971, Bílá nemoc 1979/1980.
Patřil mezi pětici spoluautorů choreografie Kouzelného cirkusu, představení divadla Laterna magika, které mělo do roku 2009 více jak 6000 repríz. Svá poslední léta trávil mimo veřejné a umělecké dění. V roce 2007 jej bylo možno vidět na slavnostním setkání umělců ve Velkém divadle v Plzni. V dalších letech statečně bojoval s důsledky těžké cukrovky , která jej připravila o nohu.
Josef Koníček zemřel v Praze, po těžké nemoci 3. dubna 2010 ve věku nedožitých 79 let.
Erkul
Autor: Erkul .