Galaxy Quest

Žánr:
1999
Premiéra v ČR:
29.6.2000
„Seriál skončil, dobrodružství teprve začíná.“
Popis / Obsah / Info k filmu Galaxy Quest
Název subžánru space opera použil spisovatel Wilson Tucker, když chtěl odlišit romanticky dobrodružné sci-fi příběhy od těch, které kladou důraz na vědeckost. Čímž paradoxně vnášel element elitářství do žánru, který kulturní estéti beztak celý považovali za něco plebejského. Během nadcházejících let, částečně díky hlasitosti a zápalu početných fanouškovských komunit dvou předních franšíz této kategorie, Star Trek a Star Wars, se z termínu vytratil pejorativní nádech. Ve stínu obou jmenovaných kolosů odpočívá celá řada populárních i zapomenutých titulů, které ve vesmírných kulisách rozehrávají ekvivalenty rytířských příběhů, šestákových westernů i heroických eposů. Nutno ovšem dodat, že mnohdy se jedná o variace právě na zmíněné dvě stěžejní ságy, které coby nezdolné monolity přímo vybízejí ke kopírování, podvracení i adorování.

Kultovní Galaxy Quest se dokázal jako jeden z mála epigonů díky důmyslnému příběhu vyrovnat svému vzoru. Ansámbl vyžilých herců, kteří obrážejí srazy scifistů a žijí ze slávy titulní televizní space opery, kontaktují s prosbou o pomoc mimozemšťané, považující seriál za dokumentární záznam skutečných hrdinských činů. Absurdní premisa by mohla svádět k přímočaré parodii. Ale byť si tvůrci utahuj z kultu Star Treku, jeho schematičnosti a naivity i charakterů či kariér jeho představitelů, současně neskrývají upřímný obdiv a nadšení pro odvážná dobrodružství z míst za nejzazší hranicí vesmíru, kam se dosud člověk nevydal.

Právě díky zastřešující nadsázce a sebereflexi Galaxy Quest ve výsledku představuje dokonalou space operu. Navíc takovou, která řadu z klíčových motivů žánru – od ideálu setkání lidí s cizí civilizací přes spektákl kosmické nezměrnosti po myšlenku vzájemnosti a síly týmu složeného z různorodých bytostí – naplňuje působivěji a uhrančivěji než mnohé příspěvky, co se berou vážně.

Jiří Flígl
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017

Popis / Obsah / Info k filmu Galaxy Quest
Herečtí představitelé hrdinů kultovních sci-fi seriálů nemají život jednoduchý. I několik let po odpromítání posledního dílu je nikdo nikam nechce obsadit, protože jsou moc profláknutý, a jedinou rozumnou možností, jak se uživit, je navštěvovat různé srazy fanoušků a fungovat jako reklamní panáček. Popularita televizního seriálu dosáhla až na planetu Thermia, jejíž obyvatelé zamění uměleckou fikci za záznam reálné skutečnosti a požádají posádku lodi, ve skutečnosti však obyčejné herce, aby jim pomohli proti genocidě generála Sarrise. Stárnoucí hvězdy se tak musejí stát svými hrdiny doopravdy, čímž pomohou nejen Thermianům, ale i sami sobě.

Zdroj: HBO Europe
Vysílání: dabing
Premiéra: 16.12.2001 HBO

Popis / Obsah / Info k filmu Galaxy Quest
Televizní sci-fi seriál Galaxy Quest o osudech posádky kosmické lodi Protector skončil před osmnácti lety. Herci hlavních rolí dodnes vystupují na setkáních početného tábora fanoušků. Zatímco herec Jason Nesmith, představitel velitele, se rád předvádí, shakespearovský herec sir Alexander Dane je svou rolí znechucen. Po nepříliš oslnivém vystoupení zaslechne Jason rozhovor dvou fanoušků o tom, že už má svou slávu za sebou, a když se na něj obrátí další z fandů, hrubě ho odbude. Druhý den se probudí s pořádnou kocovinou, když najednou na okno jeho domu ťukají tři na první pohled blázniví fandové. Ti tvrdí, že jsou z planety Themria a potřebují zachránit svou civilizaci. Otrávený Jason se nechá naložit do jejich limuzíny, usne a netuší, že se auto vzneslo a odlétlo do vesmíru, kde přistálo na palubě kosmické lodi Protector 2. A tak, když ho usadí do velitelského křesla a spojí s nepřátelským mimozemšťanem, považuje vše za pouhou hru, otráveně přeruší jeho výhrůžky a nařídí Thermianům zaútočit. Pravdu si uvědomí až při zpáteční cestě na Zemi. Spěchá za kolegy, ale ti mu pochopitelně nevěří. Samozřejmě jen do chvíle, než se znovu objeví Thermiané a přenesou do vesmíru celou posádku. Herci pochopí, že mimozemšťané postavili loď přesně podle seriálu a herce mají za skutečné hrdiny, vůbec nechápou, že to byla fikce. A co je horší, vkládají veškeré naděje na záchranu své planety do jejich rukou. Všichni se chtějí vrátit, Jason je však přesvědčí, aby se o to alespoň pokusili. Tak začíná jejich největší životní dobrodružství, které jim pomůže změnit nejen osud Thermianů, ale také své vlastní životy a postoje.

Zdroj: Nova

Popis / Obsah / Info k filmu Galaxy Quest
Nejsou astronauté, jenom je po léta hráli v jednom z nekonečných vědecko-fantastických seriálů. Měli slušivé uniformy, protože byli členy posádky slavné vesmírné lodi, na jejíž palubě prožili bezpočet nebezpečných výprav do kosmu. Seriál skončil, ale hlavní představitelé se ještě ani po letech nejsou schopni rozloučit se svými rolemi, které jim zajistily nečekanou popularitu. Účastní se i nadále setkání s fanoušky a milovníky sci-fi a netuší, že jsou bedlivě sledováni jednou z mimozemských civilizací. Ti nahoře totiž přijali seriál Galaxy Quest jako "historický dokument". A tak se pětice hlavních protagonistů skutečně ocitne v situaci, kterou znali z natáčení - ovšem bez scénáře, bez režiséra, bez pohodlného zázemí televizního studia a hlavně naprosto bez nezbytných zkušeností a přípravy...

Komedie Galaxy Quest rozvíjí vtipný a zajímavý nápad: jak by se asi zachovali ti, jejichž tváře jsou důvěrně známé z televizních obrazovek a jsou diváky obdivováni pro mimořádné osobní hrdinství a schopnost rozhodovat se ve stresových situacích. Představují hrdiny, kteří jsou doslova nabití znalostmi a zkušenostmi, jež běžnému smrtelníkovi prostě unikají. Jenže ve skutečnosti jsou to jen lidé. Před kamerou dokázali své role sugestivně interpretovat, ale když dojde na lámání chleba, tedy na skutečnou cestu do vesmíru, promění se v hrstku egocentrických, žárlivých jedinců, jen sotva schopných sebemenšího rizika.

Popis / Obsah / Info k filmu Galaxy Quest
Americký seriál Star Trek, udržující se na TV obrazovkách již několik desetile-tí, se dočkal plnohodnotné parodie ve filmu reiiséra Deana Parisota Galaxy Quest (česky nejspíše Vesmírné pátrání). - Fiktivní seriál tohoto názvu byl ve filmu ukončen po čtvrtém roce, ale dalších osmnáct let si jeho reprízy získávají stále nové příznivce, kteří si říkají Questeriáni. Stárnoucí herecké hvězdy seriálu žijí ze zašlé slávy: vystupují v show pro fankluby, prodávají autogramy a živí se v reklamách. Jejich největší obdivovatelé s nimi mluví jako se skutečnými seriálovými postavami a znají podrobnosti z Galaxy Questu mnohem lépe než oni. Popularita díla zasáhla i planetu Thermia. Její obyvatelé však považují seriál za historický dokument a pozemská sci-fi se pro ně stane jedinou nadějí, jak se ubránit genocidě generála Sarrise a jeho armády. Thermiané požádají herce o pomoc v domnění, že jde o skutečnou posádku vesmírné lodi. Šestice vysloužilých hvězd se musí proti své vůli vrátit do svých rolí a stát se skutečnými hrdiny. Nejenže tím pomůžou Thermianům, ale změní tím i sebe samot~ré. Snímek není na rozdíl od typických amerických parodii přeplněn třeskutými gagy a přehnaně afektovanými situacemi. Svou atmosférou se téměř podobá svému „vzoru". Jeho humor netěží pouze ze znaků, jež se staly pro Star Trek a jemu podobné výtvory typickými (mezi astronauty nechybí žena ani černoch, další je jen epizodní postavou s názvem „šestý člen posádky" a proto se bojí, že: přijde oživot jako první...). Předmětem satiry jsou i reakce „trekistů", zvláště těch, kteří jsou na seriálu až chorobně závislí a natolik jím psychicky pozname-naní, že ztrácejí smysl pro realitu. Divákům bez znalosti Star Treku bude sice mnoho vtipů unikat, ale nudit se snad přesto nebudou.
Ondřej Hokr Filmový přehled 2000/6/11

Fotografií: 550482

Pustina (2016) [TV minisérie]

PROCESOR!

Pustina
V malé obci příznačně   nazvaná Pustina kdesi na   severu Čech, blízko u   hranice s Polskem se začíná   rozehrávat drama, který   navždy změní více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 10 / 10

Rajský pokoj (2015)

Rajský pokoj
Syrový snímek přináší   pět různých příběhů   lidí z několika koutů   světa, kteří žijí svůj   převážně nelehký život v   Amsterdamu. Film více >

Autor: curil | Hodnocení: 7 / 10

96 hodin: Odplata (2012)

PROCESOR!

96 hodin: Odplata
Liama Neesona mam rád, ale   tohle je úplně mimo.   Počítání vzdálenosti   pomocí rychlosti zvuku, tedy   vybuchujících granátů v   takovém více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 4 / 10

Vykoupení z věznice Shawshank (1...

Vykoupení z věznice Shawshank
teď jsem se dostal k   tomu,abych shlédl tento   vychvalovaný snímek.Jako   fakt mě chytil,ale možná   zase ne až tak,jak jsem   více >

Autor: Máša13 | Hodnocení: 8 / 10

Opožděná vražda (2015) [TV epizo...

Opožděná vražda
Zajímavé téma -   Zavražděný starý pán na   vesnici kde se za komančů,   ale i po válce děla spousta   nepěkných věcí. Do toho   skupina toxíků, špatné   rodinné věci a je   podezřelých jak naseto:-)

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

apple android wp bb
iPhone

App Store hodnocení:
Android

Google Play hodnocení:
Windows Phone

WP store hodnocení:
BlackBerry

BB world hodnocení:
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Load: 0.047/0.015