Jeden svět
ohodnotit

Mr. Bean: Největší filmová katastrofa

Bean

Další název:
Bean - Der ultimative Katastrophenfilm
Žánr:
Rok:
1997
Délka:
90 minut
Premiéra v ČR:
23.10.1997
„Mr. Bean v Americe! Nejhoršínoční můra všech dob!“
Popis / Obsah / Info k filmu Mr. Bean: Největší filmová katastrofa
Je podzim roku 1997, bohatý mecenáš daroval Griersonově galerii v Kalifornii padesát tisíc dolarů, aby se mohlo nejslavnější americké malířské dílo - Whistlerova matka, vrátit zpět domů. Doposud byl tento mimořádný obraz vystaven v Musée D'Orsay v Paříži. Správci galerie chtějí z odhalení obrazu udělat mimořádnou událost, přizvat významné učence a při této příležitosti požádali Královskou národní galerii v Anglii, aby poslala svého nejlepšího akademika, aby na celý process dohlížel. Jenže to byla ta největší chyba, které se kdy dopustili. Britové totiž neposlali svého nejlepšího učence. Namísto toho vyslali nejméně oblíbeného a nejneschopnějšího zaměstnance v zoufalé snaze se ho zbavit. Jmenuje se Mr. Bean, má IQ 007 a vše, čeho se dotkne se promění v neuvěřitelný chaos. Hned poté, co Bean přiletěl do Los Angeles začíná ničit manželství, kariéru i život svému hostiteli, Davidu Langleymu...

Zdroj: HBO Europe
Vysílání: dabing
Premiéra: 07.09.2012 HBO Comedy


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Mr. Bean: Největší filmová katastrofa
POZOR SPOILER!!

V královské národní galerii v Londýně zasedá rada. Chtějí se nějak zbavit zaměstnance Beana. Jenže to není jen tak. Navíc se řeší Whistlerův obraz „Matka“, kterýžto koupila Griersonova galerie v Kalifornii. Tato požádala, aby tam národní galerie poslala váženého odborníka, který by řídil ceremonii, setrval tam pár měsíců a přednesl pár přednášek a seminářů. Hlavními kandidáty jsou doktor Rosenbloom a doktor Cuttler. Pak přichází předseda správní rady. A ten na téma vyhazov pana Beana prohlásí, že jej zaměstnal on a pokud by Bean odešel, vzdá se své funkce. A tak je do Kalifornie poslán pan Bean.

Už v letadle má pan Bean drobné potíže. I přes ně však v pohodě přistane a po rozruchu na letišti se ocitá v domácnosti svého hostitele Davida Langleye. Ten má kluka Kevina, dceru Jennifer a manželku Allison. Ta hned pozná, že Bean není celkem v pořádku a doma jej nechce. Ovšem manžel to nějak uhádá.

Druhý den se pan Bean a David ocitají přímo u pana Griersona a dalších pohlavárů. Bean má potíž, protože má zmáčené kalhoty a proto se chová víceméně nestandardně. Problém s kalhotami se však vyřeší a oba jsou opět doma. Jeho žena chce odejít, ale David ji zase umluví. Ovšem jen na pár minut, než Bean rozbije vzácnou skleněnou labuť.

Další den tedy absolvují prohlídku L.A. V zábavním parku nejprve Bean usne, ale pak upraví dráhu a je hned veselo. Večer přichází návštěva a pan Bean statečně pomáhá při přípravě občerstvení. Jak to dopadne je předem jasné.

Konečně se ocitají před slavným obrazem. Všichni odchází pryč a Bean zůstává u obrazu sám. Jenže je příliš blízko, a když kýchne a obraz znečistí. Snaží se „závadu“ odstranit a zničí jej ještě více. Tak jej opraví svým způsobem a ukáže toto mistrně opravené dílo Davidovi. O toho se pokouší mrtvice. Proto rychle zničené dílo ukryjí zpět do trezoru. Pak se v baru lehce přiopijí a Bean dostane nápad. Pod pláštěm noci vyráží do muzea, aby obraz vyndal a svou chybu napravil. O této akci však pomlčí, ani ne tak ze své vůle, jako že mu David nedovolí mluvit. Při slavnostním odhalení je vše v naprostém pořádku. Bean má pak projev, velmi pozoruhodný, a je všemi oslavován. Ale Davidovi není dopřáno klidu, protože se dozví o nehodě své dcery a okamžitě jedou do nemocnice. Jen shodou okolností, za kterou Bean vůbec nemohl, si jej spletou s lékařem. Ten zas jen náhodou zachrání pacienta tím, že mu vyjme kulku. A pak je násilím vtlačen k Jennifer. Zde ji „probudí“ k životu. Rodiče jsou vděční a nechávají Beana na jeho přání ještě týden u sebe. Ovšem všechno má svůj konec a jeho pobyt v Kalifornii končí. Pan Bean se vrací domů. A doma usíná spokojeně se svým medvídkem a poničeným obrazem matky, kterýžto v cizině nahradil plakátem.


Autor: Pitryx

Popis / Obsah / Info k filmu Mr. Bean: Největší filmová katastrofa
Pan Bean je zaměstnán v Královské národní galerii, ale moc práce nemá, jen sedí a pozoruje obrazy. Vedení galerie se ho chce zbavit, ale předseda správní rady to nedovolí. Vedení tedy odsouhlasí vyslání Beana do Los Angeles, kde má mít proslov při odhalení vzácného Whistlerova obrazu s názvem Whistlerova matka. Členové rady doufají, že Bean v L. A. něco provede, a předseda ho bude moci vyhodit sám. Bean není znalcem umění, nemá ani doktorát. David Landley, který působí v Greirsonově galerii, si vyžádal si k slavnostnímu proslovu znalce z Královské galerie v Anglii. Netuší, že Bean je jen hlídač. Ubytuje ho u sebe doma, což má za následek, že jeho manželka s dětmi odjedou, protože Bean je jedna velká pohroma. Konečně dorazí obraz do galerie a David s Beanem se na něj jdou podívat. Bean na obraz omylem prskne, a když jej chce očistit, smaže celou hlavu portrétu. Bean se to snaží zachránit a domaluje hlavu fixem. David vše vidí. Bean se v noci vkrade do galerie a pomocí žvýkaček přilepí na rám plakát, který je kopií originálu. Smíchá vaječné bílky s laky na nehty, plakát přetře a fénem usuší. Druhý den dojde k odhalení obrazu. David čeká katastrofu, ale je překvapen. Nikdo nepozná, že nejde o originál. Bean má proslov, na který se nepřipravil, chvíli mluví nesrozumitelně, ale nakonec vše dopadne dobře.
Davidova dcera měla nehodu na motorce a David s Beanem jedou do nemocnice. David nechce vzít Beana k Jenifer, tak se Bean převleče do lékařského oblečení a všichni ho považují za lékaře. Sám David ho požádá, aby se podíval na Jenifer. Bean se málem zmrzačí, ale díky své nešikovnosti přivede Jenifer k vědomí. Alison se chce zachránci odvděčit, Bean sundá roušku a požádá je další týden v jejich domě...

Zdroj: FTV Prima


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Mr. Bean: Největší filmová katastrofa
Pan Bean je, považte, zaměstnancem britské Royal National Gallery. Ať už je však jeho pracovní zařazení jakékoli, jedinou náplní jeho pracovní doby je dloubání v nose a tak není divu, že se ho jednoho krásného dne rozhodne vedení galerie vyrazit. Když ale za Beana intervenuje sám předseda správní rady, jeho zaměstnavatelé vymyslí jiný způsob, jak se milého Beana zbavit. George Grierson (Harris Yulin), majitel malé americké galerie, obdržel od důstojníka americké armády, generála Newtona (Burt Reynolds), dar ve výši padesáti milionů dolarů a s ním i úkol odkoupit pro svou galerii vzácný obraz. Ten je jedním z nejcennějších uměleckých děl Spojených států, momentálně je však v opatrování Musee d´Orsee v Paříži. Grierson se rozhodne vyžádat si odborníka, váženého a solidního znalce umění, která by transakci zprostředkoval, a s důvěrou a nadějí se obrátí právě na Royal National Gallery. To ale neměl dělat-galerie totiž do Ameriky vyšle Beana!

Desetitisíce britských diváků znají komika Rowana Atkinsona z řady televizních show, vysílaných lokálními stanicemi. Do povědomí českých diváků se zapsal díky sérii skečů, v nichž vystupoval jako Mr. Bean a v současné době snad u nás neexistuje člověk mezi 10 a 60 lety, který by jméno Mr. Bean neznal. Po triumfálním tažení českými luhy a háji exceloval fenomenální komik na našich televizních obrazovkách podruhé, tentokrát v titulní roli seriálu Černá zmije a opět veleúspěšně. Scenárista Richard Curtis pro Atkinsona napsal roličku začínajícího kněze ve filmu "Čtyři svatby a jeden pohřeb", oba dva pak, společně s Robinem Driscollem, napsali scénář k prvnímu celovečernímu filmu s Rowanem Atkinsonem v hlavní roli, jehož název mluví za vše - filmu BEAN.


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Mr. Bean: Největší filmová katastrofa
Američané považují Beana za mírně excentrického vědce. Je poslán jako nejlepší odborník na prominentní stáž do USA. Amerika na něj nikdy nezapomene!

Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora


Ve filmu o muži s nejstupidnějším účesem, obličejem a chováním je největší a jedinou hvězdou jeho představitel, britský komik Rowan Atkinson, známý z televizních seriálů Mr. Bean a Černá zmije.

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Amerika se zachvěla v základech, Rowan Atkinson právě přistál za velkou louží. Přichází fantom němé grotesky a počni můra z britských ostrovů. Neúnavný, nezničitelný a nevypočitatelný výrobce katastrof - muž s tváři pomateného geronta a duší nedonošeného dítěte.
Stejně jako ve svých televizních mikropříbězích vytváří Bean i ve svém filmovém debutu paralelní , „vesmír", kde věci žijí svým vlastním životem, nezávisle na logice, běžných civilizačních standardech či přírodních zákonech. Je epicentrem nevypočitatelných gravitačních polí, která jsou s to vnést chaos i do malé násobilky, vytváří svoji vlastní virtuální realitu, v níž věčný outsider v ošoupaném saku nakonec prohrává i vítězí. Devadesátiminutová stopáž Beana ovšem nabízí i polohy, v jakých ho příliš neznáme. Zatímco v televizních epizodách si vystačí většinou sám a ve vztahu k lidem působí spíše jako silné projímadlo, které způsobuje úlevu až ve chvíli, kdy přestává bezprostředně působit - tentokrát si v rodině Langleyových našel skutečné přátele, jež přišli pracně na to, že tuhle neskutečnou bytost je možné nejen nenávidět, ale i milovat. A navíc Bean na svém americkém turné konečně pořádně promluvil!
program UH

Autor/Zdroj: /


Popis / Obsah / Info k filmu Mr. Bean: Největší filmová katastrofa
Pan Bean, povoláním kustod v londýnské galerii, se bez svého přičinění ocitne jako falešný expert v Los Angeles, kde se má v supermoderní výstavní síni zúčastnit vernisáže vzácného obrazu, zakoupeného do tamních sbírek.
Populáni britský komik Rowan Atkinson se proslavil zejména v sérii skečů. Jako neodolatelný, nešikovný a vynalézavý Mr. Bean. Ty se uvádějí i v naší televizi a na videokazetách. Atkinson se objevil také jako hlavní hrdina čtyř řad komediálního historického TV seriálu Černá zmije a jako epizodní herec v několíka snímcích. Bylo však jen otázkou času, kdy se právě jako pan Bean dostane na filmové plátno v celovečerním filmu. - Tvůrci komedie s vše říkajícím názvem Bean pod vedením režiséra Mela Smithe zachovali charakter titulní postavy a uvedli ji do jednoduchého děje. Pan Bean, povoláním kustod v londýnské galerii, se bez svého přičinění ocitne jako falešný expert v Los Angeles, kde se má v supermoderní výstavní síni zúčastnit vernisáže vzácného obrazu, zakoupeného do tamních sbírek. Katastrofický nešika způsobí sérii kalamit, na něž doplácí především jeho americký průvodce, nadšenecký kunsthistorik David Langley a jeho rodina. Za své' však vezme i mimořádné' umělecké dílo. Pan Bean však na poslední chvíli všechno a všechny zachrání a získá tak poprvé v životě přátele. - Rowan Atkinson dokonale využívá možnosti
uplatnit svůj ověřený styl komiky, těžící především z mimiky obličeje, dále z manipulace se sebou samým i s nejrůznějšími předměty a konečně také z vypjatých komických situací, spojených zpravidla s trapností. Ani zde Mr. Bean téměř nernluví (výjimkou je krátký "projev" při vernisáží). Komikova excentričnost se vcelku harmonicky začleňuje do příběhu, do nějž hladce zapadne i místy hrubozrnější humor. - Snímek má velký divácký ohlas nejen ve Velké Británii, ale také jinde ve světě.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Amerika se zachvěla v základech, Rowan Atkinson právě přistál za velkou louží. Přichází fantom němé grotesky a noční můra z britských ostrovů. Neúnavný, nezničitelný a nevypočitatelný výrobce katastrof - muž s tváří pomateného geronta a duší nedonošeného dítěte.


Mr. Bean je bezkonkurenčně nejhorším zaměstanancem, jaký byl kdy veden na výplatní pásce anglické Royal National Gallery - počítaje v to i jejího slepotou a stařeckou demencí trpícího ředitele, který ho (v rozporu s míněním většiny) pokládá za milého a inteligentního chlapce. Na svůj intelekt by měl Bean ovšem fasovat zbrojní pas a úroveň jeho neverbální komunikace (jež je prakticky jedinou formou jeho kontaktu s okolím) osciluje mezi projevem Mauglího, Jima Carreye, kačera Donalda a jistého nejmenovaného českého politika. Co s tímhle "slepencem", který dohromady připomíná čilou oživlou mrtvolou z němé grotesky, snaživého repetenta z pomony, uprchlíka z psychiatrické léčebny či posledního potomka obzvlášť vydařeně zdegenerovaného šlechtického rodu? V zájmu bezpečí britských uměleckých sbírek je nejlepší vyslat ho jako experta do Spojených států. Právě teď je k tomu výjimečná příležitost!

Z pařížského Musée d'Orsay totiž do Griersonovy galerie v Los Angeles zrovna dorazil korunní klenot amerického výtvarného umění. Je to obraz Whistlerovy matky, takto zapruzeně se tvářící stařeny, jejíž šlachovité rysy přivádějí umělecké experty ke spontánním orgasmům. Slavnostní vernisáž tohoto portrétu století počítá i s vystoupením renomovaného odborníka, který by všem jasně vysvětlil, proč mají být tak odvázaní z téhle "staré větve", jejíž jedinou zásluhou bylo, že přivedla Mistra na svět. A na koho jiného než na Královskou galerii v Londýně se mohli obrátit - koho jiného než Beana, jemuž tato akce měla definitivně zlomit jeho ohebný vaz, tam mohli její šéfové poslat? A tak ho s letenkou první třídy a bláhovou nadějí, že už ho nikdy neuvidí, odeslali na velkou likvidační akci, které se nemohl vyhnout ani pečlivě střežený a hýčkaný portrét Whistlerovy matky, na němž se svým nezaměnitelným rukopisem nesmazatelně podepsal...

S razancí Twisteru, Sopky a agresívních Vetřelců vstupuje tahle excentrická syntéza piraňy a králíčka Azurita jménem Bean na velké filmové plátno. Pro umělce, který si vydobyl popularitu na malé obrazovce a v krátkých stopážích, je to krok do nových dimenzí. A mistr televizních "třicítek" Rowan Atkinson ho učinil s vědomím toho, že je v zásadě nutné vsadit na osvědčený repertoár. Když takto byla vyloučena šílená představa, že by přesedlal na charakterní herectví, přestal vyrábět surrealistické škleby, dloubat se v nose a zkoumat posmrkaný kapesník, bylo třeba nalézt pro tento strategický záměr odpovídající půdorys. Již od počátku bylo jasné, že to nemůže být mnohovrstevná, transcendentální psychostudie, ale razantně prostý příběh s přímočarými akcemi a efekty, připomínajícími pytlík zvratků, explodující na palubě transkontinentálního letu. Story, která to navzdory katastrofickým mezihrám i pointě dotáhne ke šťastnému konci a bude dramaturgicky formována do kompozice "věšáku", na nějž Bean postupně odkládá použité rekvizity a zavěšuje jednotlivé kabaretní skeče ze svého pohnutého života. Příběh prostinký jako uklouznutí po banánové slupce, na kterou Rowan Atkinson svým nezaměnitelným baletním krokem (mixujícím pohybové kreace čápa, maňáska a rekonvalescenta po mrtvičném záchvatu) znovu a znovu odvážně nabíhá. A tak je první Beanův celovečerák, kterým chce Atkinson evidentně přejít na větší formáty, budován na bázi osvědčené mozaiky situačních komických čísel, volně provázaných jeho "služebkou" do zpočátku nic netušící americké galerie. Několik desítek relativně uzavřených varietních kreací by tady napočítal filmový statistik a naměřil by jim rozdílnou stopáž i úroveň. Lakonicky by je bylo možné pojmenovat např. Holení, Polykání léku, Usínání na židli, Smrkání či Sušení poklopce na WC - a ti, kteří ho dobře znají, si už dokáží představit, s jakým gustem a naturalistickou invencí dokáže Bean tato témata doslovně "převyprávět". To jenom šéfům Griersonovy galerie chvíli trvalo než pochopili, že místo příjezdu excentrického vědce musejí čelit nekontrolovatelným nájezdům nevypočitatelného exota. Očekávali geniálního experta na moderní umění a dočkali se zběsilého experimentátora a mystifikátora. Jeho soustředěnému destruktivnímu náporu postupně podlehne spořádaná americká rodina, nevábný profil Whistlerovy matky či provoz chirurgické ambulance (kde v poněkud přilepených sekvencích zavádí nové a překvapivě efektivní léčebné postupy).

Stejně jako ve svých televizních mikropříbězích vytváří Bean i ve svém filmovém debutu paralelní "vesmír", kde věci žijí svým vlastním životem, nezávisle na logice, běžných civilizačních standardech či přírodních zákonech. Je epicentrem nevypočitatelných gravitačních polí, která jsou s to vnést chaos i do malé násobilky, vytváří svoji vlastní virtuální realitu, v níž věčný outsider v ošoupaném saku nakonec prohrává i vítězí. Devadesátiminutová stopáž Beana ovšem nabízí i polohy, v jakých ho příliš neznáme. Zatímco v televizních epizodách si vystačí většinou sám a ve vztahu k lidem působí spíše jako silné projímadlo, které způsobuje úlevu až ve chvíli, kdy přestává bezprostředně působit - tentokrát si v rodině Langleyových našel skutečné přátele, jež přišli pracně na to, že tuhle neskutečnou bytost je možné nejen nenávidět, ale i milovat. A navíc Bean na svém americkém turné konečně pořádně promluvil. Zahřívací repliky typu, "teď se připravte", "to není nutné", "je tady se mnou ve sprše" a "hezkej rám", signalizovaly, že tu půjde o jeho zatím "nejukecanější" kreaci. Potvrdil to ve svém famózním projevu při vernisáži portrétu Whistlerovy matky, kde jako dr. Bean pronesl zatím nejdelší souvislou řeč, jaká kdy byla jeho kronikáři zaznamenána.

Elektroinženýr z Oxfordu Rowan Atkinson má tedy svoji velkou filmovou premiéru úspěšně za sebou (otec Gerald ve Čtyřech svatbách a jednom pohřbu byl jenom epizodní rozcvičkou). Děti a jeho skalní příznivci ho po ní budou určitě dál milovat, neboť jim přináší přesně to, co od něj očekávají. Devadesát minut Beana je tak akorát pro jeho fanoušky (aby jim nezevšedněl) i pro ty ostatní (aby to vydrželi). Možná se mezi nimi najde i pár nových stoupenců, kteří, stejně jako zpočátku nesympatizující David Langley, při závěrečném loučení prohlásí: "Zní to sice šíleně, ale bude se nám stýskat!"

P.S.: Členové Beanova fanklubu budou k našemu hodnocení hodně přičítat - ale jsou tady i ti ostatní, kteří by měli být připraveni na to, že pro netrénovaného diváka může Bean v dlouhometrážním provedení znamenat i možné ohrožení duševní rovnováhy.

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

Podobné filmy

Prázdniny pana Beana (2007)

 Prázdniny pana Beana (2007)
Prázdniny pana Beana n
Mr. Bean's Holiday
Žánr: komedie
Země: Velká Británie / Francie / Spojené státy americké / Spolková republika Německo
Režie: Steve Bendelack

(pokračování)

Mr. Bean (1990) [TV seriál]

 Mr. Bean (1990) [TV seriál]
Mr. Bean n
 
Žánr: komedie / rodinný
Země: Velká Británie
Režie: John Birkin, Paul Weiland, John Howard Davies

(spin-off)

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190269
Osobností: 697369
Fotografií: 762965
Plakátů: 375673
Obsahů a biografií: 177910

Poslední komentáře

The Boondocks (2005) [TV seriál]

Ja nepráskam

The Boondocks
Je to úplne iný seriál,   aké poznáme a jeden z   najzvláštnejších. Ťažko   ho uchopiť, lebo je to aj   sociálna kritika, aj   komédia, aj více >

Autor: volam.sa.pistik | Hodnocení: 8 / 10

Amazing Spider-Man (2012)

Za mě lepší net ten první

Amazing Spider-Man
Já mám prostě tohohle   Spider-mana raději než toho   původního od Raimiho. To   jméno píšu skoro určitě   špatně, tak se omlouvám,   nechce se více >

Autor: majkronyk | Hodnocení: 8 / 10

Bylo to o nacistech (2008) [TV e...

Bylo to o nacistech
Solidní díl, s dobrejma   vtípkama a scénkama, ale   hlavně tam je můj oblíbenec   Herb a ten to svejma   hláškama zvedá vejš:-)

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Jack Rozparovač (1988) [TV film]

Jack Rozparovač
Z mého pohledu je tahle více   než tříhodinová televizní   koprodukce opravdu   vynikající. Režisér a   scenárista v jedné osobě   David Wickes více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10

Na místě činu: Zmizení v hotelu ...

Na místě činu: Zmizení v hotelu Cecil
Dokument plný otázek,   podezřelých a také lidí,   kteří se snaží přijít na   to, co se vlastně Elise   stalo. Případ, ze kterého   mrazí!

Autor: veverka-zrzka | Hodnocení: 7 / 10