Obsah filmu Stalin
Stalin představuje do té doby největší a nejkomplikovanější Passerův projekt - velikostí a složením mezinárodní koprodukce (s účastí americké, maďarské a ruské strany), výší rozpočtu (deset milionů dolarů) a formátem aspirujícím na dobový velkofilm z moderních dějin.
Vyprávění chronologicky zachycuje epochu bolševické hrůzovlády od svržení cara až po Stalinovu smrt v roce 1953. Kronikářskou formu zdůrazňují mezititulky, které zajišťují orientaci a člení vyprávění do kapitol podle jednotlivých historických etap. Efekt historicky věrné rekonstrukce posilují vložené střihové sekvence, které těží z dobových revolučních filmů Ejzenštejna,...
Stalin představuje do té doby největší a nejkomplikovanější Passerův projekt - velikostí a složením mezinárodní koprodukce (s účastí americké, maďarské a ruské strany), výší rozpočtu (deset milionů dolarů) a formátem aspirujícím na dobový velkofilm z moderních dějin.
Vyprávění chronologicky zachycuje epochu bolševické hrůzovlády od svržení cara až po Stalinovu smrt v roce 1953. Kronikářskou formu zdůrazňují mezititulky, které zajišťují orientaci a člení vyprávění do kapitol podle jednotlivých historických etap. Efekt historicky věrné rekonstrukce posilují vložené střihové sekvence, které těží z dobových revolučních filmů Ejzenštejna, Pudovkina a Vertova a z válečných dokumentů Franka Capry. Na tomto historickém pozadí se exponují skryté osobní a politické dějiny. Portrét Stalina se vyjevuje z neobvyklého soukromého úhlu, neboť vše je vyprávěno z pozice Stalinovy dcery Světlany reprezentované mimoobrazovým vypravěčem. Prvnímu dílu filmu dominuje osobní linie, která zachycuje Stalinův soukromý život a jeho rodinné zázemí. Druhou linii a dominantu druhé části představuje zákulisí mocenského boje o vládu nad Kremlem.
Stalin zde vyvstává jako sadistická, paranoidní a sentimentální osoba, která systematicky a masově likviduje celé vrstvy obyvatelstva, politické spojence i protivníky i svou nejbližší rodinu. Film současně sleduje otázku, jaké sociální a mentální podmínky umožnily Stalinovi získat absolutní moc, a reflektuje tak i fenomény poníženosti, strachu a fascinace kultem silné osobnosti.
Vizuální styl sází na efekt historické autenticity a hodnověrnosti spočívající především ve výpravné složce.
Stalin měl světovou kinopremiéru v Moskvě v roce 1992 přímo na výročí bolševické revoluce. V USA, kde byl uveden v síti HBO, byl interpretován jako „skvělý gangsterský film". S překódováním do žánru politické gangsterky a s odkazy na kmotra se pracovalo i marketingově, jak svědčí výrok producenta Marka Carlinera, který Stalina přirovnával k „ruskému kmotrovi".
Jiří Voráč
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 4.4.2019
Životopisný film o Stalinovi je natočen až příliš klasicky. Výpravně, s monumentální délkou, spoustou historických informací, ale poněkud bez emocí. Chladně, bez snahy dostat se pod slupku jeho osobnosti, je ve filmu vykreslen i sám Koba řečený Stalin. A lidí kolem Stalina, které postupně nechá popravit je tolik, že v tom má divák, bez důkladné znalosti historických faktů, brzy zmatek. Vzpomínám si jakým šokem pro mě byla v Polsku vydaná kniha na toto téma, která tam vyšla už za komančů a já si jí přes hranice propašoval. Film českého režiséra v zahraničních službách působí spíš jako nějaká antická divadelní hra. Ostatně on tento úsek ruské historie antické drama připomíná. Nebo hrůzovládu Caliguly. Daly by se najít také analogie s Francouzskou revolucí, kdy ”revoluce začala požírat své vlastní děti‟. Zajímavým zpestřčením filmu jsou dobové záběry z filmů Ejznštejna, Pudovkina, Vertova a z válečných dokumentů Franka Capry. Tomu, jak se stalo, že Stalin kolem sebe vytvořil, krom krvavé krutovlády, také silný, (až posvátný), kult osobnosti, (po zprávě o Stalinově smrti vyrazili hysterické davy do ulic a došlo i k ušlapání), tomu se film příliš nevěnuje, což je škoda. Je tak spíše jen monumentální, ale plochou, ilustrací ruské historie. Mě film přiměl k nechápavé úvaze a údivu nad tím, jak jsou v historii neustále vynášeni do čela psychopatické osobnosti s egomaniackými rysy a to i v zemích, kde si občané mohou tyto své zástupce demokraticky vybrat.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 1.6.2013
KOBA
Nevím to sice jistě, ale se svým selským rozumem bych řekl, že pro Roberta Duvalla to určitě musela být výzva - zahrát si Stalina. To, jak se toho zhostil se snad ani nedá popsat - to se musí zkrátka vidět.
Moc nevěřím tomu, že tento film bude mít nějak extra moc fanoušků, ale každopádně si myslím, že pro ty - hlavně pro ty lidi, kteří si tuto a pozdější dobu v socialismu prožili, ale opravdu prožili. Né třeba jako já. Já jsem byl děcko, pro mně bylo dobré, že jsem si koupil zmrzlinu za korunu, někdy i za míň - tak tento film bude jistě dobrý.
Pro mě osobně je to spíš otázka přínosu ke studiu tohoto "velkého" ale také těžko definovatelného muže. Větší část jeho života je stejně dodnes zahalena tajemstvím a tu skutečnou pravdu o něm se už nikdy nedozvíme. Pro zájemce o jeho né ani tak život, ale spíš o dopad jeho pevné ruky v Rusku a ostatních tenkrát spřátelených svazových republik bych doporučil dokumentární knížku Rudý teror - dějiny Stalinismu. Je to skutečně podrobný dokument. Ten obsahuje události a věci kterým se nechce ani věřit. Sorry, to jsem trochu odbočil.
Na tomto filmu o Stalinovi jsem našel jenom jednu jedinou chybu - čekal jsem, že tam toho bude trochu víc z 2.svět. války a jeho jednání v té době. Jenom díky tomuto nedám 10 bodíků.
Přesto jsem byl nadšený.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 12.4.2013
Film jsem viděl již před lety v roce 1994 a nyní znovu, ale stále jsem nadšený Robertem Duvallem v roli komunistického vraha Stalina. Celý příběh, který zobrazuje život a kariéru diktátora Dzugašvilliho, je sevřený, není chvíle se nudit. Není zřejmě náhodou, že film natočil český režisér a emigrant Ivan Passer, který si užil ústrků v socialistickém Československu až běda. Jinak i další obsazení hlavních rolí je špičkové. Já se na film vždy rád podívám, protože nechci zapomenout na to, co se dělo před naší krásnou sametovou revolucí v roce 1989 u nás doma. A kdo to neprožil a čte si v Právu nebo Blesku, neví.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.1.2013
Film je samozřejmě hezky udělaný o to víc mě překvapilo a potěšilo, že to natočil československý režisér. Nicméně, začátek se mi zdá trochu více propracovanější, než blížící se konec filmu. Čekal jsem, že Operaci Barbarossa bude dáno více prostoru a ne jenom pár scén. I přesto se filmařům a Robertu Duvallovi povedlo natočit nejlepší film o Stalinovi a opravdu smekám. Je jen smutné, jak člověk je chopen se chovat ke svým druhům a pak si klepete na čelo a říkáte si, jestli to byl opravdu člověk a ne ET mimozemšťan. Film se mi líbil.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.6.2010
Velmi drsní životopis kata vlastního národa dodnes ale lidem milován dost velký paradox.Člověk který vyhladil veškeré i potencionální nepřátelé,paradoxní soudy nejhorší tresty.Ten to kat se nemazlil ani z vlastní rodinou natož z národem.Skvělí film a ještě dost mírní na to co dělal z národem.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 6.4.2009
Když smrt měla jméno
Životopisný film, který si nezadá s nekrvavějším hororem. Příběh nekrvavějšího diktátora dějin. Film ukazuje osudy jeho přátel, manželky a všech, jejichž krev ulpěla na jeho rukou. Film začíná v době, kdy ještě nebyl Stalinem a kdy ještě byl čas jej zastavit. Pokračuje jeho uchopením moci, krvavými čistkami, přes 2. světovou válku až po jeho smrt. Až uvidíte film Stalin pochopíte ......
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film