Popis / Obsah / Info k filmu Vtáčkovia, siroty a blázni„Rozumní lidé“ se v minulosti navzájem povraždili a v podivně zdevastované, válčící, znásilňující a zároveň kýčovitě hrdopyšné krajině po nich zůstali tři sirotci. Yorick, prý potomek Milana Rastislava Štefánika, fotograf Andrej, jehož rodiče mají na svědomí Židé, a Židovka Marta, jejíž rodiče zahynuli v Polsku. Trio inscenuje své divoké hry a surreálné živé obrazy a prožívá naplno svou nezávislou existenci dětí bez domova a závazků. Ani oni tři se však neubrání hlubinné lidské přirozenosti – citu, pudu, lásce a poté i žárlivosti, závisti, nenávisti a krutosti…
Vtáčkovia, siroty a blázni tvoří druhou část volné Jakubiskovy trilogie, k níž patří ještě filmy Zbehovia a pútnici (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970, 1990). Všechny byly nepochybně inspirovány svobodomyslnou atmosférou 60. let, která se ovšem v socialistickém Československu tvrdě střetla s okupací země vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Jakubiskovy apokalyptické vize násilí a animální krvelačnosti představují vznícenou reakci na bezpráví, kterého se zemi dostalo. Zároveň předkládají vzpurnou i skeptickou osobní zpověď z iluzí o tom, kde hledat pevný bod lidské existence.
Klíčovým prvkem filmu je jeho sršící vizualita, vycházející nejen z režisérovy surrealistické fantazie a hravosti, ale také ze schopnosti kameramana Igora Luthera gejzíry obrazů a nápadů živě a dynamicky nasnímat. Přemíra obrazových atrakcí, excentrických hereckých akcí a naléhavého hudebního doprovodu může někoho až zahltit. Exaltovanost a spasitelství biblických rozměrů se tu střídá s rouhačstvím, studentskou recesí, happeningem, a ten zase se stupňovanou morbiditou a prohlubujícím se nihilismem.
Ústřední trio si zahráli Jiří Sýkora, znovu v roli bohémského cynika, jehož přemůže vlastní osud, Magda Vášáryová jako křehká múza i erotický symbol a Philippe Avron jako čistá duše zadržující fotoaparátem aspoň na vteřinu plynutí času.
Jan Lukeš
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Vtáčkovia, siroty a blázniCeny (výběr): Přehlídka českých a slovenských filmů Sorrento 1969: Zlatá siréna, MFF Karlovy Vary 1990: Cena FIPRESCI, Festival českých a slovenských filmů Bratislava 1991: Cena čs. Filmové kritiky
Film Vtáčkovia, siroty a blázni natočil Juraj Jakubisko podle námětu a scénáře, na němž spolupracoval s českým spisovatelem a současným rabínem Karlem Sidonem. Tento tandem doplnil vynikající kameraman Igor Luther a spolu vytvořili dílo, které je podle Jakubiska první částí „trilogie osudu a štěstí" (druhou je film Sedím na konári a je mi dobre z roku 1989 a trilogii uzavírá film Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý, natočený už po pádu komunistického režimu v roce 1992).
Děj filmu sa odehrává kolem roku 1968, přičemž historický čas a prostor vstupují do děje prostřednictvím různých čitelných odkazů, například busty M. R. Štefánika či mohyly M. R. Štefánika na Bradle. Film vypráví příběh tří postav - Andreje, Yoricka a Marty, resp. tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě. Do Marty se zamiloval Yorick a měl s ní milostný vztah, jeho kamarád Andrej na Martu žárlil. Vnímal ji jako důvod, proč se od něj Yorick vzdaluje. Všechno se změnilo poté, co byl Yorick uvězněn - Andrej se s Martou sblížil, a když se pak Yorick vrátil z vězení, zaujal paradoxně „původní" Andrejovu pozici v trojúhelníku a začal žárlit na Martu. Tento složitý milostný vztah neměl perspektivu a skončil tragicky. Yorick zabil Martu a potom spáchal trojitou sebevraždu: na krk si připevnil lano s těžkou bustou Štefánika, zapálil se a skočil do řeky.
Film Vtáčkovia, siroty a blázni se zrodil v krátkém období liberalizace v Československu a dá se říci, že s atmosférou doby vzniku koresponduje. Trojice hlavních postav žije život jako hru, která sice končí tragicky, ale hrou zůstává do konce. Práce pro ně moc neznamená, žijí ze dne na den, minulost je příliš nezajímá, budoucnost netrápí. Vždyť i film otevřeně přiznává, že je jenom filmem a ne obrazem skutečnosti, je hrou svobodných lidí, pro něž je svoboda nejvýznamnější hodnotou.
Peter Michalovič, 36. LFŠ 2010
Popis / Obsah / Info k filmu Vtáčkovia, siroty a blázniVTÁČKOVIA, SIROTY A BLÁZNI = V cynickém, beznadějném světě násilí a deziluzí, se pohybují tři mladí lidé, SIROTCI Yorick, Andrej a Marta. Přežívají jen díky vlastní bláznivosti - principu hry na svobodu v nesvobodném světě a vnitřní filozofii radosti a lásky. Žijí, hrají si, milují, nenávidí ... a umírají. (78 min.).
DVD Express
Popis / Obsah / Info k filmu Vtáčkovia, siroty a blázniProstřední film Jakubiskovy trilogie z let 1968-1970, jejíž součástí jsou snímky Zbehovia a pútníci (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970)
Mozaikové, karnevalově hravé podobenství se odehrává v blíže neurčeném časoprostoru, i když je zřejmé situování na Slovensko, do relativně svobodného, ale zdeformovaného období "mezichvíle", trochu po válce, ale především v roce 1968. Protagonisty jsou tři sirotkové, jejichž rodiče se "navzájem povraždili", tři opuštění blázni, kteří v šíleném a ošklivém světě přežívají jen díky svému programovému bláznovství (bláznovství jako droga), díky principu hry, filosofii radosti v sobě a prožitku přítomného okamžiku. Imaginární syn M.R. Štefánika Yorick, jeho plachý přítel Andrej a židovka Marta společně žijí, hrají si, milují se i nenávidí. Hamletovský Yorick "všechny poblázní, a pak je zabije, aby je zachránil před realitou" (J. Jakubisko).Autor/Zdroj: /PopisMozaikovité, hrané podobenstvo odohrávajúce sa v presne neurčenom časopriestore, v bláznivom svete bez ideálov, vo svete násilia, cynizmu a beznádeje. Jeho hlavní predstavitelia, traja opustení blázni v šialenom a škaredom svete prežívajú len vďaka svojmu bláznovastvu, vďaka principu hry a filozofie radosti. Spoločne žijú, hrajú sa, milujú i nenávidia.
Renáta Šmatláková Katalóg slovenských celovečerných filmovAutor/Zdroj: Šmatláková Renáta/Katalóg slovenských celovečerných filmovMozaikovité, karnevalově hravé podobenství s pověstnou jakubiskovskou fantazií a obrazovou eruptivností je založeno na obrazovo-asociačním principu vyprávění s uvolněnou epizodickou kompozicí a hrou jako autorským principem a životním postojem.
Protagonisty filmu jsou tři sirotci, jejichž rodiče se „navzájem povraždili", tři opuštění blázni, kteří v šíleném a škaredém světě přežívají jen díky svému programovému bláznovství, díky principu hry, happeningové spontánnosti a recesi. Imaginární syn M. R. Štefánika Yorick, jeho plachý přítel Andrej a židovka Marta společně žijí, hrají si, milují se i nenávidí. Hamletovský Yorick „všechny poblázní, a potom je zabije, aby je zachránil před realitou" (J. Jakubisko).
V obrazovém ztvárnění jsou významné persifláže a parafráze různých výtvarných děl, používány jsou citace a parodování lexikalizovaných významů. To vše je zapojeno do struktury náročné filosofické výpovědi
o marném hledaní záchytného bodu, když se všechny hodnoty (láska,
~ štěstí a svoboda) mění ve hru, kde se člověk pod tlakem reality převléká 2 za blázna, aby mohl ve světě násilí a beznaděje vůbec existovat. Podstatnou součástí vyprávění je fotografovaní, Andrejův koníček, jako „zachytávání okamžiku věčnosti uprostřed běhu k nicotě a nebytí“.
Program ARTAutor/Zdroj: /Kino ARTPo dlouhá desetiletí u nás zakázaný snímek Juraje Jakubiska Vtáčkovia, siroty a blázni je prostředním dílem volné trilogie z let 1968-70, jejíž součástí jsou i filmy Zbehovia a pútníci (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970). Mozaikovité, karnevalově hravé podobenství se odehrává v blíže neurčeném časoprostoru, i když je zřejmé situování na Slovensko do relativně svobodného, ale zdeformovaného období „mezichvíle", trochu po válce, ale především v roce 1968. Protagonisty jsou tři sirotci, jejichž rodiče se „navzájem povraždili", tři opuštění blázni, kteří v šíleném a ošklivém světě přežívají jen díky svému programovému bláznovství, jež je jim drogou, díky svému smyslu pro hru a pro radostný prožitek přítomného okamžiku. Imaginární syn M. R. Štefánika Yorick, jeho plachý přítel Andrej a židovka Marta společně žijí, hrají si, milují se i nenávidí. Hamletovský Yorick „všechny poblázní, a pak je zabije, aby je zachránil před realitou" (J. Jakubisko). Na námětu a scénáři spolupracoval s Jakubiskem jeho přítel Karol Sidon, za kamerou stál Igor Luther. V hlavních rolích uvidíte Philippa Avrona, Jiřího Sýkoru, Magdu Vášáryovou a další. Film získal mj. Zlatou sirénu na Přehlídce čs. filmů v Sorrentu 1969 a Cenu FIPRESCI na MFF v Karlových Varech 1990.Autor/Zdroj: /Kino AERO
Popis / Obsah / Info k filmu Vtáčkovia, siroty a blázniDonedávna zakázaný slovensko-francouzský film režiséra Juraje Jakubiska Vtáčkovia, siroty a blázni je prostředním dílem volné trilogie z tet 1968-70, jejíž součástí jsou i snímky Zbehovia a pútnici (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970). "Trilogie by se asi nejlépe dala charakterizovat jako alegorie skepse. Z dějin, z člověka a jeho možností či schopností, ze svobody, kterou vždy někdo individuálně či kolektivně promění v anarchii, represi a zabíjení..." (Jan Bernard - Film a doba 1/91). - Mozaikovité, karnevalově hravé podobenství se odehrává v blíže neurčeném časoprostoru, i když je zřejmé situování na Slovensko do relativně svobodného, ale zdeformovaného období "mezichvíle", trochu po válce, a1e především v roce 1968. Protagonisty jsou tři sirotkové, jejichž rodiče se "navzájem povraždili", tři opuštění blázni, kteří v šíleném a ošklivém světě přežívají jen díky svému programovému bláznovství (bláznovství jako droga/, díky principu hry, filosofii radosti v sobě a prožitku přítomného okamžiku. Imaginární syn M. R. Štefánika Yorick, jeho plachý přítel Andrej a židovka Marta společně žijí, hrají si, milují se i nenávidí. Hamletovský Yorick "všechny poblázní, a pak je zabije, aby je zachránit před realífou" (J. Jakubisko). V úvodu poetického filmu režisér sděluje divákům svůj záměr. Podstatnou součástí vyprávění je fotografování, Andrejův koníček, jako "zachycování okamžiku věčnosti uprostřed běhu k nicotě, nebytí", a také exkursy mezi mentálně zaostalé děti, andílky, kteří zamrzli v dětství a nikdy se nebudou zbytečně pokoušet ho najít... jejich je království nebeské, oni znají tajemství a tohoto tajemstvi se nezmocníš ... jedinou naději máme ještě v šílenství a smrti ..." (Yorick). - Snímek dostat Zlatou sirénu na Přehlídce čs. filmů v Sorrentu 1969 a cenu FIPRESC.'I na XXVII. MFF v Karlových Varech 1990.Autor/Zdroj: /Filmový přehledPrvní díl volné trilogie Juraje Jakubiska citlivě vykresluje vztahy mezi lidmi, hledání jistot i smyslu života v době, kdy po krátkém období volnosti se člověk znovu ocitá pod tlakem nesvobody.
Cinema 1992/12/85Autor/Zdroj: /Cinema
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište