Great Performances: Turandot (1994)

Obrázek není k dispozici.

Turandot (San Francisco Opera)

Další název: Giacomo Puccini / Turandot ; Turandot (San Francisco Opera)

    Žánr: opera
    Země: Spojené státy americké
    Délka: 123 min.
Záznam operního představení ze San Francisca z roku 1994 vnáší diváka do strhujícího příběhu o čínské princezně Turandot, která odmítá svůj život vyplnit manželským svazkem a svým nápadníkům tak dává hádanky, na které nelze najít správnou odpověď. Zašifrované slovní hříčky hrdé princezny stojí život mnoha urozených princů až do chvíle, kdy se na čínském císařském dvoře císaře Altouma, Turandotina otce, objeví tajemný cizinec, jenž na všechny tři hádanky zná odpověď. Tím cizincem není nikdo jiný, nežli princ Kalaf, syn vypovězeného tatarského krále Timura. Kalafa velmi miluje otrokyně Liu, která je průvodkyní Kalafova nemocného otce. Kalaf však podlehne čarovnému kouzlu Turandot a pro svou lásku je ochoten obětovat vlastní život. Hrdá princezna je zcela zničena porážkou ve formě uhodnutí vlastních hádanek, neboť teď je nucena splnit slib a za cizince se provdat. Kalaf však přichází ještě s jedním úkolem – pokud princezna do ranního úsvitu uhodne jeho jméno, dobrovolně se nechá odvést na popraviště a nechá princezně její svobodu. Pakliže však Turandot neuhodne cizincovo jméno, platí původní slib císařovy dcery, že se za něho provdá. Turandotin dvůr tak celou noc pod hrozbou smrti pátrá po identitě tajemného muže. Při pátrání je objeven Timur s Liu, u nichž čínské stráže pojmou podezření, že patří k cizincovu doprovodu. Kalaf tuto skutečnost popírá, avšak ve chvíli, kdy hrozí mučení starému králi Timurovi, Liu statečně prohlásí, že identitu mladého muže zná jen ona sama a odmítá ji prozradit i přes kruté mučení. Miluje Kalafa a ačkoliv ví, že jej dobrovolně vydává do náruče Turandot, ve jménu své lásky se probodne dýkou jednoho ze strážců, aniž by cokoliv prozradila. Turandot je zoufalá, úsvit se blíží a jméno cizincovo stále není odhaleno. Nad ránem se oba soupeři setkávají a zde, pod tíhou citů ke krásné princezně, Kalaf prozrazuje ženě svého srdce své jméno, ačkoliv si je vědom skutečnosti, že to znamená jeho jistou smrt. Turandot, zcela podlomená ve své hrdosti a ledové pýše předstupuje po východu slunce před svůj dvůr. Oznámí, že zná jméno cizincovo. Kalaf smířený s osudem čeká na verdikt milované ženy, který bude znamenat jeho smrt. Turandot však šokuje celý svůj dvůr i Kalafa samotného a sděluje, že jméno cizincovo zní: „Láska“. V tvrdém srdci zaplál plamen upřímné lásky, z pyšné císařské princezny se stala milující žena, která chce zbytek svého života strávit po Kalafově boku.

POHNUTÝ VZNIK SLAVNÉ OPERY
Příběh o pyšné čínské princezně původně zpracoval jako divadelní dramatizaci Carlo Gozzi (1720 – 1806), do operní podoby byla tato tématika převedena již roku 1809 Weberem, dále pak r. 1835 Reissingerem, v r. 1867 Bazzinim, r. 1888 Rehbaumem a dále r. 1917 Busonim. I přes mnohá zpracování oslnilo téma starobylé Asie Pucciniho natolik, že neváhal při hledání námětu pro novou operu sáhnout k osvědčené tématice, ovlivněné zejména skutečností, že Carlo Gozzi byl jeho oblíbeným dramatikem.

Je zde nutno poznamenat, že libreto opery nevytvářel Giacomo Puccini sám, nýbrž jím pověřil své blízké spolupracovníky – Giuseppe Adamiho a Renato Simoniho. Ti v roce 1920 pilně pracovali na libretu o třech dějstvích a pěti obrazech. O rok později začal Puccini komponovat svou novou operu. Jeho práce byla významná soustředěností, precizností a perfekcionismem. Bohužel, uprostřed tohoto pracovního nasazení začal mít Puccini velké zdravotní problémy. Na jaře 1924 se objevily bolesti v hrdle, ztěžující skladateli mluvení a příjem potravy. Náročná vyšetření odhalila rakovinu hrtanu. O kruté nemoci byl informován skladatelův syn Tonio, který po dohodě s lékaři rozhodl o tom, aby otci nebyla zlá diagnóza raději vůbec sdělena. Puccini však podvědomě tušil, že jeho dny jsou sečteny a o to více se ponořil do komponování rozpracované opery. Jeho práce se stala doslova závodem s časem. Stále se zhoršující zdravotní stav mohla jakožto jiskra naděje pozastavit náročná léčba, kterou Puccini podstoupil na klinice v Bruselu za přítomnosti specialisty z Florencie. Cesta do Bruselu začátkem listopadu 1924 byla pro nemocného skladatele velmi vyčerpávající, navíc krvácel z hrtanu. Bruselská klinika zvolila metodu aplikace rádia na místo stižené stále rostoucím nádorem. Zdálo se, že výsledek by mohl být velmi dobrý. Skladatel se cítil lépe, dokonce v druhé polovině listopadu již sám projevil zájem o procházky v zahradě, návštěvu kina a restaurace po boku rodiny. Zlepšení bylo bohužel jen velmi krátkodobým efektem rakovinové léčby. Na sklonku listopadu nemocné tělo navíc vystavené náročným dávkám ozařování po předchozím zlepšení zcela vypovědělo službu. Přišla agonie a posléze 29. listopadu 1924 milosrdná smrt.

Po slavném skladateli tak zůstalo cenné dílo, kam patří i další velmi úspěšná opera „Madame Butterfly“. Co ale s nedokončenou operou „Turandot“? O dokončení díla svého učitele byl požádán Pucciniho žák Franco Alfano (1876 – 1954), který velmi citlivě a po důkladném studiu notových poznámek z pozůstalosti Pucciniho zkomponoval závěrečnou pasáž opery – duet Kalafa a Turandot. Ve slavné Scale byla posmrtně dokončená poslední Pucciniho opera slavnostně uvedena 25. dubna roku 1926. Od té doby se stala jednou z nejoblíbenějších oper na světových operních pódiích.

Na záznamu z představení v San Franciscu čínskou princeznu Turandot představuje pěvkyně Eva Marton (1943) a Kalafa Michael Sylvester (1951).  Autor: Hortensie

hraje:
Eva Marton (Turandot), Michael Sylvester (Kalaf), Lucia Mazzaria (Liu)
 
 
hudba:
Giacomo Puccini, Franco Alfano
 
 
Copyright © 2003-2019, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.