Duben
ohodnotit

Rivers of Babylon

Žánr:
Rok:
1998
Délka:
102 minut
Premiéra v ČR:
27.8.1998
„Hořké dobové podobenství o tom, jak se bratislavský pasák stal součástí vesmíru a monstrózní bestie z kotelny dosedla na trůn.“
Popis / Obsah / Info k filmu Rivers of Babylon
Tragikomické podobenstvo o mocenskom vzostupe neokrochaného kuriča jedného bratislavského hotela, ktorý využije spoločensky neistú dobu po roku 1989 a postupne sa vypracuje na najmocnejšieho muža v podniku.
Renáta Šmatláková Katalóg slovenských celovečerných filmov

Autor/Zdroj: Šmatláková Renáta/Katalóg slovenských celovečerných filmov


Popis / Obsah / Info k filmu Rivers of Babylon
Slovensko-český snímek Rivers of Babylon vznikl podle stejnojmenného bestselleru spisovatele. scenáristy a publicisty Petra Pišťanka. Projekt o bizarním mocenském vzestupu tupého a bezskrupulózního vesničana se na Slovensku setkal s nelibostí oficiálních míst, takže kvůlili různým překážkám (mj. odmítnutí původně schválené finanční podpory z vládou kontrolovaného fondu Pro Slovakia) vznikal šest let. - Režisér Vlado Balco natočil podle scénáře Petra Pišťanka a producenta Mariana Urbana příběh hrubiána Rácze, který začíná jako topič v bratislavském hotelu. Klíčem k jeho vzestupu se stane neklidná doba krátce po listopadu 1989, kdy si nikdo nedovolí dát zpupnému dělníkovi výpovéď. Rácz okamžitě využije příležitost a brzy se vypracuje v nejmocnějšího muže v podniku. Jeden z jeho nových posluhovačů, pasák a vekslák Video-Urban, se stává vypravěčem bossova příběhu... - Uzavřený mikrosvět hotelu je i se svou hierarchií zřetelným podobenstvím o stavu společnosti v zemích
východní Evropy po roce 1989. Tvůrci se ovšem k prospěchu věci nesnaží "kritizovat" poměry ve své zemi: soustředili se naopak na groteskní stránku věci. Od hrozíci křečovité komunální satiry, zachraňuje dílo také režisérova vizuální nápaditost (např. scéna bujného souložení v kotelně, odvyprávěná prostřednictvím "reagujících" předmětů). Nejdále zašel ve zvolené stylizaci představitel hlavní role Andrej Hryc, který správně vystihl mytologizující rovinu vyprávění a který s chuti ztělesnil veskrze odporného Rácze jako jakéhosi záporného bohatýra, oplývajícího místy až nadpřirozenými schopnostmi (jen občas mu autoři vycházejí vstříc adekvátně domyšlenými situacemi např. baseballovou pálkou, zlomenou o hrdinovu nezraněnou hlavu, či motivem stodoly, která vzplane po dalším divokém milování). Z tragikomického ladění filmu se naopak vydělují pokusy o třeskutý slapstickový humor, spojené s postavou
bývalého estébáka Mozoně (Stano Dančiak). - Peter Pišťanek vydal mezitím pokračování své knihy, a nyní připravuje třetí díl. Někdejší hit skupiny Boney M, podle něhož jsou Pišťankovy romány i Balcův snímek pojmenovány, ve filmu zazní jen v upravené verzi a nehraje významnější roli. Tvůrci spíše pracují s biblickýmii odkazy na pád Babylonu jako na parabolu zobrazovaného dění.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Píše se rok 1989, ve střední Evropě se dějí úžasné věci a v bratislavském luxusním hotelu Ambassador se v kotelně ohání lopatou hranatá příšera jménem Rácz. V té pohnuté době, kdy se na náměstích cinkalo klíči, v postranních uličkách se přebarvovaly hubertusy na ten správný nový odstín a osvobození dravci se zkusmo zakousli do prvního tučného sousta, se z vlhkého přítmí hotelové kotelny vynořila Ráczova býčí šíje. S instinktem hyeny, která do té doby žila v polostínu a živila se mršinami, začenichal vitalitou nabitý Rácz svoji příležitost, upustil páru a zavřel pro začátek panstvu v luxusních podlažích topení. První s ním přišla uzavřít výhodný obchod barová tanečnice Silvia a při brutální souloži, kdy explodovaly všechny popelnice v okolí, Rázc rychle poznal jak opojně chutná moc. Ušlápnutí primitivové a bezohloení diktátoři k sobě mají hodně blízko a učenlivý Rácz se vlastní silou bleskově vyklonoval do nemilosrdného predátora, který si nejrychleji a nejlépe osvojil pravidla nové džungle. Ti, kteří jím dřív pohrdali, mu dnes leželi u nohou, snášeli jeho rozmary a sloužili jeho probuzeným choutkám. A on je bezohledně vysával, trestal, ponižoval a udržoval v permanentním strachu o jejich postavení, ukazováček či o život. Ale řečeno slovy unaveného vyprávěče tohoto příběhu: "I ten největší zbabělec, když je zatlačen beznadějně do kouta, může projevit překvapivou odvahu a nečekanou sílu..."

Režisér Vladimír Balco, spolu s producentem Marianem Urbanem sáhli po stejnojmenném bestselleru Petera Pišťaneka, a rukou společnou a nerozdílnou vyšili jeho scenáristickou filmovou podobu. Příběh živočišného "Quasimoda z kotelny", ambiciózního Bácze, jehož překotná doba a animální vitalita katapultovaly mezi absolutní elitu nové společnosti, je pojat spíše jako obecněji proklamované podobenství o absolutní moci, zlu a jejich více či méně horlivých přisluhovačích, notorických kolaborantech a příživnících - o zparchantělém lidství, ale také o naději a znovunalezené síle. Co na tom, že v prvním kole vítězí zrůda a zločinec, vždyť tenhle zápas se hraje na více kol a kvůli prvnímu inkasovanému direktu se ještě neháže ručník do ringu! Z proklamovaně neurčitého místa kdesi ve střední Evropě se rychle stává Bratislava, zalidněná typy, s nimiž jsme se v postrevolučních polistopadových letech i v české kinematografii již nejednou setkali. Bývalí estébáci, současní bossové, prostitutky, jež přežijí všechny režimy, pasáci, kšeftaři, vychytralí podnikatelé, přičinliví právníci, bodyguardi i "čističi" jsou ochotni respektovat jen skutečného vůdce smečky. A ten ze sebe právě smyl mour z kotelny, navlékl se do šatů od Armaniho a také se poprvé doopravdy zamiloval. Kaleidoskop postav a situací tvoří spíše mozaiku, nežli lineárně se odvíjející děj, který je více metaforou a mementem nežli příběhem, jak ostatně signalizuje již název snímku. Fyzické dispozice i herecký projev Andreje Hryce jsou dostatečně robustní, aby vám z agresivního Rácze nakočila kopřivka, komorní "ich forma" vypravěče Adyho Hajdu oslovuje i v poněkud mentorských polohách, krásná Babara Kodetová v hodně neukotvené postavě nepolíbené Lenky odehrála to, co jí umožnil scénář, servilní řidič Ďula si s přehledem zajezdil ve slušných autech a Richard Müller jim k tomu rozverně zazpíval transvestitskou barovku, která rozpohybuje i konzervativní bisexuály. Filmy typu Rivers of Babylon vznikají jako umělecká reflexe nemocné doby, která v jistém ohledu stále ještě čeká na to, zda někdo dokončí to, co s baseballovou pálkou načal smutný hrdina tohoto neukončeného příběhu. Žijete-li (jak uvádí prolog filmu) kdesi ve střední Evropě, víte o čem mluvím.

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190553
Osobností: 697848
Fotografií: 763975
Plakátů: 376580
Obsahů a biografií: 178280

Poslední komentáře

Sud (1998) [TV epizoda]

Sud
Spíš nadprůměrnej díl,   ale pobavilo duo Ničitel &   Vraceč určitě   přejmenování Kelso na Blbso   to mě rozbilo! Holt párty se   sudem piva se nakonec vyvinula   drobek jinak.

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

Erikova první práce (1998) [TV e...

Erikova první práce
Díl začne normálně, pak to   jede na plný plyn. Poté co   Eric Forman získá práci ve   Fatso Burger a nemá na nic   čas, nestíhá ani párty   více >

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Santa je úchyl! (2003)

Santa je úchyl!
Tohle opravdu není pro   diváky, kteří nezvládají   drsnější a svéráznější   humor, který se ještě   navíc opírá o vánoční   atmosféru. Období, více >

Autor: Karius | Hodnocení: 8 / 10

Etiketa (2004) [TV seriál]

Etiketa
Opravdu hodně povedený a   hlavně velmi užitečný   dokumentární cyklus o tom,   co by měl vědět každý z   nás, ale většina z nás to   buď neví, více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 9 / 10

Bitva pohlaví (1998) [TV epizoda...

Bitva pohlaví
Bitva pohlaví je podle mně   spíš "obyčejněší" díl,   ale pár hlášek a scének   zabaví. Nejlepší je závěr   s telefonováním a se stolem   u Formanů:-)

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10