Obsah filmu Prázdniny
Drama Thomase Arslana je filmem o mezilidských vztazích na mnoha úrovních. Německý režisér ho koncipoval jako upřímný průzkum jednoho příbuzenstva, jehož členové se o prázdninách sjedou do poklidného venkovského domu plného dětských vzpomínek a potenciální harmonie. Žádná idyla se však nekoná...
Drama Prázdniny je filmem o moci, kterou mají matky nad dcerami a partneři nad sebou vzájemně. Je to také film o tom, jak oddechová prázdninová „pauza", slibující naplnění oblíbené fráze o „dobití baterek", nemá sílu pohnout problémy, které jsou aktuálními leitmotivy lidských životů.
Do venkovského domu, v němž žije Anna se...
Drama Thomase Arslana je filmem o mezilidských vztazích na mnoha úrovních. Německý režisér ho koncipoval jako upřímný průzkum jednoho příbuzenstva, jehož členové se o prázdninách sjedou do poklidného venkovského domu plného dětských vzpomínek a potenciální harmonie. Žádná idyla se však nekoná...
Drama Prázdniny je filmem o moci, kterou mají matky nad dcerami a partneři nad sebou vzájemně. Je to také film o tom, jak oddechová prázdninová „pauza", slibující naplnění oblíbené fráze o „dobití baterek", nemá sílu pohnout problémy, které jsou aktuálními leitmotivy lidských životů.
Do venkovského domu, v němž žije Anna se svým partnerem Robertem a se synem, se o prázdninách sjedou další členové rodiny, především nemocná matka a obě dospělé dcery (jedna z nich je nezadaná, druhá se naopak objeví s celou rodinou). Členové všech tří rodinných generací mají k místu silnou vazbu, ale všichni v sobě nesou tíhu, která je živější než harmonické vzpomínky nebo potřeba klidu a odpočinku. U někoho je to nevěra, u jiného nedořešená minulost, pro většinu z nich pak matčina nemoc...
Aniž by režisér Thomas Arslan vytvářel eskalující konflikt a odhaloval vnitřní démony jednotlivých protagonistů, jak to učinil například dánský filmař Thomas Vinterberg v dramatu Rodinná oslava (Festen, 2008), postupně diagnostikuje neuralgické body vzájemného „normálního" soužití i těžké volby, ke kterým se postavy odhodlávají. Drama zdobí uměřené herectví i dialogy, které často pouze naznačují „rozsah škod" a fungují jako příslovečný vrcholek ledovce.
Za kamerou stál Michael Wiesweg, který pracuje převážně pro televizi. Z jeho filmografie vystupuje opakovaná spolupráce právě s Thomasem Arslanem nebo s izraelským režisérem Eranem Riklisem, s nímž natočil filmy Syrská nevěsta (Ha-Kala Ha-Surit, 2004) a Tančící Arabové (Aravim rokdim, 2014). Přesně dávkovanou vztahovou studii Wiesweg s Arslanem prokládají statickými obrazy pokojné venkovské přírody, která stejně jako postavy nepoutá pozornost svou výjimečností ani svou krásou, ale přesto k nim svým klidem tvoří funkční kontrast. Ve filmu Prázdniny se tak postupně rozehrává velmi působivé a komplexní drama, byť se skrývá pod nenápadnou civilní slupkou.
Pavel Sladký
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2015 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.