Duben
ohodnotit

Charakter

Karakter

Další název:
Character
Země:
Rok:
1997
Délka:
119 minut
Premiéra v ČR:
7.1.1999
„Mezi Dickensem, Kafkou a malým Bobešem balancuje oscarový příběh umanutého bastarda, který dokázal překročit vlastní stín.“
Popis / Obsah / Info k filmu Charakter
Psychologický příběh s kriminální zápletkou. Děj se odehrává v Rotterdamu v době 30. - 40. let a jde o příběh nemanželského syna Katedreuffa, který je zatčen pro údajnou vraždu svého bohatého otce - obchodníka Dreverhavena. Matka Katedreuffa si odmítla
vzít Dreverhavena za muže a ten se za to mstí na svém synovi ... Film získal následující ocenění: 1. OSCARA ZA NEJLEPŠÍ ZAHRANIČNÍ FILM ROKU 1997 (Film byl oceněn letos ve stejné kategorii jako v loňském roce český Kolja.)
2. CENU MEZ. "TÝDNE SVĚ"T. KRI"PIKY a CENU PUBLIKA na MFF v CANNES 1997 3. HLAVNÍ CENU POROTY za NEJLEPŠÍ HRANÝ FILM na 30. ročníku festivalu Amerického Filmového Institutu v rocel997
4. CENU ZA NEJLEPŠÍ HRANÝ FILM (Zlaté Tele) a NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON pro J. Decleira (Filmová cena Grolsch) na Holandském FF v roce 1997 (propagace k dispozici od I . 9. 1998, filmová kopie od 1. 10. 1998)

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Rotterdam, konec dvacátých let. Uvniř staré budovy leží mrtvé těl o.Službu konající detektiv je šokován vraždou a vztahem mezi pode zřelým.

Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora


Historické psychologické drama s kriminálními prvky a místy i s jemným náznakem humoru upoutává originálně zachycenou atmosféru chudé přístavní čtvrti a působivým ztvárněním životních osudů protagonistů a sociálního napětí dvacátých let.
Filmová přehlídka holandské produkce 2000

Autor/Zdroj: /


Film Charakter evokuje prostřednictvím střetu dvou vyhraněných osobností, syna a otce, dusivou atmosféru sociálního napětí 20. let. Historické psychologické drama s kriminálními prvky sice nezapře svůj původ v literární předloze, zároveň však upoutá originálně zachycenou atmosférou chudé přístavní čtvrti a působivým ztvárněním životních osudů protagonistů, mladého advokáta Jacoba Katadreuffea a jeho otce, obávaného a nenáviděného starce, exekutora Dreverhavena.
Na pozadí temných reálů dělnických čtvrtí, zahlcených nevlídným počasím, budují tvůrci příběh s antickými ozvuky a s antickým nádechem. Opírají se o vynikající herecké výkony, jež dodávají zvláštní plasticitu ostře řezaným charakterům.
Program ART

Autor/Zdroj: /


Popis / Obsah / Info k filmu Charakter
Debut scenáristy a režiséra Mika van Diema Charakter evokuje prostřednictvím střetu dvou vyhraněných osobností, syna a otce, dusivou atmosféru sociálního napětí dvacátých let. Historické psychologické drama s kriminálními prvky (a místy i s jemným náznakem humoru) sice nezapře svůj původ v literární předloze (dílech prozaika Ferdinanda Bordewijka), zároveň však upoutá originálně zachycenou atmosférou chudé přístavní čtvrti a působivým ztvárněním životních osurů protagonistů. - Mladý advokát Jacob Katadreuffe je
obviněn z vraždy obávaného a nenáviděného exekutora Dreverhavena. Před policejními inspektory vypráví svůj příběh. Dreverhaven byl jeho otec, jenž zpovzdálí zákeřně ovlivňoval jeho život. Všemocný muž se tak mstil jeho matce Jobě, která jej odmítla. Navzdory útrapám (ale možná právě díky jim) se Jacob vypracoval na dobré místo a vystudoval práva. Kvůli ctižádosti, vybuzené střetem s nenáviděnýrn otcern, však ztratil svou jedinou životní lásku. Dreverhaven neunesl synův vzestup ani jeho odpor a spáchal sebevraždu... - Na pozadí temných reálů dělnických čtvrtí, zahlcených nevlídným počasím budují tvůrci příběh s antickými ozvuky a s kafkovským nádechem. Opírají se
o vynikající herecké výkony; jež dodávají zvláštní plasticitu ostře řezaným charakterům. - Úspéšný snímek se natáčel v Nizozemsku, Belgii, Německu a Polsku. Je prvním titulem naší nové distribuční společností Sunfilm a zřetelně naplňuje její ambice: oživit českou distribuci umělecky kvalitními filmy.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Zdá se, že se mu hřmotný temný Dreverhaven, noční můra jeho poznamenaného života, bude škodolibě vysmívat i po své smrti. Ostatně dělal to s chutí celý život. Útočil nečekaně, se zákeřností vypasených krys, kterým se daří v kanálech chudinských přístavních činžáků, jež bezcitně ovládal. Ale odolný parchant Katadreuffe, zocelený urážkami svých šťastnějších vrstevníků, pouličními půtkami o ztracenou čest a zarputilým mlčením své patologicky stoické matky, se vzepřel a vyzval tohoto obchodního žraloka, neúprosného soudního vykonavatele a takto i svého biologického otce, na nerovný souboj. Teď stojí nad jeho mrtvolou, na rukou má jeho zkaženou krev a na duši příběh nenávistné lásky (či láskyplné nenávisti?), který vypráví policejnímu vyšetřovateli. A z polostínu vzpomínek se pomalu vynořují siluety otce a syna, zaklesnuté ve smrtelném klinči, který bez ohledu na to, kdo přežije, nemá jasného vítěze.

Ve svém veleúspěšném dlouhometrážním debutu (Oscar za nejlepší zahraniční film roku 1997 a Cena publika na MFF v Cannes 1997) jakoby holandský režisér Mike van Diem vzdával hold technice šerosvitu, kterou odkoukal od starých holandských mistrů. V těchto temně hořkých tóninách prožívá Rotterdam předválečnou krizi, spolu se stigmatizovanými protagonisty Bordewijkových novel, jež se staly literárním východiskem scénáře. Formou volného sledu retro flashbacků je malován téměř klinický obraz anatomie nenaplněných vztahů a citů, fatálně oscilujících na subtilní hraně lásky a nenávisti. Příběh není zalidněn mnoha nosnými postavami, ale těch několik rozhodujících má (s jistou nadsázkou řečeno) postmoderně antický rozměr. Kdybychom je považovali za běžný standard obyvatel holandského přístavu, byl by Rotterdam aglomerací morbidů, podivínů a hodně pokroucených charakterů. Jakoby vystřižen z encyklopedie německých expresionistů poletuje na scéně v černé peleríně zloduch Dreverhaven, sadisticky srážející svého levobočka znovu a znovu do kolen, masochisticky provokující týrané davy a bezmocně nabízející svou ruku služce, která porodila jeho syna. Belgický veterán Jan Decleir v této robustně temné postavě prostě není k přehlédnutí a jeho poněkud rustikálně divadelní projev kupodivu spíše umocňuje věrohodnost obludného charakteru, který nese na svých bedrech. Jeho deviantní geny ale probleskují i ve zdánlivě čistém charakteru jeho pracovitého syna Katadreuffea, posedlého touhou stát se právníkem a dokázat tak sobě, světu, ale především úskočně útočícímu otčímovi, že na něj má. A tak, ve jménu téhle ušlechtilé obsese, cílevědomě zpřehází hierarchii svých hodnot tak, že přichází o svoji první a poslední lásku Lornu (zjevně nejnormálnější postavu téhle ujeté sešlosti). Třetím vrcholem patologického trojúhelníku je jeho matka Joba, trpící hrdou nezávislostí a nemluvností. Kromě jediné noci, kdy byl Katadreuffe zplozen, už nedala Dreverhavenovi (ani nikomu jinému) nikdy nic jiného. Van Diem dobře ví, že charaktery se tříbí v konfliktech a k očistné katarzi často dochází v krvavé lázni. A v tomto duchu vede své figury k pointě, kde se jednotlivé fragmenty tohoto existenciálního dramatu spojí do výsledné (i když poněkud pracně vykonstruované) skládačky. Holandský import s oscarovou vinětou se v naší distribuci nevyskytuje často. Jako evropskou zajímavost bych si ho na vašem místě dopřál.

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190499
Osobností: 697748
Fotografií: 763807
Plakátů: 376381
Obsahů a biografií: 178212

Poslední komentáře

In Nacht und Eis (1912)

In Nacht und Eis
První filmové   převyprávění   katastrofální události   Titaniku, na kterém se prý   začalo pracovat pouhé dva   měsíce poté, tedy v době, více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 8 / 10

Město v obkličení (2010)

Město v obkličení
Tentokrát si hongkongská   ikona akčních filmů v   podobě Bennyho Chana vzala na   paškál americké superhrdiny   a superpadouchy s   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 6 / 10

Na nože: Glass Onion (2022)

Na nože: Glass Onion
Zajímavý film ala Agáta   Christie. James Bond pomalu   rozmotává klubíčko   vztahů, příležitostí a   motivů až se dostane k   samotnému vrahovi. Hodně   mně to připomíná film Zlo   pod sluncem.

Autor: red.mann | Hodnocení: 7 / 10

Brýle (1969) [TV inscenace]

Brýle
Při patnáctiminutové   stopáži se určitě nedají   čekat velké zázraky a   vodopády humoru a tahle   televizní mikrokomedie není   rozhodně více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 6 / 10

Na nože (2019)

Na nože
Chyba. Omylem napsaný   komnet.***********************   ******************************   ******************************   ******************************   ************

Autor: red.mann