Beata Tyszkiewiczová se narodila 14. března 1938 ve Varšavě. Její dětství nebylo ve válečných letech veselé, Polsko prohrálo krátkou válku s Německem, proto jako malé dítě se těšila na dobu po válce. Po základní škole vstoupila do církevního gymnázia s tím, že si udělá vzdělání, během této doby již si odbyla debut před filmovou kamerou, v roli Kláry ve filmové adaptaci klasické komedie Aleksandra Fredy Pomsta.
V letech 1957 – 1958 studovala herectví na varšavské Vysoké divadelní škole, které nedokončila a přešla do Tv, kde ale pracovala jako inspicientka. To jí ale nebránilo v tom, aby krátce hostovala na scéně varšavského divadla v roli Renaty v dramatizaci Hemingwayova románu Přes řeku a do lesa. Na začátku 60. let již patřila k nejpopulárnějším polským herečkám a v Tv vystupuje velmi často. Též se autorsky podílí na cyklu programů Hlášení ve věci bezprizorních dětí a vytváří polskou šlechtičnu Ewelinu Hańskou – Rzewuskou, manželku romanopisce, v seriálu Balzakova velká láska.
Spektrum postav během let je velice široké. Hrála dívky i mladé ženy, jejichž osud byl poznamenán válkou a jejími důsledky. Filmy jako Dnes v noci zemře město, Samson, Dušičky, První den svobody, vypovídají své příběhy o válce, ale ona hraje také krásně půvabné a elegantní šlechtičny ve filmech Maryška a Napoleon, Šlechtické hnízdo. Není pro ní cizí hrát hrdinky filmových přepisů děl polské literatúry (Popely, Loutka, Rukopis nalezený v Zaragoze, Noci a dny) a vždy ve svých rolích dokáže vyjádřit noblesu a šlechetnost, ale také rozmarnost a krutost. Dostává hereckou šanci a má možnost hrát ve filmech evropských režisérů, jako jsou : A. Delvaux, M. Mészárosová, A. Michalkov – Končalovskij, C. Lelouch, J. Delannoy, Costa – Gavras.
Beata se stala členem Národní kulturní rady, dostala mnoho cen a v popularitě u diváků bodovala v různých anketách. V Moskvě v roce 1995 u příležitosti konání MFF, obdržela cenu za celoživotní tvorbu.
Její první manžel Andrej Wajda je polským režisérem, u kterého hrála ve filmech Samson, Popely, Vše na prodej, se kterým má dcéru Karolinu Wajdovou, která jde ve stopách své matky a věnuje se herectví. Ve slovenském kriminálním filmu Úsmev diabla (1987) režiséra J. Zemana hraje Beata stárnoucí operní zpěvačku, když její filmový manžel ( Peter Mikulík) jako režisér natáčí adaptaci Offenbachovy opery na pozadí vyšetřování loupeže. Film může býti zajímavý také tím, že se spolu setkaly na plátně matka a dcéra.
V dalším filmu Německo režiséra Z. Kamińského si zahrála vedlejší roli a stačilo to na ocenění za vedlejší roli na národní přehlídce v Gdyni 1996. V posledních letech se objevuje v Tv seriálech Plebania (2004 – 2005), Magda (2007), Teď anebo nikdy (2009).
V roce 1973 jí bylo dodatečně uznáno beze zkoušek herecké vzdělání. Jejím druhým manželem se stává režisér Witold Orzechovski.
Dále hrála ve filmech: Setkání s Markem (1979), Edith a Marcel (1983), Sexmise (1983), Dva (1988), Malá apokalypsa (1992), Den velryby ( 1996), V srpnu čtyačtyřicátého (2001), Paradox Lake (2002), Náměstí spasitele (2006), Ještě není večer (2008).
Autor: jarda53 .