Obsah filmu O koních a lidech
Islandský divadelní režisér Benedikt Erlingsson ve svém filmovém autorském debutu O koních a lidech výjimečným způsobem zachytil podivuhodnou vzájemnou vazbu mezi zvířetem a člověkem. Hrdiny jsou houževnatí islandští koně a jejich majitelé z farem, roztroušených v odlehlém údolí. Jedná se vlastně o několik epizod propojených do souvislého děje a spojených zvláštním černým humorem i nečekanými tragickými zvraty. Leitmotivem je velký detail koňského oka. – Gentlemanský Kolbeinn vyrazí na své bílé klisně na námluvy k ovdovělé Solveig. Její hřebec se však klisny zmocní bez ohledu na jezdce v sedle. Zahanbený muž kobylku zastřelí a pohřbí. –...
Islandský divadelní režisér Benedikt Erlingsson ve svém filmovém autorském debutu O koních a lidech výjimečným způsobem zachytil podivuhodnou vzájemnou vazbu mezi zvířetem a člověkem. Hrdiny jsou houževnatí islandští koně a jejich majitelé z farem, roztroušených v odlehlém údolí. Jedná se vlastně o několik epizod propojených do souvislého děje a spojených zvláštním černým humorem i nečekanými tragickými zvraty. Leitmotivem je velký detail koňského oka. – Gentlemanský Kolbeinn vyrazí na své bílé klisně na námluvy k ovdovělé Solveig. Její hřebec se však klisny zmocní bez ohledu na jezdce v sedle. Zahanbený muž kobylku zastřelí a pohřbí. – Opilec Vernhardur se vydá na svém koni do moře k ruské lodi, kde nakoupí alkohol. Nedbá na varování, že se jedná o čistý líh. Hned po návratu na souš si pořádně přihne a zemře. Při jeho pohřbu Solveig vidí, že bude mít u uraženého Kolbeinna konkurentku v čerstvé vdově Ase. Žena dá hřebce vykastrovat. – Starý Grímur se dvěma koňmi přestříhává ostnatý drát na ohradách přes veřejnou cestu. Jeden drát jej při švihnutí oslepí. Farmář Ellig škůdce pronásleduje na traktoru, s nímž se však zřítí ze skal. Při jeho pohřbu Solveig vidí, že Asa má nad ní navrch. – Oslepeného Grímura (který nakonec přijde o jedno oko) najde mladá švédská jezdkyně Jóhanna při pronásledování uprchlých koní a pomůže mu. Všimne si jí španělsky mluvící cyklista, turista Juan Camillo. Ten se pak přidá ke skupince na koňské vyjížďce, ale ztratí se. Při sněhové bouři zabije koně, vyvrhne ho a ukryje se v jeho útrobách, aby neumrzl. Díky tomu přežije. – Solveig se na valachovi zúčastní s ostatními jízdy za divokými koňmi. Přiměje Kolbeinna, aby se s ní pomiloval. V souboji s Asou tak zvítězí. Vesničané, kteří dvojici sledovali dalekohledy, se vracejí s velkým stádem divokých koní, jež si pak v ohradě rozebírají. Juan se tu přidá k Jóhanně. Kolbeinn si vyhlédne bílou kobylku. – Závěrečný titulek upozorňuje, že členové štábu i herci jsou vlastníci či milovníci koní. Snímek byl islandskou stranou nominován na Oscara za cizojazyčný film.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2014 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:
Oficiální stránka: |
hrosss.is |
|
|
Distributor v ČR: |
Film Europe |
|
|
Typ: |
[DVD kinodistribuce] |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Formát: |
širokoúhlý |
|
|
Jazykové verze: |
islandská, anglická, ruská, španělská |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
Dolby Digital (SDDS/DTS) |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu O koních a lidech >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 17.11.2017
Plně se podepisuji pod komentář Hugina, který trefně film zhodnotil. Nezávisle na jeho názoru mě při sledování příběhu napadlo stejné slovo "hovado". Nebude se tentokrát více rozepisovat, protože vše je řečeno, ale vtip, poezie a cit, je tomuto filmu na míle vzdálen.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 21.1.2016
Nevím jak v originále, ale česky by se měl film jmenovat spíše „O koních a nelidech“, nebo ještě výstižněji, pokud si to mohu dovolit, „O koních a hovadech“. A kam se ztratil ten „velkolepý příběh vyprávěný z pohledu koně“ avizovaný v oficiálním textu distributora? V tom samém textu se píše o filmu, jako o „vtipném, nádherném a citlivém příběhu“. Nejsem žádný „citlivka“ a můj cynismus ještě nedosahuje takové úrovně, abych považoval střílení koní pro malichernost, kastraci pro to samé a jejich týrání, za vtipné, nádherné a citlivé. Při sledování takových filmů se nabízí základní existencionální otázka: „Jsi krutý, protože jsi člověk, nebo jsi člověk, protože jsi krutý?“.