Obsah filmu Kněz Léon Morin
Francie, období druhé světové války. V malém francouzském městě žije mladá vdova Barny se svou dcerou France. Barny je přesvědčená komunistka a ateistka, jednoho dne přijde do kostela, kde chce konfrontovat svůj životní postoj s názory církve. Narazí ale na mladého pohledného faráře, který její kritiku přijme. Barny je překvapená jeho vstřícným postojem, pak začne být okouzlená jeho morální silou a dokázala by si představit, že by mladý kněz mohl být jejím životním partnerem...
Pro film KNĚZ LÉON MORIN (Léon Morin, pretre) zpracoval slavný režisér Jean-Pierre Melville stejnojmennou knihu spisovatelky Béatrix Beck, která vyšla v roce...
Francie, období druhé světové války. V malém francouzském městě žije mladá vdova Barny se svou dcerou France. Barny je přesvědčená komunistka a ateistka, jednoho dne přijde do kostela, kde chce konfrontovat svůj životní postoj s názory církve. Narazí ale na mladého pohledného faráře, který její kritiku přijme. Barny je překvapená jeho vstřícným postojem, pak začne být okouzlená jeho morální silou a dokázala by si představit, že by mladý kněz mohl být jejím životním partnerem...
Pro film KNĚZ LÉON MORIN (Léon Morin, pretre) zpracoval slavný režisér Jean-Pierre Melville stejnojmennou knihu spisovatelky Béatrix Beck, která vyšla v roce 1952 a získala četná ocenění. Příběh zajímavým způsobem vykresluje zásadní proměnu osobnosti mladé ženy, kterou přesvědčivě ztvárnila Emmanuelle Riva, za zmínku ale stojí i postava katolického kněze v podání J. P. Belmonda (ten byl za svůj výkon nominován na cenu BAFTA). Zatímco své starší filmy produkoval Melville pod hlavičkou vlastní společnosti, tento titul vznikl v produkci slavného Carla Pontiho. Ve Francii měl film premiéru 22. září 1961, s úspěchem byl uveden také na festivalu v Benátkách. < Zobrazit méně
Autor: argenson, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 8.9.2021
“Víra v Boha není intelektuální a vědecká idea. Víra v Boha je přijetí každou částečkou těla. Víra je něco jako mravní jistota. Knihy dokazující existenci Boha jsou pouze průvodci, kteří nám pomáhají. Je na nás, kterou cestou se dáme. Jsou tam důkazy, aby mohl člověk věřit. Nikdo ale nikoho nenutí věřit. Neexistuje víra tady dole, pokud se neuvěří, že jsou bytosti v nebi.”
To a mnoho dalšího zazní z úst mladého kněze Léona Morina v rozpravě s Barny, coby ateistkou. V hlavních rolích Jean-Paul Belmondo a Emmanuelle Riva. Děj se odehrává od začátku až do konce války ve městě plného žen a je zasazený do stísněných prostor komnat knězem obývaných. Kněz Léon Morin je mladý, pohledný, v myšlenkách silný, úderný a hlavně sebevědomý. Barny je komunistka pohrdající náboženstvím a buržoazií. Osudem bylo jejich setkání, aby spolu vedli teologické diskuze. Jedná se o zpracování autobiografického románu Béatrix Beck a režisér Jean-Pierre Melville celý koncept upravil do plné konverzační roviny a okupační oblasti, jako jsou němečtí vojáci v ulicích, černý trh, odboj či deportace židů, ponechal v pozadí. Jen na takový stav věci občas poukáže. Takže i občasná střelba či výbuch zazní jen jakoby odněkud z venku. Dalo by se namítnout, že se v podstatě jedná o hru pro dva herce a daleko od pravdy by to nebylo. Rozpravy o Bohu, stylu života a přesvědčení. Filosofie je tedy v popředí, takže je tímto plně artový snímek cílen pouze pro určitý okruh diváků. V každé scéně jakoby bylo cosi ukryto a přijde na to jen ten divák, který vše sleduje pozorně. Třeba postoj kněze. Člověk v černé sutaně, který je duší vyrovnaný, avšak mazaný svým úsměvem. Celibátní muž obklopený ženami, který je dokáže vtáhnout do víry, ale vzniká otázka, jestli to u něj není jen mazanost, aby s nimi mohl jednoduše flirtovat. Filozofická rozprava coby jen pouhá manipulace, při které oba svádí boj se svým přesvědčením a zároveň soudí svou slabost jeden k druhému, což je nutí vyznat se z hříchů vzájemné přitažlivosti. Jedná se tak o schopnost toto pojmout jako náhradu za sexuální potěšení? Kněz Léon je plně oddaný, ale pro ženy svou důvěrou a (sexuální) přítomností působí jako magnet. Za jeho tajemným úsměvem se určitě skrývá víc, než jen pouhá věcná lekce právě v daných rozpravách. Avšak, je tomu skutečně tak? Je to myšlenkově hodně silný film, který se pro správné uchopení musí opravdu pozorně sledovat, aby neuniklo jediné slovíčko. Jedině tak vše dostane smysl k hlubokému diváckému zamyšlení.