Obsah filmu Šmírák
Mark Lewis pracuje ve filmovém studiu jako asistent kameramana, ve volných chvílích si přivydělává focením nestydatých pohlednic, které se prodávají jako podpultové zboží v místní trafice. Působí bezelstně až nejistě, vlastně není tak těžké s ním sympatizovat. Netrvá dlouho, než diváci odhalí zdroj jeho traumat: jeho otec, věhlasný lékař, na něm totiž od samého dětství zkoumal fenomén strachu - třeba tím, že mu házel do postele plazy a nahrával si synův křik. A strachem je dnes fascinován i Mark: do té míry, že zatouží zachytit na filmový pás moment největšího děsu - a ten nastává ve chvíli, kdy si uvědomíme, že čelíme samotné smrti. Být v...
Mark Lewis pracuje ve filmovém studiu jako asistent kameramana, ve volných chvílích si přivydělává focením nestydatých pohlednic, které se prodávají jako podpultové zboží v místní trafice. Působí bezelstně až nejistě, vlastně není tak těžké s ním sympatizovat. Netrvá dlouho, než diváci odhalí zdroj jeho traumat: jeho otec, věhlasný lékař, na něm totiž od samého dětství zkoumal fenomén strachu - třeba tím, že mu házel do postele plazy a nahrával si synův křik. A strachem je dnes fascinován i Mark: do té míry, že zatouží zachytit na filmový pás moment největšího děsu - a ten nastává ve chvíli, kdy si uvědomíme, že čelíme samotné smrti. Být v hledáčku kamery nikdy neznamenalo tak přímé ohrožení jako v případě Markových setkání s mladými ženami. Šokující, ale nikoliv planě efektní snímek patří i dnes k nejvýraznějším dílům, která tematizují voyeuristickou povahu filmu. Momenty těsně předcházející vraždám sledujeme skrze objektiv protagonistovy ruční kamery (kontrastující s velkými přístroji, na něž se natáčí ve studiu, kde Mark pracuje), která se zde stává i samotným vraždícím nástrojem. Kamera je navíc přímou součástí vrahova těla, ale i extenzí jeho mysli - a to nejen ve scénách, v nichž prostřednictvím starých filmových pásů vzpomíná na své dětství, ale také když pojmenovává časovou návaznost tím, že odkazuje na vývoj toho, co sám natočil. „The Observer - Pozorovatel," odpovídá Mark dvojznačně na otázku muže, který se ho na ulici ptá, pro jaké noviny natáčí. A nepřímo tím přesně pojmenovává i angažovanou a přece distancovanou roli diváků v přítmí kinosálu. Otázka, zda na sledování filmů náhodou není něco zvráceného, nepřestala být nikdy aktuální, v době intenzivní digitální stopy, kterou za sebou zanecháváme, navíc nabývá zcela nových obrysů.
Viktor Palák
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 23.2.2016
Fenomenální hororové drama Michaela Powella s přehledem konkurující i takovému guru jako je Alfred Hitchcock či Lucio Fulci. Vynikající kamera podporovaná dobře zvoleným nasvícením scény, výborně zkombinované barvy scén a kostýmů a v neposlední straně přímo noblesní herecké výkony dávají z tohoto snímku neoddiskutovatelný filmový zážitek. Dobře napsaný scénář už je kapitola sama o sobě. Klasika patřící ve svém žánru do zlatého fondu.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 26.6.2009
Psychologický film o laskavém občánkovi, v němž dříme sadismus, vyvolal velké skandální pohoršení, které režiséra Powella a hlavního představitele Carla Boehma (dříve známý pod jménem Karl-Heinz Bohm), kterého si publikum v Evropě zamilovalo jako partnera císařovny Sissi, stálo kariéru. Film a jeho ztvárnění došlo uznání až o mnoho let později.