Obsah filmu Bojová letadla 1-6
Disk 1: Od počátku až do roku 1917.
Kapitoly:
1. Průkopníci - První zmínky v dějinách o touze člověka létat jako létající ptáci, nás přivádějí na Dálný východ. Vládce Ki-Kung byl podle staré legendy přepraven v létajícím voze, který z místa na místo unášely mraky a síla větru. Další příklady nacházíme v kulturních odkazech Egypta, Persie, Sýrie, Asýrie a Babylonské říše. Později nám Řekové, zanechali báji o Daidalovi a Ikarovi. Avšak v roce 1483 Leonardo da Vinci výtvarně ztvárnil návrh létajícího stroje, který se stal realitou v roce 19003 v podobě letadla FLYER bratří Wrightů. Od té chvíle následoval rychlý technický pokrok a řada...
Disk 1: Od počátku až do roku 1917.
Kapitoly:
1. Průkopníci - První zmínky v dějinách o touze člověka létat jako létající ptáci, nás přivádějí na Dálný východ. Vládce Ki-Kung byl podle staré legendy přepraven v létajícím voze, který z místa na místo unášely mraky a síla větru. Další příklady nacházíme v kulturních odkazech Egypta, Persie, Sýrie, Asýrie a Babylonské říše. Později nám Řekové, zanechali báji o Daidalovi a Ikarovi. Avšak v roce 1483 Leonardo da Vinci výtvarně ztvárnil návrh létajícího stroje, který se stal realitou v roce 19003 v podobě letadla FLYER bratří Wrightů. Od té chvíle následoval rychlý technický pokrok a řada hrdinských činů průkopníků létání.
2. První světová válka - Na začátku konfliktu se armády domnívaly, že používání letadel v boji může sloužit pouze k pozorování a k plašení koní. Angličané a Francouzi se stali průkopníky v používání letadel jako válečné zbraně. Vyvolalo to obrovský rozmach leteckého průmyslu, podnícený požadavky jednotlivých armád, které potřebovaly získat stále modernější stroje s lepšími bojovými schopnostmi. Letadla jako Fokker E.1, Sopwith Camel či Triplane, Gotha G.5, Nieuport 17 a Fokker D-VII obávaného Rudého barona Richthoffena se staly vrcholem tehdejšího rozvoje letectví.
Disk 2: Od roku 1917 do roku 1933.
Kapitoly:
3. Ruská revoluce - Po celém Rusku se na jaře 1917, mimo jiné v důsledku války, rozšířily nepokoje a způsobily, že car Mikuláš II. abdikoval ve prospěch svého bratra, který však trůn odmítl převzít. Nová, prozatímní a demokratická vláda musela čelit tlaku extremní pravice i Leninově revoluční levici. 7. listopadu 1917 došlo k převzetí moci levicí, byly zřízeny revoluční sověty a Lenin zahájil budování bolševické diktatury.
4. Velké dálkové lety - Po 1. světové válce zůstal velký počet pilotů bez práce, a tak se mnozí z nich rozhodli zdolávat výzvy předkládané leteckými konstruktéry. Dálkové lety představovaly vynikající zkušební laboratoř pro konstruktéry a výrobce letadel i pro armády. Charles Lindbergh, Ramón Franco a Ruiz de Alda, Amelia Earhartová, Howard Hughes, Barberán a Collar jsou jen někteří z mnoha mužů a žen, kteří ovlivnili dějiny letectví.
Disk 3: Od roku 1934 do roku 1940.
Kapitoly:
5. Dopravní letectví - Společnost Douglas začala vyrábět svou slavnou sérii DC ve stejné době, kdy Britové nasadili na své letecké linky na východě první modely letadel DeHavilland 89 Dragon Rapide. Z dopravního letectví se stal prostředek, který spojuje národy. Letečtí inženýři vylepšili konstrukční vlastnosti svých letadel a zrodily se modely, jež dodnes patří v dějinách letectví k pojmům: Boeing Clipper a Stratoliner, Bucker 131, DC-1, DC-2, Junkers JU-52, de Havilland 90 Dragonfly.
6. Španělská občanská válka - Ze Španělska se stalo cvičiště mnoha bojových letounů. Messerschmitty Bf-109, Heinkely 111, Ju 52 a Ju 87 Stuka spolu s dalšími stroji létaly ve španělském vzdušném prostoru a patřily k legii Kondor.
7. Druhá světová válka - Invaze nacistických jednotek v Polsku v roce 1939 zahájila největší válečný konflikt v dějinách lidstva. Mocná Luftwaffe prokázala zpočátku svou leteckou převahu, kdy tón udávaly hlavně letouny Junkers 87, Messerschmitty Bf-109 a Focke Wulfy 190. Britové měli svůj Supermarine Spitfire a de Havilland Mosquito, Japonci svá Zera. Spojené státy vyvinuly a vyráběly vynikající bombardéry a stíhací letouny, jakými byly např. B-24 Liberator, P-38 Lightning či P-51 Mustang, Sovětský svaz Jaky a Lavočkiny.
Disk 4:Od roku 1940 do roku 1942.
8. Bitva o Británii - Hitlerovy letecké síly narazily do valu odvahy a zloby v podobě britských Královských leteckých sil. Letouny ME 110, FW 190 a 200 a mnoho dalších se musely vzdát svého záměru zničit Anglii kvůli silnému odporu a bojovým schopnostem britských pilotů na strojích Spitfire, Hurricane, Beaufighter a dalších. Němci vyrobili první dvoumotorový reaktivní stroj na světě Heinkel 280, zatímco Britové zkoušeli prototyp Gloster E-28.
9. Pearl Harbor. Pacifik v plamenech - Bombardování Pearl Harboru zahájilo konflikt na rozsáhlém dějišti operací v Tichém oceáně. Nezpochybnitelným hlavním aktérem dne 7. prosince 1941 se stalo japonské letadlo Mitsubishi A 6M-Zero. Jeho vynikající vlastnosti výrazně předčily jakýkoliv palubní stíhací letoun své doby a překvapily jak spojenecké piloty, tak jejich velitele, kteří sledovali, jak japonská letecká převaha drtí pacifickou oblast v prvních měsících bojů.
Disk 5: Od roku 1942 do roku 1943.
Kapitoly:
10. Letecká válka v Pacifiku - Americký průmysl vyvinul obrovské úsilí, aby úspěšně čelil počáteční japonské letecké převaze. Stíhací letouny jako Grumman F-4 Wildcat nebo Republic P-47 Thunderbolt významně napomohly při porážce císařské flotily u atolu Midway a v mnoha dalších soubojích. Bombardéry B-26 Marauder se spolu se stíhačkami North American P-40 Tomahawk, později Warhawk a Kittyhawk zúčastnily bojů na všech frontách a vynikly zde jejich dobré vlastnosti. Letecké síly Spojených států uskutečnily první reaktivní let se strojem Bell P59 Airacomet na kalifornské letecké základně Edward s.
11. Boj o evropské nebe - Sovětská fronta získala kromě dalších typů i americké stíhací letouny Bell P-39 Airacobra, jako součást pomoci Spojenců. Cílem spojeneckých protiútoků sestala kontrola nad evropským vzdušným prostorem, což bylo nezbytné k porážce nacistických vojsk. Dlouhé měsíce byly Německo a jeho pozice na okupovaných územích bombardovány hromadnými nálety letounů B-17, B-24, B-26, AVRO Lancaster, Handley Page Halifax MK III, Short Stirling či De Havilland Mosquito doprovázených letouny P-51 Mustang, P-47 Thunderbolt či Hawker Hurricane.
Disk 6: Od roku 1944 do roku 1945.
Kapitoly:
12. Letecká převaha spojenců - Německá pevnost odolává bombám z britských letadel Avro Lancaster. Pozdní zařazení stroje Heinekl 219 Uhu na bojovou frontu nezměnilo kurz války. Neustále vlny spojeneckých stíhaček a bombardérů na evropské obloze se staly předzvěstí blížícího se Dne D a invaze v Normandii. Továrny na výrobu raket V1 a V2 byly zničeny a cesta do Německa byla volná.
13. Den D: Plán Overall - Plán Overall, což byl název letecké části Operace Overlord, počítal s využitím mimořádných leteckých zařízení včetně těch, které do té doby nikdy nikdo neviděl. Několik hodin před vyloděním 2 395 letadel a 867 bezmotorových letadel vysadilo tři divize parašutistů 20 kilometrů od německého týlu.
14. Hirošima a Nagasaki - Piloti kamikadze neboli lidské bomby se pokusili zbrzdit moc spojenců v zálivu Leyte i na ostrovech Iwojima a Okiwana. Ztráta životů tisíců fanatických Japonců však nedokázala odvrátit nástup letadla, které změnilo kurz války. Šlo o Boeing B-29 Flying Superfortress. Jeho ničivé schopnosti jsou spojovány s atomovou bombou. 6. srpna 1945 začal takzvaný "první atomový holocaust". < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 9.5.2011
Velmi povedený seriál o vývoji bojových letadel. Pokud byly některé záběry opkovány v tomto seriálu, neměl jsem pocit, že jde autorům o získání času do časové kapacity sjednaného snímku.