Popis / Obsah / Info k filmu Gazdina robaVýchodisko pro svou koncepci nalezl režisér B. Rychlík paradoxně ve svém záporném vztahu ke Gazdině robě, která mu, jak sám tvrdí, vždy "připadala směšná a archaická". Snaha vypořádat se s tímto přístupem ke hře pak Rychlíkovi umožňuje zcela novou interpretaci oproštěnou od zavedených klišé. Eva tak již není ryze tragickou hrdinkou, která je k sebevraždě "donucena" okolím a slabošským milencem, ale naopak sama se stává téměř negativním činitelem celého příběhu ve smyslu svého osobního sobectví, které ji až bezohledně žene k vytyčenému cíli. Je to ona, kdo vlastně rozbíjí hned dvě rodiny (svoji i Mánkovu), ona, kdo bezmezně a zaslepeně věří svému milenci, s nímž žije i přes pohrdání okolí. A proto ne společnost, ale vlastní prozření ji vede až k sebevraždě. Rychlíkova neotřelá interpretace tak umožňuje chápat Gazdinu robu z nového úhlu, jako "příběh lásky, která žene sama sebe do neštěstí". Nový text i samotná interpretace jsou pak zcela jistě jednou z kladných stránek celé inscenace.
Jednoduchá a přesto dokonale funkční scéna podporuje Rychlíkovu myšlenku oproštění se od patetičnosti příběhu, "falešného romantismu a pseudofolkloru". Tuto funkci ostatně plní i kostýmy (Markéta Oslzlá - Sládečková), které rovněž kombinují černou a bílou barvu a rezignují tak na zdobnost a bohatost slováckých krojů. Kostýmy zdobí jednoduché ornamenty, jež z látky pokračují na samotné tělo aktérů. Rychlík tak chce poukázat na folklór v jeho nejautentičtější podobě. Hudební složku inscenace zajišťuje hudecká kapela P. Mičky - autentická horňácká hudba zahraná živě na jevišti je dalším kamínkem do Rychlíkova pojetí folkloru v divadelním tvaru. Ten naplňují zajímavé herecké výkony - zejména ústřední trojice krajčírky Evy (Eva Novotná) a Mánka (Václav Vašák) a Evina manžela Samka v podání P. Halberstadta vytváří půdorys, na němž se střetává rozum, cit, zásady i společenské předsudky.
Představení jsme zaznamenali v listopadu 2009, režie televizního záznamu se zhostil B. Rychlík ve spolupráci s hlavním kameramanem Jiřím Kovářem a střihačem Jiřím Mikulou. Televizním divákům se tak dostává představení, kde scénografie, kostýmy, hudba, herecké výkony umocňují novou interpretaci tohoto klasického díla české dramatiky.
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Gazdina robaPOZOR SPOILER
Jsou hody. Mánek Mešjaný chce vzít do tance Evu, ale pak vezme jinou. Eva jde tancovat s kulhavým Samkem, kterému se všichni smějí. Mánek a Eva se sice rádi mají, ale jsou tu majetkové rozdíly. A nejen majetkové, Eva je luteránka, on katolík. A když ji matka Mánkova přede všemi urazí a Samek se jí zastane, dá mu Eva své slovo. A tak on pak přichází žádat o ruku a je svatba. Ale je tu i jiná svatba. Vdává se Maryša, bere si Mánka. Tak jak si to přáli celou dobu rodiče obou. Po nějaké době má Eva dítě, které však onemocní, a manžel doktora nechce. Povolá raději zaříkávačku a dítě zemře. Eva začíná svádět Mánka. Pozve jej na noční schůzku a on přijde. Domlouvají si budoucnost, když se nečekaně vrací Samek. Ztropí povyk, dokonce se chce věšet. Nakonec odchází, ale i Eva opouští dům. Eva a Mánek spolu žijí v cizině, chtějí se rozvést a vzít. Má přijít i advokát. Jenže Mánek mluví jinak zde a jinak jinde. I doma se dozvědí, že spolu žijí, ale on to popřel. Také se ukáže, že Mánek tvrdil, že je tu Eva jen jako obyčejná dělnice. A tak se zde ocitá jeho matka. Zrovna v okamžiku, kdy sem přichází i advokát. Ten posílá Mánkovu matku pryč a vysvětlí mu, že to bude velmi těžké, a také to bude stát spoustu peněz. Jen za tu radu si vzal sto rýnských. Mánek to chápe a vysvětluje Evě. Jenže mu jde spíše o to, aby nepřišel o majetek. Do toho přichází kněžna, před kterou jí Mánkova matka ztropí ostudu. Eva pak učiní osudové rozhodnutí.
Autor: PitryxNový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište