Popis / Obsah / Info k filmu ModelářPříběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat.
Falcon
Popis / Obsah / Info k filmu ModelářÚspěšný český dramatik, divadelní režisér a též přední filmový autor Petr Zelenka pět let po uvedení mnohovrstevnaté hořké komedie Ztraceni v Mnichově, v níž se vrací (nejen) ke klíčovým událostem české historie minulého století, dokončil psychologický thriller Modelář, na němž je tentokrát podepsán i jako spoluproducent. Ve snímku rozvíjí své stěžejní téma přátelství, tentokrát v současných reáliích s odkazem na palčivé společenské problémy, neuspokojivé poměry, politické kauzy a globální problém terorismu. – Třicátník Pavel se po dramatickém zážitku, bombovém atentátu, vrací z Izraele, kde žil a pracoval, do současné Prahy. Doma ho kontaktuje spolužák z gymnázia Plech, aby mu jako bývalému modeláři nabídl spolupráci ve své firmě provozující drony. Brzy se z nich stane vyhledávaný tým a z jejich práce výnosný podnik. Zakázky dostávají od prezidentského kandidáta i od umělců organizujících proti politikům happeningy. Tak jako jejich zákazníci jsou diametrálně odlišní i oni dva. Plechovi jde hlavně o vydělávání peněz, myslí, že jen s jejich pomocí může dosáhnout skutečného vlivu. Majetek pro změnu nezajímá idealistického, trochu „zvláštního“ a přímočarého Pavla, který věří, že k nápravě světa lze dojít osobní angažovaností, jakkoliv s tímto přesvědčením všude naráží. Kvůli porušování lidských práv ve věznicích Guantánamo a Abú Ghraíb se snaží k soudu dostat bývalého amerického prezidenta a jeho lidi. Stává se tím posedlý, protože zjišťuje, že oficiální demokratické mechanismy spravedlnosti nefungují. Cesty kamarádů se definitivně rozejdou poté, co se frustrovaný Pavel odhodlá k zoufalému činu: s využitím dronu chce spáchat atentát na někdejšího viceprezidenta Dicka Cheneyho během státníkovy návštěvy v Praze. – Napínavý a zároveň vtipný film Petra Zelenky (a jeho přátel, jak tradičně stojí v úvodních titulcích) klade divákovi závažné otázky. Osobitý intelektuální rukopis se projevuje zejména pečlivě propracovaným scénářem s mnoha propojenými motivy a místy možná až příliš vykonstruovaným dějem. Film stojí na skvělých hereckých výkonech hlavních představitelů, zcela rozdílných charakterů, kteří procházejí řadou konfrontací. Pro svoji věc zapálený, odvážný až naivně zaslepený Kryštof Hádek alias Pavel funguje mimo běžné struktury. Vedle něho stojí naopak pragmatický a opatrný podnikatel Plech v podání Jiřího Mádla, jenž se při hraní inspiroval skutečným rapperem. Jeho předobraz Adam Svatoš řečený Kato se podílel i na hudbě k filmu a herec jej napodobil vadou řeči či břitkými hláškami, které vnášejí do děje i určité odlehčení. Dalšími výraznými aktéry jsou samotné drony, které ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Pro dvojici hrdinů jsou propustkou na nejrůznější místa a jako nejmodernější techniku je využívají i samotní tvůrci k atraktivním záběrům (natáčelo se též na klasický filmový materiál). Zelenka vedle zajímavých lokací opět pečlivě vybral i použitou hudbu, kdy některé písně jsou interpretovány „naživo“. Ve filmu tak zazní třeba skladby legendární ruské autorky Janky Djagilevy, přezpívané Elizavetou Maximovou, nebo původní tvorba slovinského skladatele Janeze Dovče. – Modelář nese v kontextu soudobé domácí tvorby nezvykle vážné sdělení. Kritizuje obecnou toleranci závažných zločinů a špatnou vymahatelnost práva. V boji za pravdu a za spravedlnost v něm jedinec míní sáhnout navzdory prožitým traumatům po netolerovatelném násilí a to se mu stane osudným... Snímek s potenciálem kultovního díla byl do kin uveden krátce před prvním uzavřením kin nařízeným českou vládou kvůli epidemii Covidu-19 (březen – květen 2019). Přesto jeho kvality nezapadly a podle Cen české filmové kritiky za rok 2020 měl nejlepší scénář a Jiří Mádl za něj získal Českého lva pro nejlepší mužskou vedlejší roli.
Zdroj: -mkm- / NFA
poznámka
Ve filmu jsou použity obrazy Michala Škapy, dále fotografie České tiskové kanceláře a Alamy.
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište