Obsah filmu Kytice z tisíce a jedné noci
Z recenze Jana Jaroše: „Rozsáhlý cyklus arabských vyprávěnek pojmenovaných Pohádky tisíce a jedné noci už věky dojímá i vzrušuje čtenáře. V posledních sto letech k nim však pobyli i filmoví diváci. Příběhy vyprávěné krásnou Šahrazád dnes vnímáme jako určené především dětskému publiku (barvité přírody námořníka Sindibáda, Alibaby pronásledovaného loupežníky či důvěřivého chlapce Hladina, jenž našel kouzelnou lampu). Ve skutečnosti jsou tyto příběhy v „původním znění" okořeněny erotikou a drastickými momenty - a právě ty prozrazují jejich původní zaměření...
... Když Pier Paolo Pasolini začal chystat filmovou transpozici Pohádek tisíce a...
Z recenze Jana Jaroše: „Rozsáhlý cyklus arabských vyprávěnek pojmenovaných Pohádky tisíce a jedné noci už věky dojímá i vzrušuje čtenáře. V posledních sto letech k nim však pobyli i filmoví diváci. Příběhy vyprávěné krásnou Šahrazád dnes vnímáme jako určené především dětskému publiku (barvité přírody námořníka Sindibáda, Alibaby pronásledovaného loupežníky či důvěřivého chlapce Hladina, jenž našel kouzelnou lampu). Ve skutečnosti jsou tyto příběhy v „původním znění" okořeněny erotikou a drastickými momenty - a právě ty prozrazují jejich původní zaměření...
... Když Pier Paolo Pasolini začal chystat filmovou transpozici Pohádek tisíce a jedné noci, v níž hodlal zdůraznit právě onen dětskému publiku nepřístupný svět (homo)sexuálního zacílení motivací jejich hrdinů, vstupoval na doposud neprobádanou půdu. Uzavíral jí volnou trilogii přepisů slavných literárních děl, na jejichž podkladě chtěl ukázat, že lidská přirozenost lačnící po sexu jako osvobodivém aktu nezná ani časová, ani prostorová omezení. Po filmu Dekameron zasazeném do italských reálií a v Anglii se odehrávajících Canterburských povídkách se ve filmu Kytice z tisíce a jedné noci (1974) zaměřil na arabské prostředí. Pasoliniho adaptace, které se zřekly jakékoli prudernosti a v líčení tělesných radovánek byly stejně spontánní jako výchozí texty, však vzbuzovaly mravnostní skandály, i když režisér své filmy nepovažoval za nemravné - oslavovaly jen krásy života...
... Na rozdíl od Dekameronu a Canterburských povídek je z filmu téměř beze zbytku vytěsněn humor. Příběhy provází tragicky vznosná předurčenost, mnohdy akcentovaná osudovým zaspáním, které zapříčiní řetězec dalších pohrom. Vyprávění poznamenává až snová mystika - nejen v konečné fázi se proplétajících osudech původně samostatných epizod, ale rovněž v podobě nadpřirozených postav a rekvizit (démon, magnetická hora apod.). Rozpoznáme také prvky sadismu, jakoby již zde předznamenávající Pasoliniho budoucí film Saló aneb 120 dní Sodomy...
Autor/Zdroj: /Kino AERO
Příběhy ve stylizované podobě, prodchnuté tajemnou a erotickou atmosférou dálného Orientu. Hlavním motivem je láska mezi mladým Núrredínem a jeho Sernou otrokyní Zumurrud. Milenci jsou nešťastně rozděleni a putují pouští a městy, aby se nakonec opět setkali a jejich láska mohla pokračovat. Do této hlavní linie vstupují další epizody, jsou to buď příběhy, které vyprávějí sami protagonisté nebo je někdo jiný čte z pohádkových knih. Velká cena poroty na MFF Cannes 1974, Zlatá palma za režii.
Autor/Zdroj: /Febiofest < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 15.4.2022
Završení trilogie nazvané ´trilogie života´, což jasně naznačuje, že to není jen ucelený zábavný aspekt filmu, ale že v tom je také nějaká ta filozofie, v tomto případě ve spojení s mystikou. Specifikovalo se to tak, aby se současný konzumní divák dostal do dávné minulosti, kdy lidské tělo a lidské vztahy byly ještě v daném realismu tak nějak skutečné. Tak skutečné, že se s celým svým respektem dokáže postavit právě proti současné nereálnosti konzumní společnosti. Každá postava se prolíná s mystickým odkazem na literární dílo ´Tisíc a jedna noc´ coby arabské anonymní sbírky lidových pohádek, představující věrný obraz společenských poměrů, mravů a zvyklostí tehdejší doby. Poetika příběhu zaznamenává téměř nezvratný proces ztráty kontaktu se skutečným životem ve své vážnosti. Sny a sexualita jsou synonymem vyjádřením sebe sama chápané v širokém smyslu hledání v neuvědomění smyslu života. A jsme u jádra tématu. Smysl života ve své nevinnosti. Proto ta ohraničená sexualita, která svým vyobrazením vytváří některými kritiky až prohnaně erotickou oplzlost. Dnes je to už zcela běžné, ale ve své době byla nahota ve filmu tabu. Obzvlášť, když jsou u postav, tedy jak u žen, tak i u mužů, nasnímané také intimní partie, jak se prezentuje v tomto snímku. I tak je to zpracováno s veškerou opatrností, takže překvapivě ani tehdejší cenzoři nepovažovali sexuální scény za obscénní či morbidní. Snímek je to spíše pro náročného diváka, neboť, byť to tak nevypadá, je během sledování potřeba také kapánek přemýšlel kvůli správnému uchopení celistvosti díla.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 16.5.2016
Znovu už bych se na to nepodíval, ale klasická podívaná od tohoto zvláštního režiséra. Histricko - erotický film s občasnými drsnými záběry, který ale občas docela dost nudí.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 27.8.2010
Báječné filmové vypravěčství. Všechno vypadá tak lehce - stačí jen namířit kameru tam, tam nebo tam a všude se odvíjí nějaký podivuhodný příběh. Pasolini potvrzuje svůj talent velkého filmaře.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.5.2008
Snímek Kytice z tisíce a jedné noci patří k dílům jednoho z nejkontroverznějších italských režisérů. Vedle mnohých explicitních scén, které mohou pobuřovat má úžasnou výpravu. Natáčelo s v Orientu. V takových státech jako je Jemen či Irán. Dovolím si říci, že se režisér pohádkami orientu jen volně inspiroval. Vytvořil pestrou paletu osudů několika hrdinů.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 29.9.2006
Další italská bláznovina od Pasoliniho, stejně ztřeštěná jako ty ostatní, hodně smíchu, hodně satiry, ale bohužel taky hodně perverze, ta už mě začíná tak trochu vadit, Pasoliny musel mýt trochu jinou orientaci ale nevím proč ji až tolik prosazoval ve svých filmech... Jinak ale báječná pohodička a skvěle zamotaný film, od ostatních se liší tím, že má o něco méně povídek než jsem zvyklí, za to se sebou všechny jaksi více souvisí než v ostatních filmech což beru jako plus, prostě horkokrevnej film od italů...
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film