Obsah filmu Starman - výrobce hvězd
Italský režisér Giuseppe Tornatore se vrátil k tématu, jež využil už ve své úspěšné retrokomedii Bio Ráj (1988): k posedlosti filmem. Kinema-
tografie je zdrojem obživy i fascinace také pro hrdinu Tornatoreho snímku Starman - Výrobce hvězd z roku 1994 (český distributor použil zavádějicí název, pod nímž se film promítal v USA). Příběh, či spíše volný tok epizod provázaných postavou hlavního hrdiny, se sice i tentokrát odehrává na Sicílii padesátých let, neupíná se však k jednomu místu, využívá "hollywoodského" žánru road movie. Joe Morelli v dodávce projížidí sicilským venkovem a za drobný obnos nabízí lidem kamerové zkoušky, jež potom...
Italský režisér Giuseppe Tornatore se vrátil k tématu, jež využil už ve své úspěšné retrokomedii Bio Ráj (1988): k posedlosti filmem. Kinema-
tografie je zdrojem obživy i fascinace také pro hrdinu Tornatoreho snímku Starman - Výrobce hvězd z roku 1994 (český distributor použil zavádějicí název, pod nímž se film promítal v USA). Příběh, či spíše volný tok epizod provázaných postavou hlavního hrdiny, se sice i tentokrát odehrává na Sicílii padesátých let, neupíná se však k jednomu místu, využívá "hollywoodského" žánru road movie. Joe Morelli v dodávce projížidí sicilským venkovem a za drobný obnos nabízí lidem kamerové zkoušky, jež potom údajně posílá svým zaměstnavatelům do římských ateliérů. Pro venkovany je vidina angažmá ve filmu spojena s představou bohatství: vemlouvavý Joe, který úspěch barvitě líčí, ale nezaručuje, se pro ně stává poslem ze vzdáleného a nádherného světa
iluzí. Každý cítí potřebu vypovědět před kamerou svůj osud, upozornit na svou jedinečnost. Zadaný text (závěrečnou scénu z trháku Jih proti Severu) tak lidé často nahrazují výpovědí o sobě. Před objektivem Joeovy kamery defiluje celá Sicílie se svými sociálními a politickými problémy, s touhami a nadějemi. - Divák je podstatnou část vyprávění (podobně jako vesničané) udržován v představě, že Joe je andělem, přinášejícím naději, jak se však nakonec ukazuje, jde o vychytralého podvodníčka, který jen zneužívá lidské naivity k tomu, aby se obohatil. Z cynického manipulátora se však samozvaný filmař pod vlivem krásné venkovanky Beaty, za jejíž hořký osud je zodpovědný, měni v muže, ochotného nést následky svých činů. Joe si přitom uvědomuje, že změnil život řady lidí, kteří v sobě našli odvahu odejít za jiným, možná lepším osudem. - Podobně jako v epizodním (dokumentarismem ovliv-
něném) toku vyprávěni, i ve vizuální podobě svého filmu se Tornatore odvolává k italskému neorealismu - filmařskému stylu, který své největší úspěchy slavil právě v době, v níž se odehrává příběh, a který prudce polemizoval s hollywoodským snem. Neokázale malebná kamera Danta Spinottiho s tichou, navenek objektivistickou pozorností ulpívá na zajímavých tvářích protagonistů "hereckých zkoušek" a na drsně půvabné krajině. - Zajímavostí obsazení, spoléhajícího na energický výkon Sergia Castellitta v hlavní roli a na působivost
"nehereckých" tváří ve výrazných epizodních rolích, je herecký veterán Leopoldo Trieste v roli pamětníka války ve Španělsku.
Autor/Zdroj: /Popis < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 25.8.2013
Možná ten film měl být snem o slávě, iluzi, marné naději, tvrdém nárazu a neměnnosti charakteru, mně se však všechny tyto záměry spojily v jedno velké nedorozumění v díle, kterému je osmnáct a stylizuje se do šedesátníka, s tím, že výsledkem není příjemné retro, ale film pro pamětníky bez kouzla doby vzniku.