Duben

Marie Glázrová

Povolání:
Rodné jméno:
Marie Glaserová
Národnost:
Narození:
11.7. 1911, Horní Suchá u Karviné, Rakousko-Uhersko
Úmrtí:
19.2. 2000, Praha, Česká republika
 

 
Životopis (biografie) / Informace:
Významná česká herečka Marie Glázrová, vlastním jménem Glaserová, pocházela z rodiny venkovského lékaře a narodila se v Horní Suché u Karviné. Tady také vyrůstala a ochotnické nadšení otce ji přivedlo k divadlu, s oblibou se věnovala také recitaci. Otec svou dceru cílevědomě vedl ke studiu jazyků, prioritou pro něj ale bylo, aby se Marie stala herečkou. V tomto směru se Glázrová liší od řady jiných hereček, které si svou dětskou touhu musely prosadit proti vůli rodičů. Hereckou průpravu získala napřed soukromými lekcemi u Isy Grégrové, následně vystudovala dramatické oddělení Státní konzervatoře v Praze (1931). První pokus o získání angažmá v Divadle Vlasty Buriana skončil neúspěchem a za svou první štací musela Glázrová putovat mimo Prahu. Sezónu 1931-1932 odehrála v Městském divadle v Plzni, ale již tady získala pozornost a vzápětí se proto vrátila do Prahy. V letech 1932-1937 patřila k mladým oporám hereckého souboru Divadla na Vinohradech.

Nedlouho po vstupu do Vinohradského divadla přišly i první filmové nabídky. Marie Glázrová debutovala rolí dcery profesora Kohouta v dodnes oblíbené komedii POSLEDNÍ MUŽ (1934) s Hugo Haasem. Filmová kariéra se však rozvíjela jen pomalu, více začala hrát až koncem třicátých let, menší role jí přinesly filmové adaptace klasických předloh jako MARYŠA (1935) nebo NAŠI FURIANTI (1937), první větší herecký úkol v podobě Jenůfy ji čekal v další adaptaci JEJÍ PASTORKYNĚ (1938). Nevyhnula se ale ani účasti v průměrných komediích nebo melodramatech, zmínku zaslouží Burianův film ULICE ZPÍVÁ (1939). Zvýšená četnost výstupů před filmovou kamerou souvisí s tím, že v roce 1937 opustila Glázrová stálé divadelní angažmá a dva roky se věnovala výhradně filmu.

V roce 1939 byla Marie Glázrová angažována do činohry Národního divadla, kde setrvala až do odchodu na penzi (1987). Noblesní elegance s melodickým hlasem a kultivovaným projevem předurčovaly Glázrovou k postavám lyrických, případně tragických hrdinek, s nimiž na jevišti slavila velké úspěchy. Na naší první scéně se uvedla Markétkou ve Faustovi, následovaly další velké role v klasickém repertoáru (Othello, Zločin a trest, Strakonický dudák). Její životní rolí na jevišti se stala Maryša, kterou ztvárnila ve třech nastudováních (1943, 1945, 1956).

S příchodem do Národního divadla začali Glázrovou oslovovat filmaři, tentokrát již pro stěžejní role, které ji v době protektorátu katapultovaly mezi největší hvězdy filmu. První takovou úlohou byla postava paní kněžny ve slavné BABIČCE (1940). Vedlejší roli herečky Heleny Vargové ztvárnila v dodnes vysoce hodnoceném secesním melodramatu NOČNÍ MOTÝL (1941), kde se setkala s Hanou Vítovou a Adinou Mandlovou. Výjimečnou sólovou kreaci pak pro ni znamenala titulní role v psychologickém dramatu GABRIELA (1942). Další výraznou příležitost pak dostala jako hlavní hrdinka v melodramatu TANEČNICE (1943), zasazeném opět do secesních kulis. K vrcholům filmového herectví Marie Glázrové pak patří další hlavní role ve filmu ROZINA SEBRANEC (1945). Slibně se rozvíjející dráhu u filmu ukončilo osvobození a dva filmy roztočené v průběhu let 1944-1945 nebyly dokončeny (Z RŮŽE KVÍTEK, 1945; BLUDNÁ POUŤ, 1945).

Po válce pak Marii Glázrovou čekal osud řady jiných prvorepublikových hvězd; znárodněný film začal prosazovat jiná témata a v dramaturgické koncepci Barrandova náhle nebylo místo pro noblesní dámu, jíž Glázrová na filmovém plátně byla především. V následujících deseti letech se tak objevila jen ve třech filmech, navíc jen v podružných rolích. Dobře si ji ale diváci pamatují jako kurážnou vdovu Kubátovou z pohádky BYL JEDNOU JEDEN KRÁL (1954). Vytížená ale zůstávala v Národním divadle, které stejně jako film trpělo nástupem komunismu, ale nadále uvádělo kvalitní kusy ze světového i domácího repertoáru. Kultivovaný hlasový projev Marie Glázrové našel uplatnění především v melodramu Námluvy Pelopovy, které se v letech 1950-1956 dočkalo více než stovky repríz. Podobně úspěšná byla představení Měšťáci, Tvrdohlavá žena, Lucerna nebo Naši furianti, která slavila úspěchy po několik let.

V šedesátých letech hrála Glázrová již méně často, klesal i význam jejích rolí, naposledy hrála jednu z vedlejších postav ve slavné Kočičí hře, které měla premiéru v roce 1974. Z filmových rolí té doby stojí za zmínku smutné drama o stárnoucí herečce HVĚZDA (1969), kde se objevila po boku svých dávných kolegyň. Matku titulního hrdiny si pak zahrála v pohádce HONZA MÁLEM KRÁLEM (1976). Naposledy před kameru předstoupila v bláznivé komedii VELKÁ FILMOVÁ LOUPEŽ (1986), která byla postavena především na účasti co největšího počtu herců a Glázrová se tu jen mihla. S Národním divadlem byla vázána smlouvou až do roku 1987, ale aktivní herectví ukončila právě Kočičí hrou, která se přestala uvádět po smrti Dany Medřické (1983).

Již v době protektorátu získala Glázrová za svou divadelní a filmovou práci Národní cenu (1942), při příležitosti 50. narozenin pak obdržela titul Zasloužilá umělkyně (1963). Marie Glázrová byla provdaná za operního pěvce Eduarda Hakena (1910-1996), s nímž se seznámila v Národním divadle. Jejich jediná dcera Marie Hakenová (*1948), vystudovala FAMU a jazyky na filozofické fakultě, pracuje jako novinářka a angažuje se také v politice.

Autor: argenson

Životopis (biografie) / Informace:
Marie Glázrová (používala též jména Glaserová a Glásrová) narozená 12. 7. 1911 v severomoravské Horní Suché u Karviné, v roce 1931 absolvovala na místní konzervatoři. Její začátek herecké kariéry byl ale strmý. Byla odmítnuta v Divadle Vlasty Buriana. O několik let později jí však principál téhož divadla obsadil do filmu Ulice zpívá. Dlouho hrála v Plzni a později v Divadle na Vinohradech. Od roku 1939 hrála dokonce v Národním divadle.V roce 1940 se objevila poprvé před kamerou, a to ve filmu Martina Friče. Její popularita stoupala pomalu, ale jistě. Na vrchol slávy se dostala v časech okupace. Nikdy nehrála role, které by hrály ve prospěch utlačovatelům, ale přesto jí po vypuknutí míru čekal ústup ze slávy. Oficiálně proti ní režim nic neměl. Dokonce byla poctěna řadou titulů (vyznamenání Za vynikající práci, zasloužilá členka ND, zasloužilá umělkyně), ale nabídky prostě nepřicházely. Její poslední rolí byla ve Velké filmové loupeži (1986), kde hrála sama sebe. Marie Glázrová se stala manželkou operního pěvce Eduarda Hakena. Zemřela 19. února 2000 v Praze ve svých osmdesáti osmi letech.

Filmografie: Velká filmová loupež (1986) sama sebe, Honza málem králem (1976) Honzova máma, Hvězda (1969) Olga, Jarní vody (1968) Lenora Roselliová, Hrdina má strach (1965) Hofmánková Vyšší princip (1960) Skálová Po noci den (1955) Růžena Drátková Byl jednou jeden král (1954) vdova Posel úsvitu (1950) Clam-Martinicová Lavina (1946) Irena Rozina sebranec (1945) Rozina Bludná pouť (1945) tanečnice Nina Tikalová Z růže kvítek (1945) Kristýnka Děvčica z Beskyd (1944) Terezka Tanečnice (1943) Clo Okouzlená (1942) Jitka Zykanová Městečko na dlani (1942) Ančka Kníže Václav (1942) Drahomíra Gabriela (1941) Gabriela Tuzarová Turbina (1941) Žofka Noční motýl (1941) Helena Babička (1940) paní kněžna Pelikán má alibi (1940) Jarmila Srdce v celofánu (1939) Marta Ulice zpívá (1939) Lory Dvojí život (1939) Žofka Paní Morálka kráčí městem (1939) Lilka V pokušení (1939) Eva Stříbrná oblaka (1938) Jiřina Novotná, Svět, kde se žebrá (1938) Zorka Náhlíková Její pastorkyně (1938) Jenufa Naši furianti (1937) Markytka Láska a lidé (1937) Anna Hlídač č. 47 (1937) Anna Lidé na kře (1937) Marie Maryša (1935) Rozára Poslední muž (1934) Zdenka, dcera Kohoutových

Autor: veverka-zrzka

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 

TV Program

ČT1 - Maigret a sklepení Majesticu (...

22:25 - 00:10

37 minut již uběhlo
68 minut zbývá do konce

ČT2 - Černobyl: Nová svědectví

22:45 - 23:35

17 minut již uběhlo
33 minut zbývá do konce

NOVA - Na vaší straně

23:00 - 23:45

2 minut již uběhlo
43 minut zbývá do konce

Prima - Inkognito (2021) [TV pořad]

22:45 - 23:55

17 minut již uběhlo
53 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190569
Osobností: 697849
Fotografií: 763986
Plakátů: 376599
Obsahů a biografií: 178287
foto

Komerční sdělení

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Ulovit miliardáře (2009)

Ulovit miliardáře
Tomáš Vorel je určitě   dobrý režisér a většina   jeho filmů se mi, pro jeho   docela osobitý přístup,   líbí, ale musím se   přiznat, že tohle více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

Satan přichází (1998) [TV epizod...

Satan přichází
Do kin míří horor a Eric a   Donna v tom vidí šanci se v   autě u filmu pomuchlovat, ale   Jackie a Kelso chtějí jet a   být s nima. Red Forman zas více >

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

Učitelka tance (1998) [TV epizod...

Učitelka tance
Paní Formanová učí   "Hájda" tančit, protože   parta se chystá na   diskotéku. Výbornej je Blbso   a jeho taneční kreace,   pobavil i Fez. Celkově   zábavnej díl s dobrejma   frkama - 80%.

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Jak chutná smrt (1995)

Jak chutná smrt
Pokus o psychologický   thriller v režii Milana   Cieslara nemohl dopadnout   jinak, než jako řádnej   průser. Bohužel jsem nečetl   předlohu více >

Autor: topipig | Hodnocení: 2 / 10

Mrtví muži nenosí skotskou sukni...

Mrtví muži nenosí skotskou sukni
Na tenhle film se dá dívat   pod různými zornymi úhly a   podle toho ho i hodnotit. Carl   Reiner byl většinou zárukou   docela originální podívané více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Marie Glázrová

Glázrová Marie

Naposled navštívené:
Marie Glázrová

Glázrová Marie