Třinácté patro (1999)

Třinácté patro (The Thirteenth Floor)
72.7 %
 
 
 
Film na Blu-ray

The Thirteenth Floor

    Žánr: thriller / sci-fi / fantasy
    Země: Spojené státy americké
    Délka: 97 min.
„Musí co nejdříve vypátra pravého vraha, jinak si půjde za mříže sednout on...“
Třinácté patro se stalo v pořadí druhou hranou adaptací románu Daniela F. Galouyeho Simulacron – 3, tu první natočil pro německou televizi Rainer Werner Fassbinder pod názvem Svět na drátě (Welt am Draht, 1973) a dodnes jde o jednu z nejpozoruhodnějších vizí o virtuální realitě, jaká kdy pro kameru vznikla. Oproti tomu Třinácté patro zapadlo, nezaslouženě je stihl osud mnoha dalších sci-fi roku 1999, která se srazila s náklaďákem jménem Matrix. Opusu sourozenců Wachowských se navíc zčásti podobá i zápletka filmu – i tady jde o vědomí života v dokonalé virtuální realitě a snahu pochopit svou úlohu ve světě, v němž hrdina žije (nebo se tak alespoň všichni tváří).

Ocitáme se v Los Angeles v roce 1937. Starší muž s tváří Armina Muellera-Stahla odchází z hotelového pokoje od mladé dívky a na baru nechává u číšníka, blonďatého Vincenta D’Onofria, vzkaz svému příteli. Zakrátko docestuje domů a ulehne vedle své manželky. Zdálo by se, že sledujeme klasickou noirovku, ale staříkovi zableskne v očích a rázem se objeví ve 13. patře svého počítačového výzkumného centra roku 1999. Zjevně rozrušený někomu volá ze zavšiveného baru – a pak se kdosi postará o to, že mu oči nadobro vyhasnou…

Třinácté patro slouží jako typický příklad tzv. future-noiru či tech-noiru s prvky kyberpunku, tedy filmu, na jehož žánrovém zařazení se nemohou shodnout ani pomazané hlavy z anglosaských zemí posedlých žánrovým dělením. Jde navíc o titul pozoruhodně nevyrovnaný, za což nejspíš může poměrně nízký rozpočet a nezkušenost scenáristy a režiséra v jedné osobě Josefa Rusnaka, který na takto „velké“ produkci pracoval pouze jako asistent Rolanda Emmericha u Godzilly (1998). Přesto jeho počin do výběru této kybersekce z mnoha důvodů patří. Můžeme jej vnímat jako další příklad evidentně tísnivé obavy, že život je, řečeno Calderónem, pouhým snem, který s sebou zřejmě nesl příchod nového milénia. Nebo jako důkaz blízkosti mezi tech-noirem a kyberpunkem.

Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017

režie:
Josef Rusnak
 
 
hraje:
Craig Bierko (Douglas Hall), Armin Mueller-Stahl (Hannon Fuller), Gretchen Mol (Jane Fullerová), Vincent D'Onofrio (Whitney / Ashton), Dennis Haysbert (detektiv Larry McBain), Steven Schub (Zev Bernstein), Rif Hutton (Joe), Leon Rippy (Janin právník), Brad William Henke (první policajt), Burt Bulos (Belhop), Tia Texada (Nataša), Alison Lohman (dívka), Shiri Appleby (Bridget Manilla), Jeremy Roberts (Tom Jones), Venesia Valentino (Concierge), Howard S. Miller (šofér), Janet MacLachlan (Ellen), Randy Woltz (bubeník)
 
 
námět:
Daniel F. Galouye
 
 
scénář:
Josef Rusnak
 
 
zvuk:
Robert J. Anderson
 
 
producent:
Roland Emmerich, Ute Emmerich
 
 
kaskadér:
Henry Kingi, Debby Lynn Ross, Larry Rippenkroeger
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.