Intimní osvětlení (1965)

Intimní osvětlení
78.4 %
 
 
    Žánr: komedie
    Země: Československo
    Premiéra v ČR: 8.4.1965        
    Délka: 69 min.
„Konfrontace života dospělých s jejich vlastními ideály z mládí...“
Bambas je ředitelem venkovské hudební školy a žije s rodinou - korpulentní manželkou, dvěma dětmi a prarodiči v rozestavěném dvougeneračním sídle, kam za ním přijíždí jeho kamarád Peťan, hudebník z města, se svou krásnou mladou milou. Původním záměrem jejich setkání byl společný koncert, a důležitou linii tak mají hudba a hraní: nacvičování Dvořáka či Mozarta, ale také lidové hraní na pohřbu.
Na koncert ovšem nakonec ani nedojde a hudební setkání se mění v bilanci zmarněných životů, která vrcholí v noční opilecké sekvenci, kdy Bambas říká Peťanovi: „Máš barák? Nemáš! Máš auto? Nemáš! Si ženatej? Nejsi ženatej! Tak nejsi vyřízenej!"
Film těží z groteskní banality obyčejného života (zachyceného v důvěrném časoprostoru domáckého prostředí a v jakoby nahodilé výseči běžného života), která slouží jako zdroj komického a lyrického ozvláštňování. Útržkovité a nezavršené vyprávění evokuje nevzrušivou každodennost a současně tematizuje fragmentárnost úsilí postav a jejich nenaplněná očekávání. Vývoj událostí a dosažení cíle se tu ukazují jako nemožné, nicméně poodhalují vnitřní svět postav, jež mají nejen své limity, ale také své touhy.
Intimní osvětlení se v duchu veristické estetiky natáčelo v reálech a s účastí neherců. S výjimkou Věry Křesadlové a Jana Vostrčila to platilo pro všechny role, jež byly obsazeny neobvykle důsledně nejen s ohledem na typ, ale také na profesní a sociální příslušnost: Karel Blažek (Bambas) byl občanským povoláním zástupcem ředitele hudební školy v Táboře, Zdeněk Bezušek (Peťan) hrál ve FOK - Symfonickém orchestru hlavního města Prahy apod. Vizuální styl filmu působivě pracuje s pečlivými černobílými kompozicemi, s tlumenými kontrasty, rozptýleným světlem a jeho přirozenými zdroji a dosahuje ozvláštňující impresionistické kresby, která dává filmu jemnou spojitou texturu a poetickou atmosféru. Bohatost a jedinečnost Intimního osvětlení vychází právě z toho jemně nadýchaného koktejlu humoru a melancholie, autentických podrobností a imaginace, to vše ve vytříbené minimalistické formě.

Jiří Voráč
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016

režie:
Ivan Passer
 
 
hraje:
Karel Blažek (ředitel hudební školy Karel zvaný Bambas), Zdeněk Bezušek (Petr, Karlův bývalý spolužák), Věra Křesadlová (Štěpa, Petrova přítelkyně), Jan Vostrčil (děda Švehla, Karlův tchán), Jaroslava Štědrá (Maruš, Karlova žena), Vlastimila Vlková (babi Švehlová, Karlova tchyně), Karel Uhlík (lékárník), Miroslav Cvrk (Kája, syn Bambasových), Dagmar Ředinová (malá Maruš, dcera Bambasových), Jiří Růžička (farář)
 
 
námět:
Jaroslav Papoušek, Václav Šašek, Ivan Passer
 
 
scénář:
Jaroslav Papoušek, Václav Šašek, Ivan Passer (+ technický scénář)
 
 
kamera:
Josef Střecha, Miroslav Ondříček
 
 
hudba:
Oldřich Fantišek Korte, Josef Hart
 
 
výprava-architekt:
Karel Černý
 
 
kostýmy:
Zdena Kadrnožková, Dagmar Krausová, Božena Černá
 
 
střih:
Jiřina Lukešová
 
 
zvuk:
Adolf Böhm
 
 
masky:
František Novotný
 
 
dramaturgie:
Věra Kalábová, Radovan Kalina
 
 
zástupce vedoucího výroby:
Ludmila Tikovská, Věra Winkelhöferová
 
 
asistent režie:
Zdenka Karlovská
 
 
asistent kamery:
Rudolf Blaháček
 
 
pomocná režie:
Jiří Růžička
 
 
odborný poradce:
Oldřich Fantišek Korte (hudební), Josef Hart (hudební)
 
 
fotograf:
Jiří Stach
 
 
nahrál:
Filmový symfonický orchestr
 
 
dirigent:
František Belfín
 
 
vedoucí výroby:
František Sandr
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.