Duben
ohodnotit

Ken Park

Rok:
2002
Délka:
96 minut
Premiéra v ČR:
20.3.2003
„Nahlédnutí do života skupiny mladých teenagerů a jejich rodičů z malého města uprostřed Kalifornie“
Popis / Obsah / Info k filmu Ken Park
Zklidněná, nedynamická kamera sleduje ulicemi dlouhou suverénní jízdu skateboardisty. Rytmus hudby určuje drnčení koleček po betonu a odrážející se noha, která ho vynese na horní plošinu jedné z U-ramp v kalifornském městečku Visalia, mezi Los Angeles a San Franciscem, kde se zrodila americká skateboardistická subkultura. Chlapec spustí videokameru a obklopen desítkami dalších kluků zkoušejících si svoje triky se střelí do hlavy. Kriplík Ken Park. Na druhé straně Ameriky, na východním pobřeží, v New Yorku sedí "kids" v místnosti, kouří marihuanu a jako kulisa jejich pubertálně vyhrocených řečí o sexu běží na televizní obrazovce videozáznam skateboardisty zkoušejícího si své triky. Jízda z videokazety v kultovním debutu režiséra Larryho Clarka Kids (1995), který přesvědčil i porotu na festivalu v Cannes, se prodloužila do čtvrtého Clarkova filmu, kdy se ze světa digitálního záznamu vynoří Ken, odrazí se nohou a natočenému videu dodá jeho tragický krvavý konec. V Kalifornii se vynoří i vlastní Clarkova tvůrčí minulost, jež si udělala zastávku na Floridě, kde se odehrává jeho třetí film Bully (2001). Snímek natočený podle skutečné události sepsané v knize Jima Schutze Bully: A True Story of High School Regenge je dalším entrée do skrytých, narušených a nihilistických životů několika teenagerů, plných brutality a psychopatologie končící nelítostnou vraždou. Přestože jsou v souvislosti s Clarkem nejvyzdvihovanější právě Kids, Bully zůstává v jakémsi šerosvitu neprávem a osobně ho považuji za Clarkův režijně nejvyspělejší i nejtemnější film. Clarkovou prvotinou, inspirovanou jeho deníky z dětských let měl být původně Ken Park, který začal režisér připravovat společně s kameramanem Edem Lachmanem (The Limey, Erin Brockovich, Far From Heaven). Ze tříletého focení skateboardistů se ale zrodil námět pro Kids, který zpracoval do scénáře na základně vlastních zkušenosti a zážitků mladíček Harmony Korine. Realizaci Kena Parka předběhly ještě další dva Clarkovy filmy Another Day in Paradise (1998) s Melanie Griffith a Jamesem Woodem, v němž se režisér vrátil do svého rodného města Tulsa ve státě Oklahoma, a Bully. Atmoséra Tulsy se promítá i do Ken Parku, který je Clarkovým nejosobnějším a nejodhalenějším filmem. Sám režisér tvrdí, že se ze všech jeho snímků nejvíce podobá fotografiím v jeho monografii Tulsa vydané v roce 1974, která zachycuje život prostitutek, feťáků a rozvrácených rodin během devíti let a demytizuje idylu dětství. "Ken Park měl být, podobně jako má raná fotografická tvorba, nejvíc explicitní, podaný bez zábran a bez jakýchkoliv ohledů na cenzuru. Proto bylo těžší ho natočit."

Režijní i kameramanskou práci si mezi sebe rozdělili Lachman s Clarkem a scénář znovu napsal na základě Clarkových zápisků a jedné přidané novinové zprávy Korine, jehož křestní jméno už ani snad více nemůže kontrastovat z obsahem filmů, na nichž spolupracuje. Za všeodhalujícími filmovými obrazy a výjevy, jež odkazují ke Clarkově fotografické tvorbě nejen svou maximalizovanou otevřeností, ale i jistou statikou, která téměř redukuje narativní linii filmu na promítání dokonalých a co možná nejvíce šokujících diapozitivů, se skrývá už skoro zevšednělé a zvetšelé téma krize americké thymolinové dokonalosti, pod jejíž fasádou to vře a zahnívá. Clarkův tým ho ale osvěžuje specifickým úhlem, pod nímž se za zdi a do ložnic malebných domků na předměstí dívá. Clarkovou nezaměnitelnou vizitkou je jeho obsese mládím kombinovaná s filmařským rukopisem, přesným a empatickým jako objektiv jeho foťáku, kterému je dovoleno se přiblížit do nekonečné těsnosti, z níž se dá svědčit jenom s vášní a posedlostí.

Přestože tematicky se Clarkovy filmy pohybují v oblasti para-dokumentu, který umocňuje i obsazováním neherců do dětských rolí, rozhodl se Lachman s hollywoodskou zkušeností film snímat ne v syrovém stylu a`la Dogma, ale potopit ho do protepleného světla, které by jednak kontrastovalo se zobrazovaným a zároveň by podtrhávalo naději, kterou oba tvůrci svým postavám chtějí dát. Lachman ostatně přiznal i další inspirační zdroj – režiséra Wong Kar-waie, jehož vliv je patrný ve vizuálně zřejmě nejpůsobivější scéně prudkého deště dopadajícího na přední sklo auta po Tateově zatčení za vraždu.

Strukturu filmu tvoří samostatné příběhy čtyř kamarádů, z nichž otcem ponižovaný Claude, Shawn sexuálně experimentující s matkou své dívky a Peaches, která se musí podřizovat svému fanaticky pobožnému otci, mají své předlohy v lidech, jež Clark osobně znal. Předobrazem psychotického Tatea byl novinový článek o chlapci, který zabil své rodiče, ale předtím si svlékl šaty, aby se neumazal. Na rozdíl od výhradně dětského světa Kids zde Clarka více zajímají vztahy jednotlivých postav k rodičům, rodičů k nim a také to, jak se jedni na druhých proviňují. Nevysvětluje proč, nikoho neobviňuje. Jen v jedné poměrně křečovité a snad jediné zbytečně explicitní scéně (a paradoxně to není ani jedna ze scén masturbačních či jinak sexuálních) donutí postavu otce, jenž se právě neúspěšně milostně pokusil o svého spícího syna, říct zcela zbytečnou větu: "Nikdo mě nemá rád", která rozpustí snaživě konstruovanou atmosféru emočního napětí jako polední kalifornské slunce kostky ledu v koktejlu smíchaném z destruktivní prázdnoty, nepochopení a nudy. Ostatně v celém filmu se objevují kostrbaté dialogy, u jejichž zrodu možná stojí fakt, že na rozdíl od plynoucích Kids si svůj další film Korine neodžil a že mu, jak se sám vyjádřil, postavy připadaly cizí. Absenci rodiny postavám nejprve nahradí skateboardistická subkultura dravé ulice, která Clarka tolik fascinuje, a posléze "utopický sex". Kvůli sexuálním scénám ve svých filmech si musel Clark vyslechnout i obvinění z pornografie a obecně jsou považovány za nejkontroverznější aspekt jeho tvorby. Clark pornografický zcela jistě není, je realistický a autentický a právě kvůli Korinově prožité autentičnosti si festivalové poroty Kids tak cenily. Podobná intenzita velmi často Kenu Parkovi schází. Jakoby i přes svou extrémnost a hrozivost reálného byly jednotlivé příběhy jenom vycizelovanými modely a prázdnota postav téměř odcizená. Nejméně přesvědčivě pak ze čtyřboje logicky vychází příběh Tatea, ke kterému neměl vhodný přístup ani Clark. Čtyři příběhy běží vedle sebe, nespojí se a tvar filmu tak drží pohromadě jen velmi dobře rámující postava Kena Parka. Zatímco v Clarkově prvním filmu je sex na úrovni zábavného (a nebezpečného) sportu, sbírání trofejí pod zákonem, v Kenu Parkovi je vysněnou krajinou, utopickou zemí, kam se dá uniknout a kde si lze vytvořit vztahy, kterých se jinde nedostává. Předposlední scéna je vykoupením tří zbylých členů party oddávajících se slastné rajské utopii. Nad nimi se klene jako memento jejich prokletí, rozkročené přes celý film z první do závěrečné části, jméno Ken Park, které lze přeložit jako "kriplík", člověk nějak zdeformovaný. Ken Park, z jehož života se neprostupný mýtus amerického snu vypařil jako kapka potu na jeho čele, když se dotkl horní hrany U-rampy a pomyslel si, že by se raději nikdy nenarodil.

Cinepur


Autor: Vig

Popis / Obsah / Info k filmu Ken Park
První film Larryho Clarka Kids pojednával o tajném dětském světě, kam je dospělým vstup zakázán. Tentokrát navštívíme čtyři různé domácnosti a seznámíme se s rodiči. Ken Park je příběhem lidí z odloučeného kalifornského městečka Visalia, ležícího mezi Los Angeles a Fresno, který nás nechá nahlédnout do života tří mladých chlapců, jedné dívky a jejich rodičů. Zatímco Shawn (James Bullard) žije poměrně obvyklým způsobem života, Tate (James Ransone) se stále pohybuje na pokraji psychotického běsnění, Claude (Stephen Jasso) je týrán svým hrubým otcem a nepříjemně rozmazlován matkou a dívka Peaches (Tiffany Limo) se musí starat o svého pobožného otce, avšak sama touží po volnosti. Přestože jsou dobrými přáteli, mohou spolu trávit pouze velmi málo času a o svých rodinných poměrech navzájem příliš mnoho neví. To pouze zdůrazňuje jejich postupné odcizení, které je důsledkem nudného života na předměstí, narušených rodinných prostředí a neodmyslitelného teenagerského smyslu pro melodrama. Životy dospělých lidí i jejich ratolestí jsou zbaveny všech tajemství a do středu dění se dostává násilí, sex, nenávist, láska a okamžiky citového zmatení.


Popis / Obsah / Info k filmu Ken Park
Larry Clark přichází do české distribuce po Kids (1995) s dalším kontroverzním snímkem. Také Ken Park, jak už je pro Clarka příznačné, nabízí pohled na teenagery. Tentokrát se zaměřuje na jejich vztahy s rodiči i bez nich. Sleduje Shawna, Tate, Clauda a Peaches, kteří žijí na předměstí Los Angeles, bezcílně se potulují životem, snaží se o hlubší naplnění svých životů a hledají lásku, jediný smysl ale nacházejí jen v sexu a v radikálních řešeních. Tráví spolu spoustu času, zdá se však, že nikdo z nich neví příliš o rodinném zázemí svých přátel. To podtrhuje jejich vzájemné odcizení. Všichni jsou součástí skateboardové komunity, užívají si, ale na rozdíl od Kids, kde se neustále probíral sex, se děj Ken Parku neomezuje jenom na sex. Kritika se shoduje v tom, že Clark se neopakuje. Zatímco v síti amerických kin narazil Ken Park, snímek o „vášni, erotice a prázdnotě", na snahu o cenzuru a zákazy, český distributor uvádí dílo v necenzurované podobě. O filmu napsali: „Šokující, prostě silné" (Variety). „Larry Clark studuje charaktery pod mikroskopem" (The Cannes News).

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Příběh čtyř kamarádů a jejich rodin, žijicích na předměstí Los Angeles. Tate, Peaches, Claude a Shawn se bezcílně potulují životem. Pátrají po hlubším smyslu života, hledají lásku. Jediné naplnění nacházejí v sexu a radikálních řešeních. Stejně jako Ken Park. Kdo ze čtveřice přátel ho bude následovat?

Autor/Zdroj: /mraveniště


Popis / Obsah / Info k filmu Ken Park
Fotograf a režisér Larry Clark (nar. 1943) na sebe upozornil drsným záznamem života velkoměstské mládeže Kids (1995, FP 6/96). Tehdy spolupracoval s mladým scenáristou Harmonym Korinem, který se později osamostatnil i jako režisér. Na novém snímku s názvem Ken Park, podle titulní postavy, jež se však objeví pouze na začátku a na konci, se Korine opět podílel jako scenárista a s Clarkem se ujal režie i kamery známý kameraman Ed Lachman. Snímek je natočen ve stejném klíči jako Kids a další Clarkova, Korineho či Arakiho díla. Tentokrát se zabývá mládeží z kalifornského městečka Visalia (údajné kolébky skateboardingu). V pásmu různých epizod, inspirovaných Clarkovou vlastní zkušeností i příběhy lidí, s nimiž se setkal, se odvíjejí osudy několika šestnáctiletých chlapců a jedné dívky i jejich dospělých příbuzných či známých. Tvůrci kladou důraz na odvrácenou tvář života dětí v pubertě, zaznamenávají jejich trable i jejich zkušenosti se sexem či s drogami. V temném díle bez špetky slitování se odhalují děsivé skutečnosti, s nimiž se mladí někdy prostě nedokážou vyrovnat. Realistický či spíše naturalistický záznam často překračuje formální hranice pornografie (sekvence různých sexuálních praktik, skupinového sexu či masturbace), a je otázkou, zda tak činí opravdu jen v zájmu věrného odrazu skutečnosti. – Svým tématem a otevřeností se sice dílo přibližuje vulgárním teenagerovským komediím, jinak se však od nich naprosto radikálně odlišuje tvůrčím přístupem, sociálním akcentem i žánrovou polohou.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2003/4,

Autor/Zdroj: Bartošek Luboš/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190499
Osobností: 697752
Fotografií: 763813
Plakátů: 376397
Obsahů a biografií: 178214

Poslední komentáře

Jízda králů (1989) [TV inscenace...

Jízda králů
Jako rodáka z jižní Moravy   mě tady pár věcí   potěšilo, ale obecně vzato   si myslím, že tenhle   televizní kousek potěší   asi víc milovníky více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

In Nacht und Eis (1912)

In Nacht und Eis
První filmové   převyprávění   katastrofální události   Titaniku, na kterém se prý   začalo pracovat pouhé dva   měsíce poté, tedy v době, více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 8 / 10

Město v obkličení (2010)

Město v obkličení
Tentokrát si hongkongská   ikona akčních filmů v   podobě Bennyho Chana vzala na   paškál americké superhrdiny   a superpadouchy s   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 6 / 10

Na nože: Glass Onion (2022)

Na nože: Glass Onion
Zajímavý film ala Agáta   Christie. James Bond pomalu   rozmotává klubíčko   vztahů, příležitostí a   motivů až se dostane k   samotnému vrahovi. Hodně   mně to připomíná film Zlo   pod sluncem.

Autor: red.mann | Hodnocení: 7 / 10

Brýle (1969) [TV inscenace]

Brýle
Při patnáctiminutové   stopáži se určitě nedají   čekat velké zázraky a   vodopády humoru a tahle   televizní mikrokomedie není   rozhodně více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 6 / 10