Mžitky (2016)

Mžitky (Powidoki)

Powidoki

Další název: Afterimage

    Žánr: životopisný
    Země: Polsko
    Premiéra v ČR: 30.3.2017        
    Délka: 98 min.
Mimořádně uznávaný klasik evropské kinematografie Andrzej Wajda se svým posledním dílem Mžitky rozloučil se světem přesně v duchu, v jakém tento gigant polské filmové školy i kina morálního neklidu tvořil celou svou kariéru.

Hrdina první světové války a avantgardní malíř Władysław Strzemiński je na přelomu 40. a 50. let drcen rodícím se stalinistickým aparátem Polské lidové republiky. Sám věří v dočasnost hysterické revolucionářské nálady, jenže represe vůči nezávislému abstraktnímu umění se časem pouze stupňují. Strzemiński přichází jak o své místo na univerzitě, tak o možnost malovat. Coby invalida bez nohy a ruky a bez potřebných dokumentů je navíc jen těžko zaměstnatelný, proto pro něj nastává období nejen intelektuální, ale i fyzické tísně, kdy kromě svobody ducha musí bojovat i o každé sousto.

Mžitky coby angažovaný film přenášející na diváka atmosféru zmaru a beznaděje tvoří zajímavý protiklad k debutové Poslední rodině Jana P. Matuszyńského. Ta sleduje jiného pozdějšího polského malíře Zdzisława Beksińského a naopak se vyhýbá přímému komentáři společenské situace. Kontrast obou titulů dokazuje záviděníhodnou bohatost polské kinematografie. Ta možná na první pohled zabředá v neustálých reflexích dávných křivd, ovšem právě rozdílnost jednotlivých tvůrčích přístupů dokazuje, že při autorském uchopení může vzejít hodnotné dílo i ze zdánlivě vyčerpaného tématu.

Strzemiński a jeho prostřednictvím Wajda vzkazují obecenstvu, že na umění je nejdůležitější, aby vznikalo jako osobní postoj tvůrce ke světu. Propagátoři socialistického realismu naopak věří, že v umění existuje jediná správná cesta, a proto musí Strzemińského zlikvidovat. Wajda ve svém posledním díle podtrhává svůj celoživotní zájem o morální dilemata historie své země i člověka obecně. Snímek vyslaný polskou akademií do boje o Oscary představuje filmařsky čisté dílo zkušeného tvůrce stále na vrcholu sil a víc než jen důstojnou tečku za velkou kariérou.

Martin Svoboda
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017

režie:
Andrzej Wajda
 
 
hraje:
Bogusław Linda (Władysław Strzemiński), Zofia Wichłacz (Hania), Bronisława Zamachowska (Nika Strzemińska), Krzysztof Pieczyński (Julian Przyboś), Mariusz Bonaszewski (Madejski), Szymon Bobrowski (Włodzimierz Sokorski), Aleksander Fabisiak (Rajner), Paulina Gałązka (Wasińska), Irena Melcer (Jadzia), Tomasz Chodorowski (Tomek), Filip Gurłacz (Konrad), Mateusz Rusin (Stefan), Mateusz Rzezniczak (Mateusz), Tomasz Włosok (Roman), Adrian Zaremba (Wojtek)
 
 
scénář:
Andrzej Mularczyk
 
 
kamera:
Pawel Edelman
 
 
hudba:
Andrzej Panufnik
 
 
kostýmy:
Katarzyna Lewińska
 
 
střih:
Grażyna Gradoń
 
 
zvuk:
Maria Chilarecka
 
 
producent:
Michał Kwieciński, Maria Bardini
 
 
Copyright © 2003-2019, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.