Životopis (biografie) / Informace:Britský herec, který absolvoval v roce 1922-23 Královskou akademii dramatických umění v Londýně a prosadil se zejména jako jeden z nejlepších shakespearovských interpretů své generace v divadle , ale i před kamerou. Pocházel ze známé rodiny divadelníků; mezi předky z matčiny strany figurovali významní britští herci (Kate, Ellen, Marion a Fred Terryovi). Vyrůstal jako třetí dítě ze čtyř v rodině burzovního agenta polského původu. Počátkem 20. let zahájil profesionální kariéru na divadle, kde se proslavil vedle Laurence Oliviera a Ralpha Richardsona jako jeden z největších shakespearovských tragédů tohoto století. 1922-24 se připojil k divadelní společnosti Jamese Bernarda Fagana a 1928 ho angažoval Harcourt Williams do londýnského divadla Old Vic (statoval zde již 1921), na jehož scéně pak vytvořil mj. titulní party v Shakespearových hrách Richard II. (1929), Romeo a Julie, Hamlet (1929-30), Macbeth (1930), Král Lear (1940). 1928 se poprvé představil na divadle v New Yorku, kde pak 1936 slavil úspěch se svým Hamletem. 1937 založil svůj první vlastní soubor, s nímž se orientoval zejména na shakespearovský repertoár. 1959 podnikl třináctiměsíční turné po USA s vlastním shakespearovským programem nazvaným Životní období člověka. Zároveň s rozsáhlou divadelní činností rozvíjel od pol. 20. let své herecké aktivity rovněž ve filmu, kde na sebe výrazněji upozornil úlohou tajného agenta Richarda Ashendena ve špionážním dramatu Čtyři vyzvědači (r. A. Hitchcock). Za roli Cassia ve snímku Julius Caesar (r. J. Mankiewicz) získal cenu BAFTA 1953, kterou obdržel také o jednadvacet let později díky úloze sluhy amerického milionáře Beddoese v adaptaci detektivního románu Agathy Christie Vražda v Orient-expresu (r. S. Lumet). Z plejády historických osobností, jímž propůjčil na film. plátně svou podobu, vyniká mj. postava francouzského krále Ludvíka VII., za jejíž ztvárnění ve film. verzi stejnojmenné hry Jeana Anouilhe Becket (r. P. Glenville) byl nominován na Oscara 1964. Nevyhýbá se však ani komediálnímu žánru, jak o tom svědčí úloha mudrlantského komorníka Hobsona, jež mu vynesla Oscara 1981, ve ztřeštěné romantické komedii o nezdárném milionářském synovi Arthur (r. S. Gordon). Pro svůj přísný a vznešený výraz tváře byl častokrát obsazován do rolí autoritativních profesorů (Ohnivé vozy), lékařů (Joseph Andrews, Sloní muž) a ctihodných aristokratů (Útok lehké kavalerie, Vražda na úrovni, Gándhí, Lovecká slavnost, Víc než dost). Strhující portrét umírajícího intelektuála, pronásledovaného trýznivými vidinami své minulosti a svých bližních, podal v postavě smrtelně nemocného spisovatele Cliva Langhama, na jehož narozeniny se u něho sejdou příbuzní, v psychologickém dramatu Prozřetelnost (r. A. Resnais). Poněkud odlišným způsobem se loučí se životem jiný jeho hrdina, věhlasný americký dirigent polského původu John Lasocki, který umírá během svého hostování v rodném Polsku, kde osudově zasáhne do manželské krize dvou hudebníků (Krystyna Jandová a Andrzej Seweryn), v komorním psychologickém dramatu Dirigent (r. A. Wajda). Nezanedbatelné je také jeho působení v TV, kde vytváří obdobné typy postav jako ve filmu. 1953 byl povýšen do šlechtického stavu a 1974 se stal uměleckým ředitelem londýnského divadla National Theatre. Své vzpomínky, zkušenosti a postřehy o divadle shrnul do několika knih.
Autor: georginaa Nový publicista: :Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište.