Obsah filmu Historia Naturae (suita)
Snímek, věnovaný císaři Rudolfu II., vychází Z manýrismu rudolfínské doby. Osm kapitol z vývoje živočišné říše je provázeno hudbou, vytvářející baletní suitu.
Jednotlivé části jsou oddělovány tradičním švankmajerovským leitmotivem: tentokrát je to velký detail na ústa žvýkající maso, v anekdotickém závěru nahrazená lebkou, opět žvýkající maso. Prudký střih, animace a pohyb kamery oživují v "baletu " obrazy ze starých rytin, z naučných knih, muzejní a výukové exponáty, kostry, těla i živá zvířata. - Zdánlivě surrealistická hříčka má filosofický podtext.-Názvy jednotlivých kapitol: 1. Aquatilia (mékyši) - foxtrot, 2. Hexapoda (limyz)...
Snímek, věnovaný císaři Rudolfu II., vychází Z manýrismu rudolfínské doby. Osm kapitol z vývoje živočišné říše je provázeno hudbou, vytvářející baletní suitu.
Jednotlivé části jsou oddělovány tradičním švankmajerovským leitmotivem: tentokrát je to velký detail na ústa žvýkající maso, v anekdotickém závěru nahrazená lebkou, opět žvýkající maso. Prudký střih, animace a pohyb kamery oživují v "baletu " obrazy ze starých rytin, z naučných knih, muzejní a výukové exponáty, kostry, těla i živá zvířata. - Zdánlivě surrealistická hříčka má filosofický podtext.-Názvy jednotlivých kapitol: 1. Aquatilia (mékyši) - foxtrot, 2. Hexapoda (limyz) -bolera, 3. Pisces (ryby) - blues, 4. Reptilia (plazi) - tarantela, 5. A ves (ptáci) - tango, 6. Mammalia (savci) - menuet, 7. Simiae (opice) - potka, 8. Homo (člověk) - valčík.
Hlavní cena v kategorii výtvarné experimentálních filmů na IV. PFU v Kroměříži 1967, Zvláštní cena Maxe Ernsta na XIV.DKF v Oberhausenu 1968, Čestná cena na VI. MS o technickou cenu UNIATEC v Bruselu 1968, Trilobit 1967 udělený J. Švankmajerovi s přihlédnutím k předcházející tvorbě.
Filmový přehled 1992/12/40 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Typ filmu: Krátký
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 25.9.2009
Historie v kostce
Je zajímavé, jak jde do 9 minut, devití tanečků nebo deviti soust shrnout vývoj člověka od pradávných dob bez života až po Homo Sapiens přes bezobratlé a savce do jeho dnešní podoby
Nedivím se, že Švankmajer proasdil v zahraničí. Jeho netradiční pojetí animace a pohrávání si s obrazem, to věc, a bez počítačové pomoci, jak se tím někteří tvůrci dneska holedbají a nikdo nepřizná inspiraci tímto umělcem.