Obsah filmu Princezna Mononoke
Princezna Mononoke představuje jedno z vrcholných děl nejen v rámci animovaného filmu, ale i kinematografie jako takové. Režisér Hajao Mijazaki si již předchozími snímky vybudoval výsadní postavení v rámci japonské kinematografie coby tvůrce, jenž v kategorii snímků cílených na celou rodinu dokáže balancovat mezi širokou přístupností a bytostně osobitou vizí, která nedělá kompromisy v zájmu komerčního potenciálu. Přesto, nebo právě proto se jeho filmy pravidelně umisťovaly na samotné špičce žebříčků návštěvnosti. Princezna Mononoke se dokonce svého roku stala v Japonsku historicky nejnavštěvovanějším domácím filmem všech dob, což ale není...
Princezna Mononoke představuje jedno z vrcholných děl nejen v rámci animovaného filmu, ale i kinematografie jako takové. Režisér Hajao Mijazaki si již předchozími snímky vybudoval výsadní postavení v rámci japonské kinematografie coby tvůrce, jenž v kategorii snímků cílených na celou rodinu dokáže balancovat mezi širokou přístupností a bytostně osobitou vizí, která nedělá kompromisy v zájmu komerčního potenciálu. Přesto, nebo právě proto se jeho filmy pravidelně umisťovaly na samotné špičce žebříčků návštěvnosti. Princezna Mononoke se dokonce svého roku stala v Japonsku historicky nejnavštěvovanějším domácím filmem všech dob, což ale není zdaleka jediný důvod, proč bývá považována za jeden z absolutních vrcholů Mijazakiho tvorby.
Film před diváky rozkládá epický obraz světa, v němž se mísí reálie historického období Muromači (1336–1573) s japonskou mytologií a vlastní Mijazakiho obrazotvorností. Ta dává vzniknout fantaskním tvorům, bájným zvířatům i božstvům, která obývají rozsáhlé přírodní oblasti, do nichž ale zasahují lidé. Právě vztah člověka a přírody představuje jedno z ústředních témat snímku, jež je rozvedeno s obšírnou komplexností a bez jednoduchého černobílého vidění. Tomu zásadně napomáhají ústřední i vedlejší postavy, které nejsou jednorozměrnými animovanými figurkami, nýbrž komplexními lidskými osobnostmi s řadou předností, slabostí i vnitřních motivací. Vyprávění pak staví na střetu mezi dívkou vychovanou vlky San, jež urputně bojuje proti lidem, a vládkyní Železného města paní Eboši, která likviduje přilehlý les v zájmu zajištění obživy pro své poddané. Do tohoto sváru vstupuje mladý princ Ašitaka, na něhož při obraně vlastní vesnice před démonem přešla smrtelná kletba hněvu, na niž hledá lék právě ve hvozdech, kde přebývá San. Mladík, jenž na vlastním těle permanentně cítí hrůzy vyvěrající ze zaslepené nenávisti, se pokouší přivést obě strany ke smíření, ale je toho vůbec možné dosáhnout? Jaké oběti si ještě konflikt vyžádá, než se oběma stranám podaří pohlédnout na svět perspektivou té druhé?
Hajao Mijazaki bývá někdy, ve snaze přiblížit jeho tvorbu neznalým divákům, označován jako „japonský Disney“, ale jak vyplývá z předchozích řádků a především ze samotných jeho filmů, je tento příměr neadekvátně zjednodušující. Jediné, co japonský mistr sdílí s průkopníkem americké mainstreamové animace, potažmo s tvorbou studia nesoucího jeho jméno, je komerční úspěšnost a schopnost oslovovat široké spektrum diváků. Ale zatímco disneyovky jsou v převážné míře kolektivní díla řady režisérů, která adaptují klasické příběhy do podoby univerzálně přístupných produktů, Mijazaki dává všem svým filmům výrazný autorský otisk osobité obrazotvornosti, která nechává ožít mnohovrstevnatá, a v převážné míře původní vyprávění.
Princezna Mononoke se pro Mijazakiho a animační studio Ghibli, které v roce 1985 spoluzaložil s režisérem Isaem Takahatou a producentem Tošiem Suzukim, stala průlomovým titulem, co se týče mezinárodního uznání. Ačkoli jeho předchozí filmy byly v Japonsku velkými hity, do zahraničí pronikaly spíše sporadicky a rozhodně ne jako autorská díla s upřednostňovaným jménem režiséra. Dva roky po japonské premiéře byla Princezna Mononoke uvedena na prestižním filmovém festivalu v Torontu a následně i v zahraniční distribuci. Jednohlasé nadšené přijetí kritikou i diváky záhy z filmu udělaly celosvětovou senzaci a ustanovily značku Studia Ghibli coby záruky nejkvalitnějších filmů pro celou rodinu. Dnes Princezna Mononoke platí za milník animace i anime, stala se předmětem nejedné nadšené recenze, ale také akademických rozborů a odborných publikací a pravidelně se objevuje v žebříčcích nejlepších filmů všech dob.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 21.1.2013
Zřejmě něco na tomto animáči bude. Především ukázka o lidské podlosti a získat moc nad vším, ale nejvíce mě zarmoutilo, jaká se zde odehrávala vlastně nuda. Musím vám říci, že jsem si u filmu třikrát zdříml a né náhodou, pokaždé jsem film vracel o půl hodinu dozadu, aby mi nic neuniklo. Příběh byl vcelku silný, ale mohl být oslazen lepší bitvou, kterou bychom viděli. Znázornit pár akčních scén tím, že Ashitaka setne hlavu protivníkovi šípem nebo mu usekne ruku, je jen ukázka Japonské saďárny. Ano spousta z vás řekne, že tu nešlo o bitvu, ale nikdo mi nerozmluví, že 133minut dlouhý film vlastně vypráví o ničem, jen o lidech a jejich nenávisti a vykácení lesa a získat nadvládu nad božstvy. Stále se jen někam chodilo a padalo se z bláta do louže. Jediné dvě pozitiva jsem zde viděl. Bojujícího Ashitaku za mír a skvělou hudbu.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 30.8.2012
PRINCEZNA MONONOKE
Opravdu krásný animovaný film z japonské tvůrčí dílny. Reprezentuje žánr anime, autorem je Hayao Miyazaki. To je již samo o sobě zárukou kvality.
Žánr anime dává na srozuměnou většinou už svým tématem i délkou, že toto není určeno pro děti, ale pro dospělého diváka. Možná, že příběhy z asijské mytologie nám nejsou tak blízké. Hlavní postavy jsou více opravdové, jsou to hrdinové s chybami a lidskými vlastnostmi, kteří váhají mezi dobrem a zlem, stejně jako divák nemůže zcela jasně rozeznat, kam toho kterého hrdinu zařadit. Všichni totiž mají své důvody a motivy, kvůli kterým činí tak, jak činí. Nádherný film s kouzelně dokonalou ruční animací patří mezi skvosty žánru, který našim končinám je stále tak trochu utajen. Ukazuje nám jiný svět, svět fantazie, kam se můžeme na dvě a čtvrt hodiny schovat, ztratit se z normálního světa, nechat se pohltit čarovným lesem...
Užijte si tu projížďku světem fantazie velkého autora, který dokázal nádherný mýtus s hlubokou myšlenkou převést na plátno tak kouzelným způsobem. Film uchvátí jak zajímavou animací, tak scénářem, parádní atmosférou a v neposlední řadě nádhernou hudbou. Vlastně všechno bylo na jedničku, možná jen se mi film místy zdál zbytečně dlouhý. Přesto je to jeden z nejlepších animovaných filmů všech dob, který byť reprezentuje jinou kulturu, dokáže i nám předat působivé poselství a volání po ohleduplnosti k Zemi a jejím darům.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 11.3.2012
Příběh plný dobrodružství nabízí podívanou, která zaujme každého diváka se smyslem pro půvab animovaného filmu. Největším trumfem je zde jeden hodně znatelný prvek a to samotná fantazie. Ta se může pyšnit svou přítomností skoro v každé minutě a nenechá nikoho na pochybách o své netradičnosti. S ní se skvěle doplňuje vlídná i silná hudba. Nemluvě o nápaditosti, která místy nenápadně okouzlí, vytratí se a pak, když to nejméně čekáte, zase se vrátí. Vše působí nevtíravě a uvěřitelně. Jediné, co bych snad vytkl, je diskutabilní přehnanost některých akčních scén, ale to je jenom detail. Navíc jde o animovaný fantasy snímek, takže nějaká ta logická omezení můžou jít klidně stranou. Důležitější je, že při sledování Princezny Mononoke se nudit rozhodně nebudete.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.2.2012
Davnejsie videny animak, ktory na mna zaposobil takou lesnou vyzarujucou uchvatnou nadprirodzenostou...
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.8.2011
Japonci mě s tímto filmem opravdu překvapili. Vtáhli do příběhu plno dobrodružství a trochu i krve. Postavy a i celý film je moc pěkně animovaný. Jen si myslím, že je to moc dlouhé, ale jinak je to moc povedené
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.4.2011
V hodnocení Zámku v oblacích jsem si nechával malou rezervu a udělal jsem dobře. Princezna Mononoke je ještě soudržnější, má přehlednější dějovou linku, přitom o nic míň propracovanou. Miyazaki se nesnaží ohromit superrealistickou animací, soustředí se na obsah a na nápady výtvarné i dějové. Neustále překvapuje, klišovitým postupům se vyhýbá s obratností slalomového lyžaře. Ekologické poselství, které předkládá, je na hony vzdálené černobílému vidění a naivitě takového Avataru, není tu dobrá příroda proti zlým lidem, ale spíš snaha najít rovnováhu. I bez sentimentu se to obejde. Mistrovský kousek a pro mě po dlouhé době příležitost dát stovku na první pokus.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 5.12.2010
Klasická animace v podání Hayao Miyazakiho, takřka klasická hudba Joe Hisaishiho, na první pohled (první zdání klame!) klasická, poněkud drsnější, pohádka s klasickými nadpřirozenými postavami vycházejících z původního japonského šintoismu. To je základ k tomu aby se toto anime stalo klasikou, alespoň v Japonsku.
Co však ve snímku není ani zdaleka klasické, oproti zavedeným schématům u obdobně laděných snímků, je pojetí dobra a zla, v tomto příběhu je dobro a zlo relativní pojem. Ať už v postavě Eboshi, jež se stará o malomocné a poskytuje ochranu ženám, ale současně je jejím cílem vyhubit všechny obyvatele lesa a les samotný, či v postavě bohyně Moro, jenž je adoptivní matkou lidského dítěte a současně bojuje proti všemu lidskému. Relativita dobra a zla je nepatrnější u postavy ducha lesa, který na jednu stranu dokáže dávat život a uzdravovat, na stranu druhou se v závěru mění ve všeničící monstrum. Tato nejednoznačnost charakterů je symbolicky naznačena i v chůzi „jeleního boha“, když se dotkne kopýtky země, vegetace v blízkém okolí roste a rozkvétá, v momentě kdy nohu zvedne náhle vše usychá a odumírá, život a smrt jako dvě strany jedné mince, jing a jang, zobrazená pomíjivost, velice působivé.
Poněkud netradiční je i existence tří silných postav ženského rodu v jednom příběhu, již ke dvěma zmíněným (Eboshi, Moro) k nim patří i dívka San. I samotný závěr se vymyká klasickým pohádkovým koncům, za normálních okolností by San a Ašitaka spolu šťastně žili až do smrti, či u drsnější verze by alespoň jedna z hlavních postav zemřela, zde si však v závěru jde každý svou cestou.
Velkou chybou je podléhat automatismu, co je kreslené je dětské. Ač je to pěkná podívaná, jedná se, obdobně jako u Hrobu světlušek Isao Takahaty, o zcela vážný film, byť s nadpřirozenými prvky.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 8.1.2010
Před deseti lety to bylo mé první setkání s japonskou animovanou tvorbou a já byl doslova unešen tím úžasným příběhem a tou fantazií okolo. Vydrželo to do dnes
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.2.2009
Opravdu nádherně udělaný film s krásným příběhem...stejně nadšená jsem byla i z Cesty do fantazie a Zámku v oblacích...Všechny 3 filmy vřele doporučuju
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 2.2.2009
Animovaná směs silného příběhu a mistrovského umění ve světě bezbřehé fantazie. V tomto působivém eposu ožívají zvířecí bohové, kteří musí čelit lidské touze po moci. Pozornému divákovi neujdou odkazy na současné problémy. Nelze než poděkovat a zatleskat.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film