Obsah filmu Rašomon
Rašómon, pravidelně označovaný za jeden z nejpozurohodnějších filmů všech dob, byl prvním japonským snímkem v historii, který získal Zlatého lva v Benátkách i amerického Oskara. Právě díky němu dostal Akira Kurosawa nálepku "světový", podobně jako živočišnou energií nabitý Mifune Toširó, který v něm exceluje v roli násilníka Tadžómarua. V Japonsku byl snímek přijat s rozpaky, zato na cizince působil jako zjevení svým unikátním estetickým nábojem, odvážnou technikou i myšlenkovou pronikavostí.
Rašómon byl natočen podle dvojice povídek Akutagawy Rjúnosukeho, situovaných do období rozvratu v druhé polovině éry Heian (794-1185). Nejde však o...
Rašómon, pravidelně označovaný za jeden z nejpozurohodnějších filmů všech dob, byl prvním japonským snímkem v historii, který získal Zlatého lva v Benátkách i amerického Oskara. Právě díky němu dostal Akira Kurosawa nálepku "světový", podobně jako živočišnou energií nabitý Mifune Toširó, který v něm exceluje v roli násilníka Tadžómarua. V Japonsku byl snímek přijat s rozpaky, zato na cizince působil jako zjevení svým unikátním estetickým nábojem, odvážnou technikou i myšlenkovou pronikavostí.
Rašómon byl natočen podle dvojice povídek Akutagawy Rjúnosukeho, situovaných do období rozvratu v druhé polovině éry Heian (794-1185). Nejde však o žádné historické drama v pravém slova smyslu, nýbrž o odvážný, vizuálně myšlenkový experiment: V podání pouhých osmi herců a prakticky bez výpravy (nepočítáme-li torzo obří brány, která dala dílu jméno), pouze s mistrným využitím přirozeného světla, se před našimi zraky odehrává jeden a tentýž příběh záhadné smrti osamělého samuraje uprostřed lesa - ovšem podávaný postupně z pěti zcela odlišných úhlů pohledu. (Mimochodem, pro tento postup se časem vžilo označení rašómonská technika.) Ve světě, kde je každá pravda relativní a snadno zmanipulovatelná, se jediným pevným bodem ukáže být nesobecký soucit, jehož moc nakonec symbolicky rozetne černá mračna beznaděje.
Eigasai 2018 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 14.2.2017
Nechtělo se mi věřit, že je rok vzniku 1950!! Naprosto skvělá kamera, práce se světlem... a z příběhu vyprávěného ze třech, resp. čtyřech pohledů, mrazí. Jediné co mi vadí - je to strašně uvřeštěné. I když to patří k výrazovým prostředkům doby/prostředí, mě to prostě iritovalo.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 23.12.2011
No ačkoliv je dokola opětován, tak mně osobně připadal nejslabší. Nejvíc mě bavila scéna za deště v rozvalinách, ale Sedm samurajů nebo Krvavý trůn je daleko lepší.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 31.5.2011
Myslel jsem, že už mám na ten afektovaný styl hraní ve starších japonských filmech vybudovanou imunitu a nebudu se nad ním pozastavovat. Tentokrát toho ale na mě bylo nějak moc a překvapivě zrovna u velkého Mifuneho. Jinak je ale tenhle slavný film, který Kurosawu celosvětově proslavil, bravurně natočený po technické stránce, hlavně záběry a pohyby kamery je radost sledovat. Taky nápaditě vystavěný příběh i poselství, které nese, si zachovávají dodneška naléhavost. Podobenství o tom, jak nám závoj ješitnosti a iluze subjektivního pohledu zabraňují vidět události ve skutečném světle, jak nezdolná protože bezděčná je naše snaha ospravedlňovat především sama sebe. Zajímavé je, že každý ze tří hlavních vypravěčů popisoval svou roli v příběhu tak aby jeho čest utrpěla co nejmíň a přitom se vždycky označil za vraha.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.5.2011
Dokonalý film od mistra Kurosawy. Dojem, který ve mě vyvolal trval hodně dlouho. Kromě práce kamery a režijního vedení herců, je zde myšlenková provázanost lidské zkušenosti, pokud jde o bolest, citové ztráty a nenávratnost prožitého ,kterou Kurosawa i v tomto svém filmu z roku 1950 dokáže zviditelnit filmovému divákovi.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film