Obsah filmu Farinelli
Carlo Broschi, zvaný Farinelli (1705–1782), patřil mezi nejobdivovanější operní zpěváky 18. století; sopranista, vrcholný představitel slohu bel canto, díky svému zmrzačení (byl kastrát) zvládl tři a půl oktávy, a dokázal udržet tón celou minutu. Fascinující a nejednoznačná postava je pro autory průvodcem dobou baroka s jeho pompézností a smyslem pro efekty; hrdina si však zároveň zachovává tajemství, jež tkví v neuchopitelném umění dojímat krásou zpěvu. Právě Farinelliho „božské“ umění je ústředním prvkem vyprávění, jež zobecňuje osud skutečné osobnosti v historické době na pozadí vztahů mezi protagonisty a jejich zvláštních „rolí“....
Carlo Broschi, zvaný Farinelli (1705–1782), patřil mezi nejobdivovanější operní zpěváky 18. století; sopranista, vrcholný představitel slohu bel canto, díky svému zmrzačení (byl kastrát) zvládl tři a půl oktávy, a dokázal udržet tón celou minutu. Fascinující a nejednoznačná postava je pro autory průvodcem dobou baroka s jeho pompézností a smyslem pro efekty; hrdina si však zároveň zachovává tajemství, jež tkví v neuchopitelném umění dojímat krásou zpěvu. Právě Farinelliho „božské“ umění je ústředním prvkem vyprávění, jež zobecňuje osud skutečné osobnosti v historické době na pozadí vztahů mezi protagonisty a jejich zvláštních „rolí“. Souputníkem kastráta, jemuž je dáno okouzlovat a milovat ženy, avšak bez očekávaného naplnění, je jeho starší bratr Riccardo. Muž, který zpěváka v dětství zmrzačil, aby uchoval jeho hlas, je pouze průměrným skladatelem; o to zoufaleji se drží geniálního sourozence.
Dalším aktérem dramatu je Georg Friedrich Händel, léta toužící, aby kastrát zpíval jeho skladby. To je i Farinelliho stále trýznivějším tajným snem. Carlo však zůstává věrný bratrovi a londýnskému souboru italského mistra Porpory. Ničivé spory nakonec ochromují tvůrčí schopnosti všech aktérů, svazovaných závistí, strachem ze ztráty tvůrčí potence a touhou po dokonalosti. Pouta lásky a důvěry se však nakonec ukazují být stejně důležitá, jako věčné, a přece tak pomíjivé umění tónů. Corbiau své téma pojednává v přitažlivých, vizuálně dynamických obrazech, v nichž dominuje na jevišti zpívající, androgynní a magický „král tónů“ (zpěv tenoristy Dereka Leeho Ragina a sopranistky Ewy Mallas Godlewské byl pro potřeby filmu digitálně upravován. Atraktivitu myšlenkově i vizuálně pozoruhodného snímku umocňují herecké výkony hlavních představitelů, Stefana Dionisiho (Farinelli) a Enrica Lo Versa (Riccardo).
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.9.2014
Srovnávat Farinelliho s Formanovým Amadeem podle mě není fér, větší smysl dává konfrontace s režisérovým pozdějším filmem Král tančí. A v tomhle souboji pro mě Farinelli vychází mnohem líp, má zajímavější výpravu, pestřejší exteriéry, příběh, který mě víc oslovil a hudbu, která mi líp pasuje. Podobně jako v Král tančí, tak i tady je ústřední dvojice trochu nesourodá, jeden z nich (v tomto případě Farinelliho starší bratr Riccardo) je zneuznaný, závistivý a nepochopený magor. Jeho výstupy jsou občas napotlamě, ale jako celek je to solidně ukočírovaný.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 16.12.2009
Skvělý snímek ze života jednoho z nejvýznamnějších pěvců. Jen se vše trochu utápí v přílišných emocích. Asi to vypadá, že čím větší genialita, tím větší odlišnost. Opravdu dobrý film.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 19.8.2008
Vizuálně bohatý snímek zachycující epizody ze života slavného zpěváka-kastráta, jednoho z prvních skutečných superstar, je bohužel opravdu více vizuální než popisný. Vyprávění je místy nepřehledné a smysl některých scén nejasný. Významnou složkou filmu jsou Farinelliho sexuální eskapády, které však nemají žádný historický podklad a zřejmě slouží jen k tomu, aby si i divák, kterému barokní opera nic neříká, přišel na své. Téma kastrátství se pak ve filmu řeší neustále, často na úkor všeho ostatního, včetně hudby a zpěvu. Scénárista snímku se historickými fakty spíše inspiroval, než aby se snažil o životopisné dílo, zcela opominul některé zajímavé okamžiky (např. pěvecký „souboj“ s jiným slavným kastrátem Antoniem Bernacchim, u něhož Farinelli nějakou dobu také studoval) či jeho španělský pobyt, kde na královském dvoře strávil celých 25 let, tedy většinu své kariéry. Také vliv jeho bratra patrně nebyl tak velký, jak se snaží film líčit, ale to je určitě možné označit za autorskou licenci. Trochu zvláštně působí i to, že se v operních scénách objevuje sám, nikdy s ním na jevišti nejsou jiní zpěváci. Sice to má zřejmě navodit pocit jeho výlučnosti, ale s realitou to nemá mnoho společného.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 1.2.2008
Velmi sugestivní snímek a teprve po jeho shlédnutí jsem se pídil po tom, jak vznikl a zjistil, že je to převyprávěný osud člověka, který skutečně existoval. Když jsem přečetl jeho životopis tak se mi zážitek z filmu ještě umocnil, a tak posílám aspoň imaginární poděkování Gérardu Corbiau, jako scénáristovi a režisérovi v jedné osobě. Troufnu si říct, že i když je Farinelli podívaná ve "Formanovském stylu", tak tvůrce filmu od Formana určitě neopisoval.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film