Obsah filmu V žáru noci
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké...
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 13.8.2021
Vynikající detektivka se silným rasovým nábojem. Režisér Norman Jewison moudře zvolil pomalejší tempo děje a položil důraz na atmosféru a vnitřní konflikt. Víc než krimi zápletka vtáhne souboj černého detektiva (S.Poitier) s bílým, předsudků plným šerifem (Rod Steiger). No a protože i ve vedlejších rolích se představují výborní herci jako Warren Oates, Matt Ckark, Beah Richard, William Schallert nebo Scott Wilson je se opravdu na co koukat i bez šílených honiček a těžkých přestřelek. Tohle není o akci ale o příběhu.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 15.6.2019
Pomalejší tempo je poplatné době vzniku filmu, ale jinak vše ostatní velmi dobré. Herci, dabing, případ samotný, rozuzlení, nálada filmu, dobře vykreslená doba a místo. Slušné krimi / drama, které i po letech neztrácí kvalitu ačkoliv mi to tempo malinko vadilo. Ale i tak slušný snímek.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 12.6.2019
Spektakulární drama
Ještě že toho Sidneye Poitiera mají, jinak by se jim těžko dařilo přesvědčit, že v černé části populace USA existují černoši distingovanější, než mnozí bílí. Sice si pomohli, že z většiny bílých udělali hovada, aby bylo umocněno charisma tohoto herce, který přesvědčivě zapůsobil v krátkém čase hned na třikrát (Hádej, kdo přijde.., Panu učiteli..) Velice působivé zejména v nahrávkách Steigera.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 20.1.2019
Klasická detektivka, kde se projíždějící černošský detektiv připlete k vraždě. Ve státě Mississippi je však i po sto letech po občanské válce hluboce zakořeněný rasismus, a tak se musí detektiv Tibbs (Sidney Poitier) vypořádat nejen s vrahem.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 20.11.2014
Pro zajímavost jsem si zjistila, zda ve státě Mississippi stále trvá možnost udělení trestu smrti, kupodivu ano. Pak se tedy divím, že čítá bezmála tři miliony obyvatel - s policejním postupem při vyšetřování vražd, jaký jsem měla možnost včera večer vidět. Inu, ne nadarmo v TV frčí jen Kriminálka Miami, New York a Las Vegas a ne třeba Kriminálka Jackson, že... taky to jsou pěkný konzervy, za ukradení dobytka vám dodnes hrozí expedice na věčnost, muži mají zakázáno být na veřejnosti vzrušení a v Oxfordu je trestné "vytváření zbytečných zvuků". Takže si o zde přetřásaných rasistických upocených jižanských vidlácích již nemyslím, že by přílišnou nadneseností jejich charakterových nedostatků nějak utrpěli na pověsti, stejně jako pomalu chápu smutek faktu, že o lidských kvalitách, bez ohledu na barvu pleti, se jedinci, kterým snad ještě nedošlo, že válka Severu proti Jihu skončila, musí přesvědčovat kus od kusu, krok po kroku... ale jen ti, co nejdou do přízně Normanu Batesovi, a takových tam byla, bohužel, většina. Napětí mezi Virgilem Tibbsem a náčelníkem Gillespiem těžklo úměrně vedru a urážlivým narážkám na inspektorův původ a rozhodně mu neulevila ani konfrontace se "svobodnými otroky", kteří si stále byli vědomi svého podřadného místa ve společnosti. Spíš, než o vraždu samotnou, zde kráčí o kritiku rasové nadřazenosti a lidské omezenosti, kterou jsem si díky sympatickým výkonům Sidneyho Poitiera a Roda Steigera, ve velmi slušném českém znění, celkem vychutnala.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 15.1.2012
Pro mě rozhodně překvapení. Záležitost týkající se rasismu na americkém jihu. Přikláním se i k českému dabingu, který je bravurně zvládnutý. Hláška od Štepničky "Říkají mi, pane Tibbsi." si budu dlouho pamatovat.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 4.2.2010
Skvělí film drama jak má bít je to skvěle obsazeno
a skvělé vyšetřování nás zavede až k jádru problému Jihu.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 22.9.2007
Velmi dobré krimidrama, kde detektivní příběh není tou hlavní dějovou linii. Monohem více tam jde o vztah mezi bílým a černým poldou, kteří společně vyšetřují případ vraždy ve státě Mississippi, kde se dlouhá léta nemohli smířit s rasovou rovnoprávností. Vynikající Sidney Poitier a neméně dobrý Rod Steiger, který za svou roli šerifa Gillespieho obdržel Oscara. Bylo fajn zavzpomínat, jak vypadal Steiger, když měl ještě vlasy.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 23.8.2007
zvolna plynoucí krimi a drama o rasismu v jednom
Oproti svému lehce unylému pokračovateli (Říkejte mi pane Tibbsi) je tento film mnohem zdařilejší, propracovanější a zajímavější. Už jen to, že nevím, co je vlastně hlavním tématem filmu. Vypadá jako klasická detektivní pozvolna plynoucí krimi, ale záhy tu máme drama o rasismu a o tom, co znamenalo být v 60. letech na jihu USA inteligentním a dobře postaveným černochem. Navzdory tomu, že jde o dvě zcela protichůdná témata nedochází v ději k jejich rozkolu a vzájemně se nepřebíjí, což je v některých filmech trošičku problém.
Vražda byla nakonec vyřešena a ten rasismus? ("Ježíš Virgile, vždyť ty seš úplně stejnej jako my").
Více, než problematika rasismu v USA v šedesátých letech mě však dráždily žluté brýle Roda Steigara – perfektní módní hit!
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film