Jeden svět
ohodnotit

Tajnosti a lži

Secrets & Lies

Rok:
1996
Délka:
141 minut
Premiéra v ČR:
29.1.1998
„Rodina, kde jsou všichni nešťastní, si zaslouží pokárání. A také trochu štěstí.“
Popis / Obsah / Info k filmu Tajnosti a lži
Třicetiletá oční lékařka černé pleti s typicky britským jménem Hortense Cumberbatch se po smrti své adoptivní matky rozhodne kontaktovat agenturu, která adopci zprostředkovala, a dopátrat se totožnosti své pravé matky. Když projde všechny spisy, dokumentující její případ, zjistí, že v záznamech se musela stát chyba - v kolonce barva pleti Hostensiny matky je uvedeno slovo bílá. K žádné chybě však nedošlo.

A tak spolu s Hortense pronikáme do všech tajností a lží, jimiž je Hortensina matka a její rodina prolnuta a opředena. Sama mladá černoška je pak pouze katalyzárem, který způsobí zásadní změny v struktuře rodinných vztahů, ale její vlastní příběh je pro celý film v podstatě podružný. Její život před tím, než se události daly jejím přičiněním do pohybu i po následné krystalizaci plyne stále ve stejné rovině a v patřičném poklidu.


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Tajnosti a lži
Může se bělošce narodit černá dcera? Jsem hříčkou přírody nebo směsice polopravd a výmyslů…

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Třicetiletá oční lékařka černé pleti, s typicky britským jménem Hortense Cumberbatchová, se po smrti své adoptivní matky rozhodne kontaktovat agenturu, která adopci zprostředkovala, a dopátrat se totožnosti své pravé matky. Když projde všechny spisy, dokumentující její případ, zjistí, že v záznamech se musela stát chyba. V kolonce barva pleti Hortensiny matky je uvedeno slovo bílá. K žádné chybě však nedošlo …

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Konečně se se značným zpožděním dostává na filmové plátno v České republice dílo uznávaného evropského filmaře Mikea, Leigha. Snímek Tajnosti a lži patří k jeho nejlepším a je kvalitní ukázkou Leighova vyhraněného stylu, k němuž neodmyslitelně patří zájem o běžné lidské problémy; cit pro prostředí a v neposlední řadě i zvláštní nenápadný humor. Mladá černoška Hortense se po smrti adoptivních rodičů rozhodne vypátrat svou pravou matku a otce. Ke svému překvapení zjistí, že se narodila bělošce. Cynthia Purleyová žiji v řadovém domku v dělnické čtvrti se svou další nemanželskou dcerou Roxanne. Setkání s prvním dítětem, jež po porodu ani neviděla, je pro ni šokem. Přesto mezi matkou, která tráví dny v osamění, a nově nalezenou dcerou postupně vznikne hezký intimní vztah. Cynthia nakonec Hortense představí své rodině, k níž kromě Roxanne patří Cynthiin bratr Mauric (zavedený místní fotograf) a jeho neurotická manželka Monica. Tuto dvojici již léta sužuje tíživý problém: nemůže mít děti. Společné setkání přinese pro všechny očištění od tajností a lží, jimiž téměř každý z hrdinů přehlušoval svou bolest či psychické trauma.
Film v první řadě vypovídá o nedostatcích ve vzájemné komunikaci člověka s člověkem, o neporozumění, jež často zbytečně způsobuje těžkosti ve vztahu i mezi nejbližšími lidmi, především v rodině. Mike Leigh pozvolna odkrývá charakter každé ze svých postav a naznačuje příčiny jejího chování. Hortense, která se pohybuje už v jiném prostředí, než její matka, je jakýmsi prostředníkem mezi deprivovanou Cynthií a ostatním světem. Zároveň pomůže i Mauriceovi, který se svou dobrotou marně snaží překonat bariéry jež si okolo sebe postavili jeho blízcí. Tajemství, kdo byl Hortensiným otcem, však zůstane zachováno... Pozitivní vyznění „bergmanovského" příběhu je předjímáno i jemným humorem, projevujícím se mj. ve stylizovaných „portrétech" lidí, procházejících Mauriceovým fotoateliérem. Jednoznačnou předností Tajnosti a lží jsou především herecké výkony.
Program UH

Autor/Zdroj: /


Když mladé černošce Hortense zemře adoptivní matka, rozhodne se vyhledat tu skutečnou. V adopční agentuře ji čeká překvapení - v kolonce barva pleti stojí jasně napsáno - bílá. Zmatená dívka se rozhodne matku najít.
Cynthia Purleyová žije v řadovém domku v dělnické čtvrti se svou další nemanželskou dcerou Roxanne. Setkání s prvním dítětem, jež po porodu ani neviděla, je pro ni šokem. Přesto mezi matkou, která tráví dny v osamění, a nově nalezenou dcerou vznikne hezký intimní vztah. Cynthia nakonec představí Hortense své rodině. Toto setkání přinese pro všechny očištění od tajností a lží, jimiž téměř každý z hrdinů přehlušoval svou bolest či psychické trauma.
Film vypovídá o nedostatcích ve vzájemné komunikaci člověka s člověkem, o neporozumění, jež často zbytečně způsobuje těžkostí ve vztahu i mezi nejbližšími. Mike Leigh pozvolna odkrývá charakter každé ze svých postav a naznačuje příčiny jejich chování. Činí tak svým typicky vyhraněným stylem, k němuž patří zájem o běžné lidské problémy, cit pro prostředí a zvláštně nenápadný, jemný humor. Pozitivní vyznění „bergmanovského" příběhu stojí především na velmi kvalitních hereckých výkonech.

Autor/Zdroj: /Kino ART


Ocenění: Velká cena - Zlatá palma, Cena za ženský herecký výkon (B. Blethynová) a Cena FIPRESCI na MFF v Connes 1996; Zlatý glóbus pro B. Blethynovou; Ceny BAFTA: film, herečka (B. Blethynovó) a původní scénář; Ceny Asociace losangeleských kritiků: režie a herečka (B. Blethynová); nominace na Oscara v kategoriích film, scénář, režie, herečka v hlavní (B. Blethynová) i vedlejší (M. Jean-Baptisteová) roli
Scénář a režie: MIKE LEIGH. Kamera: Dick Pope. Hudba: Andrew Dickson

Když mladé černošce Hortense zemře adoptivní matka, rozhodne se vyhledat tu skutečnou. V adopční agentuře ji čeká překvapení - v kolonce barva pleti stojí jasně napsáno - bílá. Zmatená dívka se rozhodne matku najít. Cynthia Purleyová žije v řadovém domku v dělnické čtvrti se svou další nemanželskou dcerou Roxanne. Setkání s prvním dítětem, jež po porodu ani neviděla, je pro ni šokem. Přesto mezi matkou, která tráví dny v osamění, a nově nalezenou dcerou vznikne hezký vztah. Cynthia nakonec představí Hortense své rodině. Toto setkání přinese pro všechny očištění od tajností a lží, jimiž téměř každý z hrdinů přehlušoval svou bolest či psychické trauma.
Film vypovídá o nedostatcích ve vzájemné komunikaci člověka s člověkem, o neporozumění, jež často zbytečně způsobuje těžkostí ve vztahu i mezi nejbližšími. Mike Leigh pozvolna odkrývá charakter každé ze svých postav a naznačuje příčiny jejich chování. Činí tak svým typicky vyhraněným stylem, k němuž patří zájem o běžné lidské problémy, cit pro prostředí a zvláštně nenápadný, jemný humor. Pozitivní vyznění „bergmanovského" příběhu stojí především na velmi kvalitních hereckých výkonech.
Tajnosti a lži stojí v protikladu vůči hollywoodské produkci, kde vystupují jen lidé krásní a úspěšní. Smysl pro okamžiky trapnosti má režisér M. Leigh společný s tvůrci české nové vlny. Podobně jako třeba M. Forman angažuje Leigh do svých filmů nepříliš hezké obličeje. Jeho hrdinové páchnou potem, mají mizernou náladu, na život se šklebí a vybírají popelnice. (J. Blažejovský, Rovnost 5.2. 1998)
Příběh filmu je nejen o tajnostech a lžích, které má snad každá rodina, ale i o osamělosti, zatrpklosti, neschopnosti komunikace a především o odpuštění. (...) Leigh umí vytvořit dokonalou atmosféru a napsat skvělé dialogy. Pracuje s nadhledem a sarkasmem, takže se no plátně neodehrává žádné srdceryvné melodrama. Jsme tak svědky očistného, laskavě ironického soucitu. (H. Herbychová, Rozhlas 9/98)

Autor/Zdroj: /Kino MAT


Třicetiletá oční lékařka černé pleti se po smrti adoptivní matky rozhodne dopátrat se totožnosti své pravé matky. Když projde všechny spisy, dokumentující její případ, zjistí, že v záznamech se musela stát chyba. V kolonce barva pleti matky je uvedeno slovo bílá. K žádné chybě však nedošlo. Sarkastické podobenství významného britského režiséra získalo v roce 1996 Zlotou palmu a cenu za ženský herecký výkon pro B. Blethynovou no MFF v Cannes.

Autor/Zdroj: /Febiofest


Popis / Obsah / Info k filmu Tajnosti a lži
Mladá černoška Hortense se po smrti adoptivních rodičů rozhodne vypátrat svou vlastní matku a otce. Ke svému překvapení zjistí, že se narodila bělošce. Cynthia Purleyová žije v řadovém domku v dělnické čtvrti se svou další nemanželskou dcerou Roxanne. Setkání s prvním dítětem, jež po porodu ani neviděla, je pro ni šokem. Přesto mezi matkou, která tráví dny v osamění, a nově nalezenou dcerou postupně vznikne hezký intimní vztah. Cynthia nakonec Hortense představí své rodině, k níž kromě Roxanne patří Cynthiin bratr Maurice (zavedený místní fotograf) a jeho neurotická manželka Monica. Tuto dvojici již léta sužuje tíživý problém: nemůže mít děti. Společné setkání přinese pro všechny odčištění od tajností a lží, jimiž téměř každý z hrdinů přehlušoval svou bolest či psychické trauma.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Slavné melodrama britského režiséra Mika Leigha konečně doputovalo i do našich kin. Za uplynulé dva roky zaplnilo mnoho rubrik filmových recenzí a stačilo získat spoustu cen (mj. pět nominací na Oscara, Zlatý glóbus pro Brendu Blethynovou a Cenu za nejlepší film od Asociace losangeleských filmových kritiků). Což Leighovu mistrovskému dílku ovšem ani v nejmenším neubírá na zábavnosti. A na diváckém dojmu, že je v něm všechno (skoro) jako v životě.

Zapšklá, stárnoucí a osamělá Cynthia, která bolestínsky posmrkává za přibouchnutým oknem svého mrňavého předměstského domečku, by klidně mohla být vaší neoblíbenou sousedkou. A její tlustá dcera s poetickým jménem Roxanne a tupou bezúsměvností betonového obrubníku by klidně mohla zametat smetí před vaším prahem. Cynthiin o trochu úspěšnější, ale stejně osamělý bratr Maurice, který nikdy neztrácí chuť k jídlu a soucit se svou nepříjemně upjatou snobskou manželkou Monicou, by vám klidně mohl ve svém fotografickém ateliéru dělat fotku do pasu k vycestování do blažené střední Evropy - i když už ví, že ptáček z objektivu nikdy, nikdy nevyletí.

Je to opravdu smutná a nešťastní londýnská rodinka, která se neumí z ničeho radovat a mít se ráda. Ani vidina oslav Roxanniných jednadvacátých narozenin nikoho nenaplňuje radostí: přestat se na sebe chvíli pohrdavě mračit dá pořádnou práci. Jenže: zatímco zachmuřená oslavenkyně si do strýčkova elegantního domu pozve svého ludráckého přítele Paula, přivede Cynthia na oslavu svou novou známou - elegantní mladou černou optičku Hortense. A pyšně prozradí, že černoška není jen její novou přítelkyní, ale i černočerným hříchem z mládí - nechtěnou dcerou, kterou dala k osvojení tak rychle, že se na ni ani nestačila podívat. Přítomní jsou v šoku a Hortense, která před časem vyhledala matku, aby si udělala jasněji ve svém už tak dost jasném úspěšném životě, se stydí. Oslava začíná nabírat na hlasitosti a najevo vycházejí i další rodinná tajemství...

Leighův snímek navenek nabízí dojímavý a zábavný příběh ve stylu "vlastně se nic nestalo". V něm si však můžete číst o lidské osamělosti, pohoršlivé neschopnosti radovat se z maličkostí i o úlevné hravosti zlomyslně laskavého osudu. Po anglických venkovských zahradách není v tomto filmu ani památky (nepočítáte-li Cynthiin prázdný zahradní skleník), přesto se tu však nabízí stoprocentně britsky distinguované melodrama, odlehčené vážným cynismem a kapkou shakespearovské komedie. Kdyby Tajnosti a lži měly něco společného s hollywoodským filmem, vyplatilo by se možná mudrovat nad tím, že naději na porozumění vnese do bělošské rodiny právě černoška. Film Mika Leigha se však naštěstí nemusí podřizovat zákonům "politické korektnosti": Hortense je prostě po všech stránkách jiná, než její chudí, zapšklí bílí příbuzní (mimochodem je pro ni pořádný šok, když poprvé uvidí svou matku: nešťastnou, hroznou - a úplně bílou!). Přátelskou vřelost, o kterou se Hortense umí podělit s druhými, nenatrhali její předkové v pralese: prostě je taková. Ostatně všichni mohou být takoví - proč ne?

Znamenitě napsané dialogy a atmosféru na hraně mezi tragédií a fraškou rozehrávají skvělí herci: Brenda Blethynová si bolestínskou Cynthii zářivě vychutnala, zatímco Timothy Spall v postavě hrdinčina bratra stvořil jemně odstíněnou studii sympatického dobráka v pasti svého strachu a sobectví. A smutná metařka Roxanne je v podání Claire Rushbrookové víc než jen karikaturou předměstské holky bez budoucnosti.

Leigh má své postavy, herce i diváky naštěstí příliš rád na to, aby je protáhl očistcem polopravd, úšklebků a hádek a pak je nechal na dně. V naději, kterou jim nabízí, je možná až moc velká dávka jemné ironie, ale jeho vyprávění stejně dojímá lépe, než čtyři americké dojáky najednou. Možná proto, že autor bere vážně svou povinnost diváky pobavit a nevzdat se při tom vlastních názorů. (Snad také není náhoda, že ve filmu právě optička a fotograf, kteří - podobně jako filmaři - hledí na svět skrz své "čočky", mají schopnost vidět pronikavěji a zároveň soucitněji než ostatní.) Film Tajnosti a lži je úplně jako ze života - kdyby měl Osud smysl pro humor a scenáristu, jakým je Mike Leigh. Jisté každopádně je, že trochu štěstí si zaslouží i lidé, kteří se neumějí radovat ze života. Třeba když mohou jít do kina na dobrý film...

Autor/Zdroj: Prokopová Alena/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190269
Osobností: 697369
Fotografií: 762965
Plakátů: 375673
Obsahů a biografií: 177910

Poslední komentáře

The Boondocks (2005) [TV seriál]

Ja nepráskam

The Boondocks
Je to úplne iný seriál,   aké poznáme a jeden z   najzvláštnejších. Ťažko   ho uchopiť, lebo je to aj   sociálna kritika, aj   komédia, aj více >

Autor: volam.sa.pistik | Hodnocení: 8 / 10

Amazing Spider-Man (2012)

Za mě lepší net ten první

Amazing Spider-Man
Já mám prostě tohohle   Spider-mana raději než toho   původního od Raimiho. To   jméno píšu skoro určitě   špatně, tak se omlouvám,   nechce se více >

Autor: majkronyk | Hodnocení: 8 / 10

Bylo to o nacistech (2008) [TV e...

Bylo to o nacistech
Solidní díl, s dobrejma   vtípkama a scénkama, ale   hlavně tam je můj oblíbenec   Herb a ten to svejma   hláškama zvedá vejš:-)

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Jack Rozparovač (1988) [TV film]

Jack Rozparovač
Z mého pohledu je tahle více   než tříhodinová televizní   koprodukce opravdu   vynikající. Režisér a   scenárista v jedné osobě   David Wickes více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10

Na místě činu: Zmizení v hotelu ...

Na místě činu: Zmizení v hotelu Cecil
Dokument plný otázek,   podezřelých a také lidí,   kteří se snaží přijít na   to, co se vlastně Elise   stalo. Případ, ze kterého   mrazí!

Autor: veverka-zrzka | Hodnocení: 7 / 10