Obsah filmu Před deštěm
Koprodukční snímek debutujícího makedonského režiséra Milča Mančevského. Před deštěm je sugestivní výpovědí o kořenech současných válečných konfliktů i o utrpení jež přináší lidská nesnášenlivost převážně nevinným obětem. .Příběh o třech částech (Slova, Tváře, Fotografie) má eliptický tvar, v němž se konec stýká se začátkem. Osu vyprávění tvoří motiv krevní msty mezi makedonskými a albánskými vesničany v hornatém kraji Makedonie. Latentní etnická <BR>(a náboženská) nenávist, ukrytá pod nutností spolužití v těžkých podmínkách vyvře na povrch, když mladičká Albánka Zamira zabije záletného makedonského ovčáka Dívka najde dočasný úkryt v...
Koprodukční snímek debutujícího makedonského režiséra Milča Mančevského. Před deštěm je sugestivní výpovědí o kořenech současných válečných konfliktů i o utrpení jež přináší lidská nesnášenlivost převážně nevinným obětem. .Příběh o třech částech (Slova, Tváře, Fotografie) má eliptický tvar, v němž se konec stýká se začátkem. Osu vyprávění tvoří motiv krevní msty mezi makedonskými a albánskými vesničany v hornatém kraji Makedonie. Latentní etnická <BR>(a náboženská) nenávist, ukrytá pod nutností spolužití v těžkých podmínkách vyvře na povrch, když mladičká Albánka Zamira zabije záletného makedonského ovčáka Dívka najde dočasný úkryt v klášteře u mladého mnicha Kirila, s nímž je ovšem z monastýru vyhnána. Vzápětí ji zastřelí vlastní bratr. Děj se přenáší do Londýna, kde se mladá Anne stane svědkyní smrti manžela Nicka při nesmyslném masakru, vyvolaném uraženým Balkáncem. Annin milenec, známý válečný fotoreptér Aleksandar, se po těžkém otřesu z Bosny rozhodne <BR>vrátit se z emigrace do Makedonie. V rodné vesnici se setkává s narůstajicí nevraživostí vůči albánským sousedům a nakonec zahyne rukou svého bratrance, když osvobodí Zamiru a umožní jí útěk ke klášteru... - Film je velmi důležitý nejen pro hloubku a zaujetí s nimiž přesně postihuje původ děsivých konfiktů, nýbrž i pro své formálni zpracování. Tvůrci zajímavým způsobem pracují s časem, minimalizují dialogy a naplňují děj mnoha významy. Vytvářeji originální atmosféru "vzdáleného" světa, který je ovšem úzce propojen smoderní civilizací. Výsostná metaforická poetika filmu je provázena podmanivou hudbou. Ojedinělý umělecký čin tvoří vlastně "nadstavbu" nad krutými <BR>dokumenty z Balkánu a zároveň důrazně varuje před další válečnou hrozbou. Současně ukazuje na obecnou platnost konfliktních situací (ať už se odehrávají v Čečensku, v Africe nebo v Asii) i na důsledky, jež tyto "lokální" výbuchy nenávisti a teroru mají pro celý svět.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 1996/3 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 22.3.2008
Film, který mapuje fiktivní událost v té době fiktivního konfliktu na severu Makedonie mezi Makedonci a albánskou menšinou. Je však pravdivě prorocký, protože zhruba o deset let později skutečně k takovému konfliktu ve zmíněné lokalitě došlo.
Začíná vlastně koncem – uprchnutím a zastřelením albánské ženy a postupně odhaluje, co nešťastné události a rozvíjejícímu se konfliktu předchází, přičemž hlavní podstatu se dozvíme až v úplném závěru. Film tak tvoří dokonale uzavřený kruh.
Kromě samotné Albánky (Labina Mitevska) je velmi zajímavou postavou Aleksandar (Rade Šerbedžija), Makedonec, který se po šestnácti letech vrací z Londýna do svého kraje. Ač je to člověk makedonského původu, představuje dle mého názoru, člověka již ovlivněného západními způsoby i myšlením, který se dostane díky svému odlišnému pohledu do střetu s tamním obyvatelstvem. Je prakticky nestranný a snaží se vzrůstající vášně uhasit. Ze své minulosti si nese těžké břímě, které ho též v jeho chování ovlivnilo.
Velmi zajímavý film plný slunečního svitu, nádhery makedonského severu a palčivé bolesti věčného balkánského problému.