Žena v taláru (1944)

Žena v taláru (Die schwarze Robe)

Die schwarze Robe

    Žánr: drama
    Země: Německo - předválečné
    Premiéra v ČR: 29.9.1944        
    Délka: 107 min., 2870 metrů
"Žena v taláru". Zdálo se tehdy, že každý film, ale i divadlo, jehož děj byl vložen do soudní síně, měl tak trochu vinu na tom, že lidé vůbec pak si rádi zaměňovali i opravdové jednání v soudní síni za divadlo a senzaci. Tedy: každý film ze soudního ovzduší v první řadě z morálního hlediska, zda nezneužívá soudního prostředí k získání laciné senzačnosti, či zda skutečně přináší umělecké hodnoty, jimž kulisa soudního tribunálu není sama o sobě účelem.

Film "Žena v taláru" režiséra Fritze Petera Bucha patří rozhodně do té druhé, umělecky hodnotné kategorie. V tomto filmu obhájce má slovo, jenže v tomto případě je to mladá obhájkyně, která je sama lidsky účastna na projednávaném případě. Hájí totiž svou přítelkyni, obžalovanou z vraždy manžela, nevědouc, že otcem dítěte obžalované je - její vlastní manžel. Tento silný dramatický motiv je filmově velmi dobře zpracován a po poněkud skicovitě nahozeném začátku, rozrůstá se v silně psychologické drama lidských charakterů, jemuž režisér Buch dovedl dát potřebnou hloubku i vzrůstající dramatické vypětí.

Film dal několika poměrně málo známým hercům velkou příležitost k vyniknutí. Byla to v první řadě Lotte Kochová, jejíž výrazová síla uplatňuje se zejména v krásné scéně závěrečné obhajovací řeči. Herecky obtížnou roli obžalované zvládla velmi pozoruhodně Kirsten Heibergová, muže mezi oběma ženami, trochu lehkomyslného malíře, vhodně charakterizoval Richard Häussler a dvojici starých pánů představují výrazně Otto Tressler a Max Gülstorff, aby byli zmíněni hlavní představitelé. Z množství epizod si zaslouží pozornost zvlášť humorný Willi Rose v svědecké úložce originálního berlínského železničáře. Diskrétní hudbu k filmu složil Werner Bochmann. Tento film nepředcházela žádná větší reklama, proto tím víc překvapil filmovostí svého námětu a jeho obratným zpracováním.  Autor: Asmodej

režie:
Fritz Peter Buch
 
 
hraje:
Lotte Koch (Maria Boddinová, advokátka), Otto Treßler (baron Friedberg), Max Gülstorff (Mahr, učitel), Richard Häussler (Uwe Boddin, malíř), Kirsten Heiberg (Irene Friedbergová), Peter Widmann (dr. Bergius, archeolog), Ludwig Körner (předseda zemského soudu Matthies), Franz Schafheitlin (dr. Lindener, prokurátor), Ursula Voß (Anna Felbingerová), Luise Hohorst (paní Kernová), Anneliese Würtz (Lisa, služka), Willi Rose (Schulz, svědek), Toni von Bukovics (Bawettová, hospodyně), Margarete Sachse (slečna Schnellová, vedoucí kanceláře), Tine Schneider (Rosa Burgerová), Hanns Waschatko (Franz, sluha), Wölle Dresing (Knut), Ernst Stimmel (profesor), Walter Brückner (porotce), Karl Hannemann, Paul Rehkopf
 
 
scénář:
Iva Raffay (manuskript), Fritz Peter Buch, Erich Ebermayer
 
 
kamera:
Kurt Schulz
 
 
hudba:
Werner Bochmann
 
 
výprava-architekt:
Hermann Asmus, Herbert Nitzschke
 
 
střih:
Elisabeth Neumann
 
 
zvuk:
Carolus Wolking
 
 
vedoucí produkce:
Georg Mohr
 
 
zástupce vedoucího výroby:
Alfred Kern, Georg Kroschel
 
 
asistent režie:
Friedrich Westhoff
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.