Cerven

Tomaso Albinoni

Povolání:
Rodné jméno:
Tomaso Giovanni Albinoni
Národnost:
Narození:
8.6. 1671, Benátky, Itálie
Úmrtí:
17.1. 1757, Benátky, Itálie
Životopis (biografie) / Informace:
Tomaso Giovanni Albinoni, italský barokní skladatel, autor skladby ADAGIO. Na
https://www.youtube.com/watch?v=_eLU5W1vc8Y naleznete její koncertní verzi. Na https://www.youtube.com/watch?v=cgb-v6FUXug je otextovaná verze, kterou zpívá ruská sopranistka Jevgenija Laguna. Mezi oběma skladbami je v aranžmá asi 150 let, ale stále je to Albinoni.

Druhé dítě obchodníka s papírem Antonia Albinoni a jeho ženy Lukrécie z rodu Fabrisů. Jeho otec přidal časem k papíru tiskárnu karet. Měl samozřejmě zájem, aby Albinoni podnik převzal, ale nijak na syna netlačil. Rodina získala dědictvím značný majetek a společenský vzestup. Byl tu předpoklad, že pokud nebude jeho syn utrácet jako divý, zemře stejně bohatý, jak se narodil. Albinoni hudbu miloval, s otcovou podporou studoval violu, zpěv a kompozici. Učitelé jsou neznámí, respektive Benátky, kde se narodil a zemřel, nepostihl osud Stalingradu a městské, či církevní archívy stále stojí na svých místech a možná se jednoho dne rozpovídají.

Roku 1694 uveřejňuje operu ZENOBIA, REGINA DE’ PALMIRENI a prezentuje se jako skladatel „dilettante veneto“, zhruba přeloženo „benátský ochotník“. Albinoni zpočátku svá díla s ohledem na rodinnou firmu a společenské postavení nepodepisoval. S první operou přišel první úspěch. Albinoni si viděl na špičku nosu, neměl přemrštěné finanční požadavky a následovaly další objednávky. Přesněji řečeno něco, co mladí hudební odborníci označují slovy: „exploze tvůrčích schopností“. Ti staří, co špatně vidí a chtějí mít svůj klid: „Že se Albinoni zbláznil, kdo to má po něm číst?“ Každopádně do konce života napsal asi padesát oper, z nichž se zachovala necelá desetina.

Od roku 1703 je známý mimo Benátky. Skládá pro Florencii, Janov, Boloňu, Řím, Trevír a uvádí zde autorské premiéry. Znamená to, že po příjezdu na místo činu provede nastudování a uvedení díla.

Roku 1699 debutovala v Benátkách patnáctiletý talent, zpěvačka Margareta Raimondi. 17. března 1705 měl tento pár v Miláně svatbu. Problémem tehdejší doby byla krátká životnost ženských hlasů, kdy jejich kariéra byla přerušena sňatkem, mateřstvím a péčí o rodinu. V následujících letech se manželům narodili tři synové a čtyři dcery. Margareta dokázala skloubit péči o rodinu, kariéru a naprosto potvrdila svůj talent, když zpívala v operách cizích autorů. Později, v srpnu 1721 zemřela na střevní potíže.

V lednu 1709 zemřel Albinoniho otec. V průběhu dědického řízení se rozhodl naplno věnovat hudbě. Po otci dědil třetinu. Vzdal se třetiny ve vedení firmy ve prospěch mladších bratrů, Dominika a Giovanniho. Vzdal se rozhodování, nikoliv výnosů. V roce 1721 se rodinný podnik dostal do potíží a Albinoni se stěhuje do levnější čtvrti ve farnosti svatého Barnabáše. Zároveň vedl v té době úspěšnou pěveckou školu a daří se mu i profesně. Comeback zažívá jeho PIMPINONE, kterou napsal roku 1708. Naleznete ji na https://www.youtube.com/watch?v=K-fyDsQgz9Q. Elegantní dialog mezi mužem a ženou symbolizuje geniální Benátky před více než třemi stoletími.

A je tu rok 1722, vrchol Albinoniho kariéry. V Amsterdamu vychází jeho CONCERTI A CINQUE OP. 9. Jedná se o dvanáct koncertů. Jako by autorem byl Vivaldi, který měl v tu dobu 44 let, oba se znali a Vivaldi právě prošel kolem. Koncerty jsou věnovány Maxmiliánu II. Emanuelovi. Po tomto společenském gestu přišla z Mnichova objednávka na dvě díla. Na svatbu svého syna Karla Albrechta si Modrý král objednal operu a krátkou romantickou skladbu. Albinoni jako odpověď skládá I VERI AMICI a IL TRIONFO D’AMORE. TRIUMF LÁSKY pro Karla Albrechta, který se ženil jako outsider, ale zemřel jako Karel VII. Bavorský, císař Svaté říše římské. I když bez území.

Albinoni se premiéry obou svých děl zúčastnil osobně, 24. října a 4. listopadu 1722. Dirigoval osobně. V Bavorsku šlo o událost roku a jeho sláva se rozšířila do Švédska.

S věhlasem stoupal po společenském žebříčku. Jeho zákazníky se stávají kardinál Pietro Ottoboni, či kníže Karel IV. Gonzaga. Pro korunovaci Karla VI. píše roku 1726 IL NOME GLORIOSO IN TERRA, SANTIFICATO IN CIELO. Poté si jeho tvůrčí duch dává pauzu.

Albinoni má téměř padesát let a přijímá místo v Ospedale dei derelitti jako „Meastro di coro“, středoškolský profesor zpěvu. O těchto ústavech naleznete více v biografii Antonia Vivaldiho. Posledních deset let života strávil pedagogickou činností. V roce 1749 se jeho zdravotní stav zhoršil natolik, že vyžadoval trvalou péči na lůžku. Dva roky nato podlehl cukrovce a kataru.

Po své smrti byl zapomenut. Viz Vivaldi a Bach. Po objevení Vivaldiho se tehdejší hudební odborníci vrhli do archívů ve snaze najít dalšího Vivaldiho. Objev Albinoniho je připisován Remo Giazottimu. Italský hudební kritik, pedagog a skladatel publikoval v Miláně roku 1945 knihu TOMASO ALBINONI, ‘MUSICO DI VIOLINO DILETTANTE VENETO’ (1671-1750). Mimochodem v úvodu zmíněná skladba ADAGIO se dnes hraje v Giazottiho aranžmá. Ten ji rekonstruoval se zbytků trio sonáty, jejíž trosky nám Albinoni zanechal. Ovšem naprosto krásná a původní je Albinoniho SONÁTA PRO VARHANY Č. 1 F MOLL na adrese https://www.youtube.com/watch?v=iJtRo9an2SI.

Za svého života tvořil Albinoni s Vivaldim a Corellim nejznámější trojici na hudební scéně Itálie. Jeho opery se v Benátkách hrály ještě padesát let po autorově smrti. I když dlužno říct, že dalším důvodem bylo právě Albinoniho úmrtí a láce díla. Nebylo komu zaplatit. Byl prvním italským skladatelem, který skládal pro hoboj. Ve své době stavbou velmi komplikovaný a drahý nástroj, který společně s varhany právě k vůli ceně ovládl dramatickou hudbu, nikoliv komedii. Mechanika klapek se zpočátku vyráběla z ryzího stříbra, dřevěné části z ebenového dřeva.

Samotný Albinoni byl jako každý smrtelník z masa a kostí, který potřebuje nový kočár, spravit střechu a také slyšel, že v janovském hostinci Di Spavento mají tu nejlepší pečenou husu Itálie a římské prostitutky poskytují umělcům, ochotným zahrát a zazpívat, výrazné slevy. Bylo nutno se do tohoto světa rozjet a vše vyzkoušet.

Někde na počátku byl jeho otec, který jej v sedmi letech naučil čtrnáct karetních her. Zjistil, že syn má dar od Boha. Albinoni držel v rukou „ďáblovy obrázky“, kde mužské postavy byly vyobrazeny se zbraněmi. Křížový král Alexandr Veliký na voze, pikový král jako David s prakem a kárový jako Julius Caesar.

Na druhé straně fronty stála piková dáma Pallas Athéna se zvonečkem, srdcová dáma Judita s bubínkem a kárová Salome s lyrou.

V tomto okamžiku zasáhl osud. Někde v Albinoniho životě přehodil výhybku a zanechal nám jej tak, jak jej známe - jako hudebního skladatele raného baroka.

Autor: VlastaP

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 

TV Program

ČT1 - Z metropole

05:30 - 06:00

19 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

ČT2 - --

05:45 - 06:00

4 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

NOVA - Novashopping

04:55 - 06:00

54 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

Prima - Rozpal to, šéfe! (2014) [TV po...

05:15 - 05:59

34 minut již uběhlo
10 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Tomaso Albinoni

Albinoni Tomaso

Naposled navštívené:
Tomaso Albinoni

Albinoni Tomaso