Popis / Obsah / Info k filmu PožáryDvojčata Simon a Jeanne Marwanovi přicházejí po smrti své matky k notáři, aby se seznámili se závětí zemřelé. Ke svému velkému překvapení se od notáře, který jejich matku Nawal léta zaměstnával, dovědí nejen to, že jejich otec je dosud naživu, ale také že mají bratra. Úkolem dvojčat je otce i bratra najít a předat jim matčiny dopisy; teprve potom smí matce postavit náhrobek a napsat na něj její jméno. Simonovi se do pátrání po rodinných kořenech v nejmenované zemi na Středním východě nechce, zato jeho sestra se tam neprodleně vydá a zjišťuje, že rodinná historie Marwanových odráží dějiny celého regionu.
Divák je vždy o krok napřed, neboť se před ním na plátně odvíjí v retrospektivě také příběh Nawal, která před svým příchodem do Kanady na vlastní kůži poznala následky politických i náboženských rozepří, v nichž se rodná země zmítala. V atmosféře všeobecného násilí bylo těžké přiklonit se na nějakou stranu, a tak se Nawal rozhodla bojovat proti těm, jejichž zvěrstva viděla na vlastní oči, přestože tím musela odsunout do pozadí svou víru.
Vytříbený filmový jazyk a dokonalá práce kameramana (André Turpin, který občas sám režíruje) dávají zapomenout na to, že se jedná o přepis divadelní hry.
(46. MFF Karlovy Vary, 2011)
Popis / Obsah / Info k filmu PožáryMatkina posledná vôľa vysiela dvoch súrodencov z Montrealu na strastiplnú cestu na Stredný východ, do centra hlboko zakorenenej nenávisti, nekonečnej vojny, no zároveň aj vytrvalej lásky, kde sa majú dozvedieť pravdu nielen o svojom skutočnom otcovi, ale aj o sebe samých.
Villeneuvovo vizuálne veľmi pôsobivé dielo rozpráva epický príbeh o rodinnom
tajomstve, ktoré je klasickou gréckou tragédiou prenesenou do našich nepokojných čias. Veľmi silný príbeh s miestami dusivou atmosférou, podfarbený clivou hudbou skupiny Radiohead a s výnimočnými hereckými výkonmi (skvelá Lubna Azabal) prináša divákom maximálny emocionálny zážitok.
Film je adaptáciou veľmi úspešnej rovnomennej divadelnej hry z roku 2003 libanonského dramatika narodeného v Montreale Wajdi Mouawada, na ktorej Villeneuve pracoval od roku 2004, pričom mnohí kritici ju považujú za jeho doteraz
najlepšie dielo. Okrem mnohých národných ocenení bol tohto roku film nominovaný na Oscara v kategórii cudzojazyčného filmu.
ArtFilmFest 2011
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište