Obsah filmu Dech
Čtrnáctý snímek režiséra Kima Ki-duka Dech rozehrává psychologické drama milostného čtyřúhelníku, představovaného manželským párem, odsouzencem na smrt a jeho mladým spoluvězněm. – Výtvarnice Yeon odhalí manželovu nevěru. Přestane doma mluvit a starat se o dcerku a začne jezdit do vězení za odsouzencem k smrti Čangdžinem, který se snaží spáchat sebevraždu a kterého miluje mladičký spoluvězeň. Manžel podivný vztah odhalí a pokouší se rodinnou krizi urovnat. – Slavný jihokorejský filmař pokračuje ve vyprávění svých komorních symbolických příběhů s využitím minimalistických prostředků, k nimž patří střídmé užití dialogů i hudby a...
Čtrnáctý snímek režiséra Kima Ki-duka Dech rozehrává psychologické drama milostného čtyřúhelníku, představovaného manželským párem, odsouzencem na smrt a jeho mladým spoluvězněm. – Výtvarnice Yeon odhalí manželovu nevěru. Přestane doma mluvit a starat se o dcerku a začne jezdit do vězení za odsouzencem k smrti Čangdžinem, který se snaží spáchat sebevraždu a kterého miluje mladičký spoluvězeň. Manžel podivný vztah odhalí a pokouší se rodinnou krizi urovnat. – Slavný jihokorejský filmař pokračuje ve vyprávění svých komorních symbolických příběhů s využitím minimalistických prostředků, k nimž patří střídmé užití dialogů i hudby a „vyprázdněných“ interiérů. Opět se opírá o silnou ženskou postavu: Yeon se každou další schůzkou přibližuje vězni tělesně i odhalováním sebe samé. Střídání ročních dob odkazuje na Kim Ki-dukův film Jaro, léto, podzim... a jaro (2003, FP 10/2004) a autor (respektive jeho odraz na skle monitoru počítače), se na plátně objevuje jako velitel věznice, který pomocí bezpečnostních kamer sleduje schůzky nesourodého páru a podle libosti s ním manipuluje. – Kim Ki-dukova tvorba se zřejmě ocitá na rozcestí. V Dechu se stupňuje tvůrcův sklon k manýře a vytrácí se z něj naléhavost a účinnost jeho předcházejících děl.
-kat-, Filmový přehled 2008/5 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:
Distributor v ČR: |
Artcam |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
korejská |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
Dolby surround |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Dech >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 28.9.2011
Styl režiséra Kim Ki-duka je stále rozpoznatelný, ale už nudí. Tématicky se už také nejedná o nic originálního. Tak jako ve svých filmech střídá roční období, tak se jeho tvorba točí v kruhu. Mlčící, či málomluvné postavy byly k vidění (ne ke slyšení) již v jeho předcházejících filmech (Luk, 3-iron, Ostrov a dalších), což má i své výhody. Eliminace jazykové bariéry mu dává možnost obsazovat zahraniční hvězdy (zde Chen Chang). Samotné střídání ročního období, zde zobrazeno prostřednictvím výzdoby návštěvní místnosti ve vězení, není tématicky nepodobné jeho předchozímu filmu Jaro, léto, podzim, zima…a jaro a taktéž psychicky narušené postavy se vyskytují v každém jeho filmu a to většinou zcela bez jakýchkoliv náznaků proč se jednotlivé postavy chovají tak jak se chovají, což pro racionálně uvažujícího diváka zůstává nepochopenou záhadou. Symbolismus ve filmu mám rád, ale v poněkud jiné formě. Emočně vypjaté scény zobrazené v tomto filmu na mě měli efekt zcela opačný, k žádné z postav jsem si nedokázal vybudovat, ať už kladný, nebo záporný, vztah a jejich osudy mně byly zcela lhostejné. No a, vizuál a hudba, už také není co bývalo. Ze sedmi filmů, které jsem od Kim Ki-duka viděl, je Dech prozatím bezkonkurenčně nejslabší. Ještě mám připravené něco z jeho filmařských začátků, tak uvidíme. Bez zajímavosti není, že v Koreji nedosahuje jeho tvorba valného úspěchu, oproti tomu je v Evropě a Severní Americe značně protěžován, ke škodě diváků, na úkor ostatních korejských tvůrců.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 26.6.2011
Zdá se, že Kim Ki-Duk kráčí ve stopách Davida Lynche v čím dál větší nesrozumitelnosti. Dech disponuje opět jedním němým hrdinou (ti ostatní si hlasivky taky zrovna nestrhnou) a je plný symbolů a intelektuálních konstrukcí, které se dají jen těžko rozšifrovat. Ale i když mi poselství filmu z větší části uniká, nemůžu ho zavrhnout z toho prostého důvodu, že mě jednoduše bavil. Rozum sice rozpačitě a trochu podrážděně přešlapoval stranou, ale emoce se dostavovaly. Sice prchavé a slovy těžko postižitelné, ale silné. Typický Ki-Dukovský způsob vyprávění mě dokázal vtáhnout a přinutil mě prožívat ten zvláštní příběh s jeho hrdiny. A do budoucna zanechal spoustu otázek, ke kterým bude stát za to se vrátit.