reklama
 
ohodnotit

Půlnoční kovboj

Midnight Cowboy

Další název:
Polnočný kovboj (SK)
Rok:
1969
Délka:
113 minut
Premiéra v ČR:
28.6.1974
Popis / Obsah / Info k filmu Půlnoční kovboj
Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami – za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy.

Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Půlnoční kovboj
Slavné americké filmové drama režiséra Johna Schlesingera. Film obdržel v roce 1970 Oscary v kategorii nejlepší film, nejlepší režie a scénář. Deziluzivní pohled anglického režiséra na New York jako místo příkrých sociálních protikladů, zklamaných snů a nadějí naivního venkovského kluka z Dalekého západu, salónního kovboje Joe Bucka (Jon Voight). Příběh dvou přátel, které náhoda svede dohromady a které město vyvrhne jako nepotřebné na smetiště lidských osudů, obohatil vynikajícím výkonem také Dustin Hofman v roli chromého tuberkulózního troskotance.
Premiérové prolomení oscarové bariéry i pro snímky mládeži nepřístupné (v roce 1970 získal Půlnoční kovboj ze sedmi nominací nakonec sošky tři – za film, režii a adaptovaný scénář) zůstane pro Schlesingerův snímek patrně navždy tou nejhlubší brázdou v oficiálních kronikách filmu. Pro okruh tehdy začínajících filmařů mělo zase dílo natolik inspirativní náboj, že se pro Půlnočního kovboje vžilo neskromné označení bible nezávislého filmu. Příběh naivního playboye Joea (teprve třetí role Jona Voighta), který živen přesvědčením o své atraktivnosti pro newyorské solventní paničky opustí zaplivaný texaský bar, aby se mu velkoměsto nakonec odvděčilo zvláštním přátelstvím s dalším životním ztroskotancem (Dustin Hoffman), je obvykle čten jako deziluzivní procitnutí z amerického snu. Do filmu se navíc obtiskla nálada konce šedesátých let, kdy pozvolné skomírání představy o realizovatelné (a zároveň udržitelné – řečeno dnešním slovníkem) alternativě vůči stávajícímu establishmentu kopírovala rok od roku stále větší frustrace z blamáže ve Vietnamu. Kombinace pohledu cizince zvenčí (pro Angličana Schlesingera to byla první zámořská filmová zkušenost) s časovým protnutím vzrušivou atmosférou (rok 1969; ani předčasné varování, ani skeptický plakátek s nostalgickým pohledem zpět) nakonec vyústila do jiskřivých obrazů bez – zdá se – vlastnosti podléhat dobové patině. Napájen iluzemi snad z úplně jiných časů, musí Joe Buck po příjezdu do New Yorku působit jako nemístný anachronismus; stejně tak působí jeho kovbojský obleček, ve kterém loví na rušných křižovatkách dámy ve středních letech. Jeho představy o živnosti gigola nabourá hned první „zakázka“, která končí scénou, ve které Joe nakonec dává zdrcené ženě deset dolarů na taxi. Krize donutí kovboje i k dočasné změně orientace (mladý chlapec v pornokině) a zároveň se setkává se zmrzačeným zlodějíčkem Ratsem – klasický model až do očí bijící nesourodosti dvojice, která je i přes vzájemné trable snoubena pevným poutem, tu zafungoval s čistou průzračností. Bezvýchodnost útěků z reality viděné dennodenně na ulicích ilustruje jak halucinogenní večírek hippie komunity (končící v podivné závrati nad nekontrolovanou haluzí), tak pomatenost cirkusovým překroucením víry (kdy je Joe donucen blouznícím fanatikem k modlitbě před blikající plastovou soškou Krista ukrytou v šatníku jeho bytu). Ratsův rozkládající se příbytek je protipólem světa, ze kterého Joe dostane dlouho očekávanou nabídku právě ve chvíli, kdy drogami a postupující TBC ničený Ratso vycítí poslední šanci splnit si své dlouholeté přání: okrádat boháče na Floridě. Cesta za americkým snem pak končí na zadním sedadle autobusu.
Projekt 100/2005


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Půlnoční kovboj
Kultovní americký snímek Půlnoční kovboj čelného představitele anglického hnutí Free Cinema Johna Schlesingera, se stal vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Příběh o naivním mladíkovi z Texasu, který v kovbojském obleku přijede do New Yorku za štěstím, je chápán jako drsné procitnutí z věčného amerického snu. Odráží také řadu soudobých frustrací, především z vlekoucí se vietnamské války a z neuskutečněných představ mladé generace o změně establishmentu. Jediné, co se mladému Joeovi při jeho pouti drsným newyorským světem podaří, je navázat přátelství s tuberkulózním a drogami zlomeným podvodníčkem Ratsem. Joe se nakonec pro něj vzdá svých vlastních nadějí a odveze jej na jeho vysněnou Floridu. Cestou však přítel zemře. - Schlesinger vykreslil New York a Ameriku v nelítostných temných barvách. Přesto - snad ve snaze změnit kurz – se členové Akademie rozhodli udělit tomuto na svou dobu krajně syrovému filmu udělit tři Oscary. Snímkem se na americké scéně etabloval nejen režisér, ale i představitelé hlavních rolí Dustin Hoffman a Jon Voight. Významnou součástí výjimečného díla je i bohatý soundtrack, v čele s písní Everybody’s Talkin’ (Fred Neil; zpívá Nilsson).
-pp-, Filmový přehled 2005/1


Popis / Obsah / Info k filmu Půlnoční kovboj
Premiérové prolomení oscarové bariéry i pro snímky mládeži nepřístupné (v roce 1970 získal Půlnoční kovboj ze sedmi nominací nakonec sošky tři – za film, režii a adaptovaný scénář) zůstane pro Schlesingerův snímek patrně navždy tou nejhlubší brázdou v oficiálních kronikách filmu. Pro okruh tehdy začínajících filmařů mělo zase dílo natolik inspirativní náboj, že se pro Půlnočního kovboje vžilo neskromné označení „bible nezávislého filmu“. Příběh naivního playboye Joea (Jon Voight), který živen přesvědčením o své atraktivnosti pro newyorské solventní paničky, opustí zaplivaný texaský bar, aby se mu velkoměsto nakonec odvděčilo zvláštním přátelstvím s dalším životním ztroskotancem (Dustin Hoffman), je obvykle čten jako deziluzivní procitnutí z amerického snu. Do filmu se navíc obtiskla nálada konce šedesátých let, kdy pozvolné skomírání představy o realizovatelné alternativě vůči stávajícímu establishmentu kopírovala rok od roku stále větší frustrace z blamáže ve Vietnamu. Kombinace pohledu cizince zvenčí (pro Angličana Schlesingera to byla první zámořská filmová zkušenost) s časovým protnutím vzrušivou atmosférou nakonec vyústila do jiskřivých obrazů bez – zdá se – vlastnosti podléhat dobové patině.
Napájen iluzemi snad z úplně jiných časů musí Joe Buck po příjezdu do New Yorku působit jako nemístný anachronismus, stejně tak působí jeho kovbojský obleček, ve kterém loví na rušných křižovatkách dámy ve středních letech. Jeho představy o živnosti gigola nabourá hned první „zakázka“, která končí scénou, ve které Joe dává zdrcené ženě deset dolarů na taxi. Krize donutí kovboje i k dočasné změně orientace, a zároveň se setkává se zmrzačeným zlodějíčkem Ratsem – klasický model až do očí bijící nesourodosti dvojice, která je i přes vzájemné trable snoubena pevným poutem, tu zafungoval s čistou průzračností. Bezvýchodnost útěků z reality viděné dennodenně na ulicích ilustruje jak halucinogenní večírek hippie komunity, tak pomatenost cirkusovým překroucením víry. Ratsův rozkládající se příbytek je protipólem světa, ze kterého Joe dostane dlouho očekávanou nabídku právě ve chvíli, kdy drogami a postupující TBC ničený Ratso vycítí poslední šanci splnit si své dlouholeté přání: okrádat boháče na Floridě. Cesta za americkým snem pak končí na zadním sedadle autobusu.
(zdroj: materiál Otta Bohuše) Kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Půlnoční kovboj
Naivní venkovan přijíždí do New Yorku v domění, že si vydělá spoustu peněz v ložnicích osamělých bohatých žen, jenže všechno je zcela jinak. Posléze narazí na italského podvodníčka a mezi těmito naprosto odlišnými lidmi se vyvine podivné, silné přátelství.

Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

85.7 %
4   - SvoKar
10 - curil
9   - cicis
9   - Erkul
9   - jarda53
8   - clara.bow
8   - green-tea
9   - Veronika42
10 - hvezdyn
8   - Justik66
9   - FLA
7   - Hugin
9   - M.A.G.
9   - ajaajena
8   - Prasoid
10 - BinLADIN
8   - Chrustyn
9   - Bara.40
5   - PORTER
8   - PROCESOR

TV Program

ČT1 - Události (1993) [TV pořad]

19:00 - 19:45

14 minut již uběhlo
31 minut zbývá do konce

ČT2 - Stříbrný tým z Chile

19:10 - 19:20

4 minut již uběhlo
6 minut zbývá do konce

NOVA - Byl jednou jeden polda (1995)

17:35 - 19:30

99 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

Prima - Zprávy TV Prima (1997) [TV poř...

18:55 - 19:25

19 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 150229
Osobností: 632980
Fotografií: 573541
Plakátů: 272342
Obsahů a biografií: 138096

Poslední komentáře

The Cosmic Man (1959)

The Cosmic Man
Jediným efektem je bílá   levitující koule a   mimozemák. Za každý dáme   desítku a za zbytek nic, neb   tam nic nebylo. V podstatě   nudný film na již   několikrát i tehdy   opakované téma.

Autor: Pitryx | Hodnocení: 2 / 10

Divoká dvojka (2015)

Načo zapaľovač, mám paralyzér

Divoká dvojka
Bola to taká americká   oddychová blbina. Troška   ťažšie uveriteľné, ale   ok, film. Možno keby to bolo   v našich reáliach, tak by   som to více >

Autor: volam.sa.pistik | Hodnocení: 6 / 10

Smrt si říká Engelchen (1963)

Smrt si říká Engelchen
Jak hodnotit film, v němž   hraje má rodina skoro hlavní   role, a ke kterému mám, nebo   mám, který je moje srdeční   záležitost? Hloupá otázka. více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 6 / 10

Deadpool 2 (2018)

Deadpool 2
Nějak mi nejde do hlavy,   čím to je, že dvojka je   lépe hodnocená jedničky.   Sám plakát říká, že   "všechno bude větší" a   mně to přišlo více >

Autor: Ostrovan | Hodnocení: 6 / 10

Pan Tau a zlatý kufr (1975) [TV ...

Pan Tau a zlatý kufr
Vždycky se rád podívám na   opakování dětského   seriálu, i když některé   scénky jsou více pro   dospělé diváky. Zejména,   když perlí více >

Autor: curil | Hodnocení: 7 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2018, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.051/0.013