Obsah filmu Démanty noci
Obraz útěku dvou českých mladíků z transportu smrti je dynamizovaný a významově prohlubovaný vkomponováním asociativních retrospektiv zážitků a představ jednoho z nich. V opakovaných projekcích jeho snů, obav a tužeb vše lidské pomalu ustupuje živočišnému, úměrně s rostoucím tlakem ohrožení. Naturalisticky živě zhmotněná situace utečenců – jejich hlad, únava, úzkost, nutkání sebezáchovného pudu – to vše naznačuje pokus o záchranu za jakoukoliv cenu. Dvojice se stává štvanou zvěří, již loví senilní starci sudetské vesnice zobrazující vládu bezmocných. Leitmotivem je touha po bezpečí, prezentovaná jako touha po domově. Němcův celovečerní...
Obraz útěku dvou českých mladíků z transportu smrti je dynamizovaný a významově prohlubovaný vkomponováním asociativních retrospektiv zážitků a představ jednoho z nich. V opakovaných projekcích jeho snů, obav a tužeb vše lidské pomalu ustupuje živočišnému, úměrně s rostoucím tlakem ohrožení. Naturalisticky živě zhmotněná situace utečenců – jejich hlad, únava, úzkost, nutkání sebezáchovného pudu – to vše naznačuje pokus o záchranu za jakoukoliv cenu. Dvojice se stává štvanou zvěří, již loví senilní starci sudetské vesnice zobrazující vládu bezmocných. Leitmotivem je touha po bezpečí, prezentovaná jako touha po domově. Němcův celovečerní debut patří k absolutní špičce české kinematografie. Zároveň navazuje na jeho absolventský film Sousto (1960).
Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
kamera:
střih:
Distributor v ČR: |
Ústřední půjčovna filmů, NFA - Národní filmový archiv |
|
|
Jazyková verze: |
česká |
|
|
Distribuční verze: |
česky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
30.8.2018 |
|
|
Přístupno: |
od 12 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Démanty noci >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 24.9.2020
Tak jsem se na to těšil, a nakonec takový podraz. Vůbec jsem neměl přehled o tom, co je vzpomínka a co jen představa. Prvních dvacet minut mne tedy štvalo úplně. Snad by si snímek zasloužil něco za kameru, ale za takto zprzněný celý film nedávám ani to.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 27.3.2020
Tak přiznám se, že mě na tomto filmovém zpracování Lustigovy povídky o útěku dvou židovských mladíků z nacistického transportu, nejvíc fascinuje ta legendární "nejdelší kamerová jízda v dějinách filmu", (minimálně tedy toho československého). Mladý režisérský debutant Jan Němec musel mít neskutečnou přesvědčovací schopnost, když dosáhl toho, že se údajně na místo natáčení svezly kamerové koleje ze všech filmových studií v Čechách, (od Barrandova, přes Hostivař, až po Zlín, tehdy Gottwaldov), ze kterých se vybudovala neskutečně dlouhá trať pro kamerový vozík a ještě k tomu vedoucí i do prudkého kopce! Údajně se na tento úvodní minutový záběr spotřebovala třetina rozpočtu filmu. Tak je ten záběr, z blízka sledující úprk do kopce, fascinující a sugestivní to ano, ale přeci jen se vkrádá otázka… Nešlo by to pomocí střihů a ruční kamery, (kterou jinak ve filmu kameraman Jaroslav Kučera hojně používá), natočit úsporněji? Inu, začátečnický režisér Jan Němec zjevně dokázal své okolí přesvědčit, že nešlo. Po tomto famózním antré film pokračuje hodně modernisticky - ártově. Děj je zachycený "neklidnou" kamerou s množstvím střihů a protkán vzpomínkovými flashbacky u kterých často není zřejmé co je představa, sen a co realita. Další atraktivitou filmu pro mne je to, že jsou v něm i záběry Děčína, (kde jsem v tamější porodnici poprvé spatři světlo světa) a ze suťokamenitého kopce Haďák, nad mou rodnou dírou Jílové, (kde jsem prožil prvních 18 let života). Není to film pro konvenčního díváka, je to vyjímečná filmová lahůdka pro fajšmekry, kterou se režisér doslova zapsal do dějin kinematografie. Krom tohoto filmového "démantu" natočil ještě jeden pozoruhodný a významný film "O slavnostech a hostech". V emigraci, do které se dostal po srpnové okupaci, nenatočil téměř nic, (nebo nic významného), a filmy které v Česku natočil po svém návratu a změně režimu, po "sametové revoluci", jsou hodně rozporuplné, (např. klímovská adaptace V žáru královské noci, či fantasmagorie Jméno kódu Rubín, až po poslední, již né zcela dokončený, autobiografický film Vlk z Královských Vinohrad).
.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 22.3.2020
Tak tedy tento kritikou tolik oslavovaný snímek to je vskutku kousek! O filmu toho vim opravdu dost a snadno identifikuju kvalitu i její opak ale tohle na mne bylo trochu moc (ne trochu ale moc) "ART". Nepomohla mi ani univerzita, abych to do sebe zakoukané dílko svedl absorbovat. Pokud má být a je kinematografie opravdu pro lidi tak tohle je velký nonsens!! Po shlednutí mne napadla jako parafraze slova z jiného filmu. "Kdyby sem to byl věděl tak bysem sem nechodil".
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 7.5.2012
Já se svezu na málokteré nové vlně, a je celkem jedno, zda je česká nebo francouzská, tato filmařská etapa mě zkrátka nebere, a je tomu tak i v tomto případě. Čtyři hvězdy ale určitě zaslouží syrovost záběrů a schopnost navodit pocity strachu a beznaděje, a to pouze takovými prostředky, jako jsou prázdné schody, hluché zvonky a mlčící dveře. Bohužel, zážitek z celku není natolik silný, abych se jej někdy pokusila zopakovat...
Reklama
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 28.11.2011
Ano jak píše uživatel AKANA chce to vstřícnost a trpělivost a tu jsem asi po 30min.vzdal.Dokoukal jsem to celé a mé představy jaký film bude se hodně lišily od toho co jsem viděl na plátně,zklamání a velké!
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 24.10.2011
Když člověk uteče z koncentráku, nemá zdaleka vyhráno, neboť se pouze z malého ocitnul ve velkém. Syrovost fašismem prolezlé společnosti je zřejmá, mrazí z ní i bez velkých slov.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 27.12.2009
Tenhle opravdu nelehký snímek vyžaduje vstřícnost a trpělivost přestože trvá jen hodinu. Odměnou je pak ale unikátní filmový zážitek a člověk nemusí být ani snob. Na jedné straně výrazově ořezané až na dřeň, na druhé dobově artistní. Kamera jde aktérům extrémně na tělo. Žádná hudba, minimum slov, Jan Němec v podstatě VYPRÁVÍ OBRAZEM. A to nejen (velmi prostý) příběh, ale hlavně prožitky hlavní postavy. Tam, kde by jiný potřeboval aspoň vnitřní monolog, vystačí on s několika vizuálními náznaky, které nám uprchlíkovy pocity a myšlenky přiblíží mnohem působivěji. Nepřestávám žasnout kolik originálních a sebevědomých filmů u nás v šedesátých letech vznikalo.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 22.12.2007
Mistovské dílo, což překvapuje o to víc, že se jedná o autorův debut. Zahraniční studenti FAMU většinou neznají Formanovy filmy ze 60. let, ale tento "démant" ano. A dodnes ho obdivují...
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film