Bertha z dobytčáku (1972)

Bertha z dobytčáku (Boxcar Bertha)
75 %
 
 

Boxcar Bertha

    Žánr: krimi
    Země: Spojené státy americké
    Délka: 97 min.
Mezi nejpodivnější a současně nejdetailněji specifikované subžánry brakové kinematografie, které Roger Corman během své dlouhé kariéry ustanovil, patří filmy o ženách přepadávajících banky na pozadí velké hospodářské krize. Iniciačním titulem se stala Krvavá máma (Bloody Mama, 1970), pojednávající ve zjitřeně exploatačním duchu o zvrácené morálce a nelítostné brutalitě reálného gangu vedeného máti Barkerovou. Námět vymyšlený jedním z šéfů American International Pictures Jimem Nicholsonem slavil velký kasovní úspěch, takže Corman dostal nabídku přijít s dalším filmem o reálné kriminálnici. Jelikož v létě 1970 založil vlastní společnost New World Pictures a přestal režírovat, nový projekt pouze produkčně zaštítil. Rešerše materiálu se ujala jeho čerstvá manželka Julie Cormanová, která objevila knihu mapující neuvěřitelný opravdový příběh ženy, která ve třicátých letech byla tulačka a podílela se na několika loupežích. Julii na jejím příběhu fascinoval fakt, že se jednalo o ženu, která žila zcela mimo společenské normy své doby, a chtěla, aby motivy nonkonformity a emancipace byly zachovány ve scénáři. Zásadní pro výslednou podobu Berthy z dobytčáku bylo angažování mladého ambiciózního režiséra, který si z cizího námětu a scénáře udělal vlastní film. Budoucí velikán americké kinematografie Martin Scorsese stál tehdy na samém začátku kariéry a měl za sebou pouze studentský debut Kdo to klepe na moje dveře (Who's That Knocking at My Door?, 1968). K nemalému překvapení štábu a producentů zvyklých na natáčení intuitivním stylem brakové šmíry si Scorsese celý film pečlivě rozkreslil do storyboardu. Nápadité kamerové kompozice a dynamické rozzáběrování sekvencí spolu s žánrově sevřenějším scénářem, který dobře střídá odlehčené, dramatické i kontemplativně vážné pasáže, zapříčiňují, že tento snímek vysoce ční nad ostatními lacinými projekty své doby.

Jiří Flígl
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016

režie:
Martin Scorsese
 
 
hraje:
Barbara Hershey (Boxcar Bertha), David Carradine (Big Bill Shelly), Barry Primus (Rake Brown), Bernie Casey (Von Morton), John Carradine (Sartoris), Victor Argo (bratr McIver), David Osterhout (bratr McIver), Anthony Pratt (Emeric Pressburger), Chicken Holleman (M. Powell), Harry Northup (Harvey Hall), Ann Morell (Tillie), Marianne Dole (paní Mailerová), Joe Reynolds (Joe Dreft)
 
 
námět:
Boxcar Bertha Thompson (kniha Sister if the Road), Ben L. Reitman (kniha Sister if the Road)
 
 
scénář:
Joyce H. Corrington, John William Corrington
 
 
kamera:
John M. Stephens
 
 
hudba:
Gib Guilbeau, Thad Maxwell
 
 
střih:
Buzz Feitshans
 
 
zvuk:
Donald F. Johnson
 
 
produkce:
Roger Corman, Salvatore Billitteri
 
 
titulky-česká verze:
Marie Fronková
 
 
Copyright © 2003-2019, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.