Obsah filmu Mít a nemít
Zlom v kariéře Humphreyho Bogarta, který byl po celá 30. léta obsazován výhradně do rolí gangsterů a kriminálníků, přineslo začátkem 40. let účinkování v adaptaci Hammettova románu Maltézský sokol (1941) a ve válečné romanci Casablanca (1942, FP 15/47, 3/92 – V, 12/2003z). Díky jejich úspěchu začal ztělesňovat nový typ postav: životem znavené cyniky a na sebe odkázané dobrodruhy, kteří s nedbalou elegancí trousí jízlivé bonmoty, jimiž zakrývají své morální kvality i romantičnost. Takového „hrdinu proti své vůli“ vytvořil v řadě válečných filmů, včetně přepisu Hemingwayova románu Mít a nemít (1944). V něm hraje netečného majitele lodi, jenž...
Zlom v kariéře Humphreyho Bogarta, který byl po celá 30. léta obsazován výhradně do rolí gangsterů a kriminálníků, přineslo začátkem 40. let účinkování v adaptaci Hammettova románu Maltézský sokol (1941) a ve válečné romanci Casablanca (1942, FP 15/47, 3/92 – V, 12/2003z). Díky jejich úspěchu začal ztělesňovat nový typ postav: životem znavené cyniky a na sebe odkázané dobrodruhy, kteří s nedbalou elegancí trousí jízlivé bonmoty, jimiž zakrývají své morální kvality i romantičnost. Takového „hrdinu proti své vůli“ vytvořil v řadě válečných filmů, včetně přepisu Hemingwayova románu Mít a nemít (1944). V něm hraje netečného majitele lodi, jenž si na ostrově Martinik v roce 1940 zpočátku hledí pouze svých záležitostí, ale pod vlivem krásné „zbloudilé“ kapsářky začne pomáhat příslušníkům francouzského odboje. – Podle legendy se režisér Howard Hawks během rybolovu vsadil s Ernestem Hemingwayem, že dokáže zfilmovat i jeho „nejhorší“ román. Na zpracování díla Mít a nemít (1937), napsaného autorem „na jedno posezení“ ve finanční tísni, se jako spoluscenárista podílel také William Faulkner. A tak jde zřejmě o jediný film, pod nímž jsou podepsáni dva nositelé Nobelovy ceny za literaturu. – Jeden z nejlepších Bogartových snímků bývá označován za „Casablancu podle Howarda Hawkse“. Oproti Curtizovu filmu má však frivolnější tón. Bogartova postava je zcela zjevnou analogií Ricka Blainea, zároveň se však na ní odráží vývoj amerických postojů za 2. světové války. Na pozadí politických událostí, doléhajících až do exotického, vichystickými zrádci ovládaného karibského Martiniku, prochází samotářský pragmatický individualista Harry Morgan proměnou mravní i citovou. Na rozdíl od ušlechtilé Ilsy (Ingrid Bergmanová) z Casablancy se však zamiluje do koketní a nezadané Marie. Jeho vztah je však (oproti původní verzi scénáře pouze v náznacích) zkomplikován přítomností krásné ženy pronásledovaného vlastence. Tato „casablankovská“ vrstva příběhu vyznívá nedůsledně, zato vytváří prostor pro dvojsmyslně dráždivé dialogy mezi Bogartem a tehdy devatenáctiletou debutantkou s hlubokým zastřeným hlasem Lauren Bacallovou (proslulá „pískací“ scéna). Elektrizující chemie mezi oběma jiskřila i mimo kamery a z jejich vzájemného svádění nad rámec jejich postav je znát, že se do sebe tehdy skutečně zamilovali, ačkoliv Bogart byl v době natáčení ženatý. (Právě jejich vztahu se věnuje jedenáctiminutový bonusový dokument.) – Snímek není ani věrným (Faulkner děj přenesl z Kuby na Martinik, změnil charaktery, řadu scén vypustil a nové připsal), ani jediným přepisem Hemingwayova románu. Zakončení knihy využil John Huston v pozdějším snímku s Bogartem Key Largo (1948 - TV). Předlohu adaptoval i Michael Curtiz pod názvem The Breaking Point (195O, Bod zlomu). Původní povídku One Trip Across, již Hemingway rozšířil do románové podoby Mít a nemít, natočil Don Siegel jako The Gun Runners (1958, Pašeráci zbraní). – DVD Mít a nemít je součástí kolekce pěti titulů s Humphreym Bogartem v hlavních rolích, vydané společností Warner Home Video v únoru 2004.
-tse-, Filmový přehled 2004/11 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 15.7.2007
Dobrodružný film, drama z doby druhé světové války. Bogart zde vytváří hodně podobnou roli, jako ve snímku Casablanca. Vlastně i motiv je obdobný. Proto filmu v porovnání s Casablancou dávám nižší ohodnocení. Ve filmu se vyskytují i přísluišníci gestapa. Spíše připomínaali ňoumy, než klasickou německou říšskou státní policii.