Obsah filmu Písně z druhého patra
Třetí celovečerní film Roye Anderssona před diváky otevírá jízlivě absurdní výhled na útrapy lidských bytostí, které zůstaly lapené v každodennosti současného světa. Režisérova vize západní kapitalistické společnosti je vzdálená obvyklým obrazům kariérní hektičnosti, reklamní vymydlenosti a multimediálních ataků. V souladu s mnohokráte zaznívající mantrou „Milován buď ten, kdo se usadí“ ukazuje svět ve stavu odevzdaného spočinutí ve všeobjímajícím chaosu samospádem kupředu spějící civilizace. V městě stiženém fatálním dopravním kolapsem rozvíjí řetězec volně provázaných anekdot vystihujících prostřednictvím bizarních figur obyčejných lidí...
Třetí celovečerní film Roye Anderssona před diváky otevírá jízlivě absurdní výhled na útrapy lidských bytostí, které zůstaly lapené v každodennosti současného světa. Režisérova vize západní kapitalistické společnosti je vzdálená obvyklým obrazům kariérní hektičnosti, reklamní vymydlenosti a multimediálních ataků. V souladu s mnohokráte zaznívající mantrou „Milován buď ten, kdo se usadí“ ukazuje svět ve stavu odevzdaného spočinutí ve všeobjímajícím chaosu samospádem kupředu spějící civilizace. V městě stiženém fatálním dopravním kolapsem rozvíjí řetězec volně provázaných anekdot vystihujících prostřednictvím bizarních figur obyčejných lidí apatickou absurditu soudobé lidské existence.
Roy Andersson započal svou tvůrčí dráhu již na přelomu 60 a 70. let, kdy se zařadil po bok řady tehdejších autorských osobností debutem Švédská lovestory, kde nastavoval kruté zrcadlo konformitě a hodnotové pokřivenosti středostavovské společnosti prostřednictvím kontrastující lásky dospívajícího páru. Po negativně přijatém druhém snímku Giliap z roku 1975 se dvacet let věnoval pouze tvorbě reklam. Na nich si vytříbil osobitý styl, jenž použil i ve svém přelomovém snímku Písně z druhého patra. Ten se vyznačuje striktní metodou pečlivě zkonstruované všednosti, kdy kamera v dlouhých statických záběrech snímá groteskní sekvence inscenované povětšinou v rozsáhlých studiových prostorách, které se tváří jako přirozené prostředí.
Zdroj: ČT
Vysíláno s titulky. < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů, ASFK - Asociace slovenských filmových klubů, Eurimages, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
švédská |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Písně z druhého patra >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 28.2.2016
stejně jako holub(kt. jsem viděla dříve) má tento film velmi osobitou strukturu a vizuál. když jsem rozpoznala tvurce, přiznávám, že jsem nebyla nadšená.. první půlku jsem vyloženě bojovala s touhou film vypnout, ale chtěla jsem vytrvat, dát mu ještě šanci.. ..abych to zkrátila, druhá polovina filmu je výrazně lepší, vtipnější než první.. přesto komedii film opravdu nepřipomíná, ani grotesku... spíš velmi drsnou satiru. a podle mě je jen pro vytrvalce a velké severské nadšence.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 25.11.2014
Jsme v koncích... a kdo není? Tak pravil jeden ze zneuctěných životem v předvečer milénia v anonymním městě, které by se jednou mohlo stát i tím naším... stačí popracovat na všeobecné lhostejnosti a prohloubit otupělost. Možná už nastala ta chvíle - vyjít do ulic a bít se za lepší časy (neskutečně mrazivé scény s demonstranty), dřív, než se navrátíme k obětování nevinných. Oproti svému volnému nástupci je Píseň z druhého patra děsivou depresí, vyvolávající skřípavý smích, který nepřináší uvolnění, snad že Andersson v mezidobí objevil nějaká ta pozitiva...