Obsah filmu Nakupuj, dokud nepadneš
Typický spotřebitel nemá nikdy dost. Chceme být jako on? Krize konzumní společnosti v kanadském dokumentu
Krize konzumní společnosti. Typická americká rodina střední a vyšší střední třídy obývá plochu šesti set metrů čtverečních, má dvě auta, pohovky, židle, postele, stoly, pračku, sušičku, více než dva televizory, video a kabelovou televizi. Kuchyň je vybavena mikrovlnkou, ledničkou, mixérem, kávovarem, konvicí, robotem a samozřejmě spoustou kastrolů, pánví, misek, hrnečků, skleniček, zásobníků na potraviny, kuchyňského náčiní, talířů a příborů. Dům je vybaven počítači s tiskárnami, telefony, kalkulačkami, přehrávači, hudebními...
Typický spotřebitel nemá nikdy dost. Chceme být jako on? Krize konzumní společnosti v kanadském dokumentu
Krize konzumní společnosti. Typická americká rodina střední a vyšší střední třídy obývá plochu šesti set metrů čtverečních, má dvě auta, pohovky, židle, postele, stoly, pračku, sušičku, více než dva televizory, video a kabelovou televizi. Kuchyň je vybavena mikrovlnkou, ledničkou, mixérem, kávovarem, konvicí, robotem a samozřejmě spoustou kastrolů, pánví, misek, hrnečků, skleniček, zásobníků na potraviny, kuchyňského náčiní, talířů a příborů. Dům je vybaven počítači s tiskárnami, telefony, kalkulačkami, přehrávači, hudebními nástroji, mnoha uměleckými předměty, a to jak originály a reprodukcemi, tak i spoustou dekorativních předmětů, jako jsou vázy, talíře, sošky, fotografie a další drobnosti. V koupelně je fén, váha, kartáček, strojek. Skříňky přetékají ručníky, šampóny, kondicionéry, krémy a jinými přípravky. Šatníky jsou přecpané oblečením i botami všeho druhu, od společenských šatů po kalhoty, trička, svetry a kabáty. Nechybí klobouky, kozačky, tenisky, baleríny, lodičky, vycházková obuv, lakovky, mokasíny. Nesmíme zapomenout na šperky. Kromě hodinek jsou to diamantové prsteny a další cennosti, obvykle větší množství bižuterie, náhrdelníky, náramky, náušnice a zase náušnice. Obývák je plný knih, DVD, CD, časopisů, fotek a dalších drobností. Podlahy kryjí koberce, po celém domě je rozmístěn nejrůznější nábytek často ozdobený sušenými nebo textilními květinami. V suterénu či v garáži je uloženo sportovní náčiní, jako kola, lyže, kufry, batohy, sekačka a zahradní nářadí. Kromě všech těchto věcí rodina utrácí značné částky za služby jako hlídání dětí, kina, restaurace, bary, hotely, létání, dále za kadeřníka, masáže, výlety do Disneylandu, právnické služby, pojištění, úroky a někdy i za pronájem skladovacích prostor, kde hromadí další věci. Typický spotřebitel nikdy nemá dost. I ve vašem životě byly pravděpodobně doby, kdy jste všechen svůj majetek mohli naskládat do auta a odjet do západu slunce. Dnes potřebujete k převezení všech svých věcí stěhovací firmu.
Nástup průmyslové revoluce znamenal zásadní změnu v povaze práce – pomalá, rozvážná doba řemeslné zručnosti byla nahrazena plánovaným šílenstvím tovární výroby. Rychlost a výkonnost nové doby s sebou přinesla dosud nevídanou produktivitu, avšak ještě zásadnější změny se odehrály ve způsobu, jakým lidé začali vnímat sebe sama a své místo ve světě. Radikální posun tedy spočíval nejen v tom, kolik jsme schopni vyrobit pro ostatní, ale v tom, kolik jsme schopni získat pro sebe. Před koncem 19. století tu byla báječná 90. léta. Toto období se vyznačovalo nadbytkem a koncentrací bohatství na vrcholu společnosti, což nutně vedlo k výraznému prohlubování sociálních rozdílů. První člověk, který se začal podrobně zabývat vzrůstající spotřebou v americké kultuře, byl Thorstein Veblen. Je autorem slavné Teorie zahálčivé třídy, což byl satirický, ale zároveň i velmi vážný pohled na rostoucí řadu produktů, patřících k určitému společenskému postavení a zajišťujících svým majitelům sociální převahu. < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 17.10.2013
Ale bez tej kosačky to dnes už fakt nejde
Nič nové pod slnkom, všetko čo tam padlo človek vie. Tí komentátori sa tvárili vážne, ale mne to príde akoby objavili teplú vodu. Dokument taký priemer. Spolužiak má nový mobil, ja musím mať novší. Kamoška má značkový rúž, ja musím mať značkovejší. Sused má nový altánok, ja budem mať bazén. To je o ľuďoch. Navyše je teraz systém brutálneho kapitalizmu. Ak prestanú ľudia kupovať, tak začne výroba stagnovať, taktisto obeh zlata (peňazí) a tí hore sa začnú triasť o svoje vily, zisky a hodnoty cenných papieroch. Pod most, či nebodaj za pás ku výrobe sa im určite nebude chcieť. Navyše čo urobíme s tými marketingovými guru a reklamnými mágmi? Tu ma napadá aj paralela, že ako štát straší fajčením a jeho neblahodárnym vplyvom na zdravie a popritom sa najviac desia, že ľudia dostanú rozum a prestanú piť a fajčiť, to by bolo, výber spotrebných daní by klesol a už by nebolo na ministerské limuzíny, poslanecký bufet a sličné asistentky v minisukniach. Hororová predstava. Preto všemocné média budú nás stále bombardovať reklamami. Na to netreba nobelovu cenu za ekonómiu, na to stačí chladná logika
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 27.6.2012
Kam spěje civilizace? Do háje, ale ne zelenýho
Hamty hamty nakupujte! Budete šťastní, když budete mít fůru věcí!
Lidstvo, civilizace spěje do "háje", do zkázy, to není poplašná zpráva, ale bohužel pravda, protože nelze tak jak se tomu děje nyní, neustále hamižnit, konzumně žit, nakupovat zbytečnosti, drancovat přírodní zdroje. Více ve filmu. PODÍVEJTE SE NA NĚJ A UVIDÍTE kam to civilizace a nejem americká dopracovala. I u nás existují lidé, kteří poměřují svoji lidskou hodnotu, svým úspěchem, kariérou, majetkem, věcmi které hromadí. Jako by nevěděli, že světská sláva polní tráva.
/Pokud nevíte, tak například u nás v ČR denně ubývá rozloha zemědělské půdy odpovídající 3 velekosti Václavského náměstí v Praze. Co se stou půdou děje? No přece se na ní staví haly superobchoďáků, výrobní haly a silnice.
//film lze vidět na youtube, stačí zadat název do vyhledavače