Obsah filmu O patro výš
Ani Putička, ani následující Doktor Jack (Dr. Jack) z téhož roku (1922) nejsou „thrill" komediemi, které Harolda Lloyda tak výrazně odlišovaly od ostatních tvůrců tohoto žánru. Z toho důvodu se rozhodl, že příští film musí nést pečeť originality, vyplývající z jeho nebývalé fyzické zdatnosti, a obhájit tak postavení nejodvážnějšího muže mezi filmovými komiky. V určitém slova smyslu je O patro výš raritou mezi komediemi, neboť je budováno na jediném gagu. Jedná se ale o gag, který má až magickou moc přihlížející přímo hypnotizovat. Lloyd si to ověřil sám na sobě jako svědek skutečného výstupu kaskadéra Billa Strotherse na mrakodrap, který se...
Ani Putička, ani následující Doktor Jack (Dr. Jack) z téhož roku (1922) nejsou „thrill" komediemi, které Harolda Lloyda tak výrazně odlišovaly od ostatních tvůrců tohoto žánru. Z toho důvodu se rozhodl, že příští film musí nést pečeť originality, vyplývající z jeho nebývalé fyzické zdatnosti, a obhájit tak postavení nejodvážnějšího muže mezi filmovými komiky. V určitém slova smyslu je O patro výš raritou mezi komediemi, neboť je budováno na jediném gagu. Jedná se ale o gag, který má až magickou moc přihlížející přímo hypnotizovat. Lloyd si to ověřil sám na sobě jako svědek skutečného výstupu kaskadéra Billa Strotherse na mrakodrap, který se tím živil a posléze s Lloydem na filmu spolupracoval. O patro výš dokonale ilustruje obvyklý způsob vzniku Lloydových filmů. Základem pro jeho tým scenáristů a často až osmi gagmanů byla jedna základní scéna nebo napínavá sekvence, kolem níž postupně dobudovávali dějovou konstrukci ve volně spontánní improvizaci. Slovy Lloydových vzpomínek: „Měli jsme v záloze pár nápadů a gagů, o nichž jsme věděli, že je použijeme. Nazývali jsme je „ostrůvky". K nim jsme museli vždy dospět. Co se ale nakonec objevilo mezi nimi, bylo věcí postupného vymýšlení, zkoušení a improvizace." Proto také až do příchodu zvuku jeho filmy vznikaly bez scénáře a nebylo nic nezvyklého, když začátek filmování otevíral konec budoucího filmu. „Jakési útržky scénáře, předem popsané představy o scéně jsme měli, ale zůstávali jsme zcela otevřeni momentálním nápadům. Když jsme objevili něco lepšího, než co obsahovaly poznámky, neváhali jsme vše změnit. Filmy jsme postupně budovali, doslova stavěli jako dům," přiznával Lloyd ve své knize Americká komedie: Autobiografie. Dějová linka O patro výš je jednoduchá. Chlapec z malého města potřebuje přesvědčit svou dívku, že dosáhl kýženého postavení a má právo ji požádat o ruku. Svůj úspěch ovšem musí předstírat. Tento podvod jej nakonec přivede do propastných výšek na stěně mrakodrapu. Zde se také skrývá významový rozdíl oproti jeho předcházejícím komediím tohoto druhu. V nich se Chlapec Harold ocitá v nebezpečí nechráněných výšek jako nevinná oběť nepředvídaně náhodných situací, zde se však stává obětí vlastní přepjaté ambicióznosti. Tím by mohl být oslaben výraz diváckých sympatií, nikoli však vzrušujícího zážitku, protože Lloyd graduje obměny počátečního gagu s analytickou přesností až k samému vrcholu.
Hudební doprovod: Květy Indie kytarová kapela Květy se na hudební scéně pohybuje už od roku 2000. Za tuto dobu vyšla čtyři alba, Jablko jejího peří (2004), Kocourek a horečka (2006), Střela zastavená v jantaru (2007), Myjau (2009). V současnosti Květy připravují nové album, které by mělo vyjít do konce roku. Už v minulosti si vyzkoušeli hudební doprovod, když složili hudbu pro divadelně komiksový projekt ´Svět podle Fagi´ (Divadlo DNO).
Věroslav Hába, Zdeněk Blaha, Letní filmová škola 2012 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 8.3.2012
O patro výš
Patří mezi 501 filmů, které musíte vidět.
Harold Lloyd, neboli On, patří mezi nejlepší komiky němé éry. Já osobně jsem s ním nikdy žádný film neviděl, O patro výš je prvním, ale Lloydova pověst ho předchází. Po jeho bravurním výkonu zde si rozhodně seženu některá další díla, kde vystupuje.
Safety Last! je poměrně krátký snímek, tuším něco málo přes hodinu, to je také důvod, proč nemá šanci začít nudit. Protože když si to tak vezmeme, jediné o co zde běží je jeden skeč za druhým. V což tak krátké době je úplně skvělé. Nejedná se totiž o žádný trapný nebo sprostý humor, jaký je viděn v dnešních komediích, dokonce bych i tento styl vtipu pojmenoval jako inteligentní :)
Samozřejmě že finále, na které se všichni těší, je výlez na budovu. Musím říct, že jsem dostával závraťe za hlavního hrdinu, jak tam neohrabaně balancoval na římsách, odháněl holuby, čumily, bojoval se psy, opravdu něco. Zajímalo by mne, jak to vše točili, protože vidíme, že On je skutečně v nějaké výšce a i když je vše přehnané správným úhlem kamery, přeci jen se jedná o nebezpečné manévry...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 21.8.2010
Harold Lloyd byl pro mě vždy jedničkou z němých komiků hned vedle dvojice Laurel a Hardy. ON - kulaté brýle, šibalské oči jej vždy prozradily a byl vždy svůj..
Chaplin ať se nezlobí, ale v bláznivých komédiích jsem jej nebral...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 29.5.2009
aj keď je to dosť krátke, stojí zato si pozrieť tento nemý filmeček, pretože aj po rokoch má vysokú úroveň grotesknosti.