Obsah filmu Popel a démant
Je první den míru, ale pustošivé stopy války jsou patrny na každém kroku, nejvíce snad v lidských duších a osudech. V zemích budoucího východního bloku pak bude ničivý boj dále pokračovat – Maciej Chelmicki, příslušník Zemské armády (Armia Krajowa), který byl stejně jako mnoho jeho mladých vrstevníků odhodlán položit život za vlast v nerovném zápase s Němci, má právě v tomto dni za úkol zlikvidovat komunistického předáka. Jeho mysl se vzpouzí, je vyčerpán tím, co zažil, a nechce dál zabíjet, a v těch několika zjitřených hodinách před činem navíc pozná dívku, kterou by chtěl milovat a nahradit si tak vše, oč ho připravila válka. Film je...
Je první den míru, ale pustošivé stopy války jsou patrny na každém kroku, nejvíce snad v lidských duších a osudech. V zemích budoucího východního bloku pak bude ničivý boj dále pokračovat – Maciej Chelmicki, příslušník Zemské armády (Armia Krajowa), který byl stejně jako mnoho jeho mladých vrstevníků odhodlán položit život za vlast v nerovném zápase s Němci, má právě v tomto dni za úkol zlikvidovat komunistického předáka. Jeho mysl se vzpouzí, je vyčerpán tím, co zažil, a nechce dál zabíjet, a v těch několika zjitřených hodinách před činem navíc pozná dívku, kterou by chtěl milovat a nahradit si tak vše, oč ho připravila válka. Film je důmyslně vystavěn na klasickém principu jednoty času, místa a děje, šerosvit a expresivní kontrast černé a bílé spolu s vytříbenou výtvarnou hodnotou obrazu navozují symbolický význam četných výjevů a scén. Ačkoliv se Wajda nevyhnul dobovému ideologickému tlaku, vnitřně rozervaný Maciej je velkým tragickým hrdinou, promlouvajícím i k dnešku.
Zdena Škapová
MFF Karlovy Vary 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 13.5.2011
Popel a démant s Cybulskim a za režijním "pultem" Andzej Wajda. Co dodat. Ještě i nyní skvělé dílo polské produkce
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 12.5.2011
Wajda byl první můj objev v polské kinematografii a přes Wajdu došlo k filmovému seznámení s Zbigniewem Cybulskim. Nevěděl jsem ani, že je o adaptaci románu polského spisovatele Jerzyho Andrzejewského. To je důsledek malé kulturní informovanosti z let šedesátých minulého století. Podotýkám, že se v případě Polska a jeho kultury jednalo o úzce spřátelený stát a jeho kulturní život nám byl takřka neznámý. Dnes to není bohužel jiné, ale máme možnost volby z neoficiálních zdrojů. Takže si s tím již dnes poradíme a nejsme za hlupáky.