NÁVŠTĚVA Z TEMNOT
Marcel Carné — vlastně jako jediný 2 předních francouzských režisérů — neodešel za války do emigrace a zůstal ve své vlasti i po vpádu nacistů, aby v neokupované části Francie pokračoval v práci. Diky této skutečnosti vděčíme i za takový film, jakým byly dvoudílné Děti ráje věnované umění a životu slavného mima De-bureaua (štáb ovšem při tom prodlužoval dokončovací práce tak, aby film mohl být uveden do kin až po osvobozeni země). Ještě před tím — to bylo v roce 1942 — Carné natočil Návštěvu z temnot, baladický film inspirovaný středověkou legendou o nesmrtelnosti vřelého lidského citu. Před jeho neutuchající silou zůstává bezmocný i sám ďábel, byť třeba ústřední mi-
leneckou dvojici zakleje do kamene.
Spolu s Marcelem Carné pracovali na scénáři básník Jacques Prévert a Pierre Laro-che a bylo jejich nepochybnou snahou povýšit baladu na příběh s obecnějším posláním. Jak v Dějinách světového filmu uvádi Georges Sa-doul, měl mít ďábel podle jejich záměru dokonce některé Hitlerovy rysy a v oněch srdcích, která nepřestávají tlouci ani pod chladem kamene, bylo možno vytušit symbolický význam. Dá se však říci, že toto poselství bylo plně srozumitelné snad jen zasvěceným. Pro většinu ostatních bylo toto dílo v těžkých dobách války sdělné především díky ušlechtilosti, krásné francouzštině a kultivovanosti zpracování. V cestě, kterou Návštěva z temnot otevřela, pokračovali ostatně brzy poté Jean Coc-teau a Jean Delannoy ve Věčném návratu (1943), kde však naopak přenesli středověkou legendu do současnosti (film vysílala ČST v lednu tohoto
roku jako hold Jeanu Maraiso-vi).
Návštěvu z temnot uvádíme i proto, abychom našim divákům nabídli setkání s další vy-. znamnou herečkou francouzského filmu a divadla Arletty. Narodila se v roce 1898 jako Léonie Bathiatpvá, byla tedy
0 poznání starší nežli její hvězdné kolegyně Annabella, Da-nielle Darrieuxová či Michéle Morganová. Její cesta k umělecké dráze byla také složitější: pracovala nejdříve v továrně, byla sekretářkou i modelkou, než počátkem třicátých let poprvé stanula před filmovou kamerou. Její zdánlivě chladná, snad až cynická krása vyhovovala především Car-nému, který ji obsadil i do dalších dvou slavných filmů — kromě dramatu Den začíná
1 do Dětí ráje. Za zmínku snad stojí, že jejím partnerem z Návštěvy temnot je Alain Cuny, s nimž se diváci kin mohli po mnoha letech znovu setkat v prvním dilu erotického seriálu o Emmanuelle.
Vk Televize 1991/26/10,Autor/Zdroj: /