Obsah filmu Dvojí život Veroniky
Kieślowskému se po úspěchu Dekalogu konečně dostalo výraznějšího uznání v zahraničí. Na základě nabídky francouzských producentů začal se scenáristou Krzysztofem Piesiewiczem připravovat první skutečně mezinárodní projekt, jenž po dlouhém hledání vhodného názvu tvůrci pojmenovali Dvojí život Veroniky. Vznikl příběh o dvou dívkách, které - přestože žijí v různých částech Evropy - jsou téměř identické. Polská Veronika je talentovaná zpěvačka s okouzlujícím hlasem. Měla by vstoupit do světa dospělých, ale její osud náhle přeruší její nevyléčitelná srdeční choroba. Také francouzská Véronique je podobně vnímavá, používá podobná gesta a mimiku,...
Kieślowskému se po úspěchu Dekalogu konečně dostalo výraznějšího uznání v zahraničí. Na základě nabídky francouzských producentů začal se scenáristou Krzysztofem Piesiewiczem připravovat první skutečně mezinárodní projekt, jenž po dlouhém hledání vhodného názvu tvůrci pojmenovali Dvojí život Veroniky. Vznikl příběh o dvou dívkách, které - přestože žijí v různých částech Evropy - jsou téměř identické. Polská Veronika je talentovaná zpěvačka s okouzlujícím hlasem. Měla by vstoupit do světa dospělých, ale její osud náhle přeruší její nevyléčitelná srdeční choroba. Také francouzská Véronique je podobně vnímavá, používá podobná gesta a mimiku, zároveň působí dospěleji, neboť je obohacená o zkušenosti racionálního západního světa. Ani ona nepostrádá hudební talent, ale - kvůli vážné srdeční nemoci - se rozhodla kariéry vzdát a pracuje jako učitelka hudební výchovy na základní škole. Právě tady jednoho dne potká svou lásku - sympatického loutkoherce, který ji okouzlí svým uměním i duchem.
Režisérovi se podařilo pro evropský film objevit výbornou Iréne Jacobovou, která si s dvojrolí Veroniky poradila nadmíru dobře a během natáčení také přinášela řadu podnětů. Vedle hereckých výkonů nás snímek uchvátí důsledným využíváním filmových prostředků. Zaujme vynikající hudba Zbigniewa Preisnera, jejíž klenuté melodie na slova z Dantova Pekla nás povznášejí mimo mantinely našeho všedního života. Podobně s atmosférou pracuje také kameraman Sławomir Idziak. Hojně deformuje filmový obraz pomocí různých objektivů a často využívá barevné filtry, aby zdůraznil především teplé hnědé podzimní barvy a různé temné odstíny červené, jež symbolizují smrt, ale i neustálý běh života. Pomocí dokonale propracovaných detailů Kieślowski vytváří strhující, až mystický obraz, naplněný zvláštní emoční silou. Jako kdyby nás tvůrci chtěli přesvědčit, abychom film vnímali právě především skrze své pocity. Začneme-li totiž film analyzovat čistě z racionálního hlediska, nemusíme vždy najít logické východisko pro interpretaci a můžeme se ztratit v jeho mnohovýznamovosti. Pro všechny režisérovy "náhody" nelze najít jednoduché racionální vysvětlení! Jak se dostala tkanička z notových desek polské Veroniky k Veronice francouzské?
Pavla Bergmannová
Letní filmová škola 2011 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:
Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury ČR |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazykové verze: |
polská, francouzská |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
Dolby Stereo |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
28.7.2011 |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Dvojí život Veroniky >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 21.8.2016
Toto sa ťažko komentuje. Dá sa to odmietnuť ako melancholická sračka, alebo sa utápať v intelektuálskych pseudorečiach a výkladoch Kieslowskeho symboliky... najpravdivejšie to bude asi takto:
Pamätám si, že keď som šiel z kina, bolo mi moc dobre na duši.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 17.7.2012
Po včerejším druhém shlédnutí jsem po letech pochopil, proč tenhle film ve mně ještě tak dlouho rezonoval, když jsem ho kdysi viděl v kině. Ta atmosféra je úžasná a propojenost hrdinů, kterou přímo cítíte, podtrhuje nadpozemská hudba, při které mrazí. Mystický zážitek.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 18.11.2008
Klobouk dolů
Těžká filmařská práce, skvělý nápad, ale asi jsem od toho čekal víc. A to zpracování! Úžasné, naprosto skvělé záběry, přes kuličku, originální práce s kamerou(např. jak zpívá v divadle a padá), skvělé podzimně-barevné tónování, DOKONALÁ hudba(na tohle má Kiezslowski obrovský čuch) a krásná hlavní představitelka. Přes všechno to nadšení jsem se hodně nudil, je to snad první skvělý film, u kterého jsem se nudil. Asi se to chce podívat ještě jednou.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.2.2008
Je to o těch okamžicích života, kdy nevíš proč,ale víš ,že cítíš něčí smutek. Možná máme- každý z nás dvojče...Alespoň v tom, jak vidíme svět. Alespoň v tom, ze někdo za nás umírá, a my dostáváme novou šanci - a ani o tom nevíme. A i když ne, v jakém světě žijeme? V jakém prostoru?. Máme každý svoji Veroniku?Navíc to jméno není náhodné- znamená „prawdziwy obraz“=truly imagine or truly picture“
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 10.1.2008
Skutečně neobvyklý film, jeden z těch, který na každého působí asi naprosto odlišně. Pro mě má vyjímečnou schopnost. Hra s barvami – střídání zelené a červené – zajímavé, jemná hudba a neobvykle koncipovaný příběh. I když má film hodně zklidňující a pomalé tempo, nenudil mě ani minutu. Naopak dokázal krásně stupňovat příjemné napětí, a to zejména v nádherných milostných scénách.
Netuctově krásná herečka byla pro tuto roli jako stvořená. Trochu mi vadí jenom to, že ta část v Polsku byla o poznání kratší, tak nějak rychle pryč.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 22.6.2007
Mystický příběh o dvou dívkách ze dvou různých zemí, jednou se zahlédly ... možná. Spřízněné jménem, gesty, talentem ke zpěvu a stejným tušením ... „Mám zvláštní pocit. Cítím jako bych nebyla sama.“ A loutkáři, který zrovna píše knihu o dvou dívkách ze dvou různých zemí ... „Když byly obě dva roky staré a už uměly chodit ... jedna z nich si spálila ruku na plotně. O pár dní později ... druhá z nich sahala na kamna ... ale v poslední chvíli ruku odtáhla. Ačkoli nemohla vědět, že by se také spálila.“ Ta jedna z nich je jakoby nadpřirozenou silou varována před omyly té druhé. A dál si netroufám k této tajuplné nádheře doplněné stejně nádhernou hudbou nic dodat, snad jen, že Krzysztof Kieslowski těžko mohl vybrat lepší představitelku obou Veronik než Iréne Jacob.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 7.7.2006
Možná trochu rozvláčný děj, ale krásné zpracování. Nádhérné červené a zelené tónování...
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film