Aguire, bič Boží (1972)

Aguire, bič Boží (Aguirre, der Zorn Gottes)
73.6 %
 
 

Aguirre, der Zorn Gottes

Další název: Aguirre, hněv Boží

    Žánr: historický / drama
    Země: NSR / Peru / Mexiko
    Premiéra v ČR: 3.10.2007        
    Délka: 100 min.
„Honba conquistadora Aguirreho za zlatem jihoamerických indiánů. Vizuálně omamný film s běsy posedlým Klausem Kinským.“
Známý německý režisér Werner Herzog vycházel při natáčení historického dobrodružného dramatu Aguirre, hněv Boží (1972) z dějinných skutečností. Čerpal z deníku expedice, která putovala během objevitelské horečky ve druhé polovině šestnáctého století pod vedením konkvistadora Gonzala Pizarra do oblasti dnešního Peru za bájnou zemí zlata, Eldoradem. Výpravu stihl tragický osud. Jeden z mužů, bojovný a nezkrotný Aguirre, který bezmezně toužil po dobyvatelské slávě, vyprovokoval vzpouru a převzal velení. V drsné krajině toku Amazonky, obývané nepřátelskými indiány, přivedl své lidi do záhuby. – Herzog postavil své dílo na podmanivé, téměř dokumentární kameře Thomase Maucha (jednoho ze svých dvou dvorních kameramanů). Krásné obrazy ještě umocnil sférickou hudbou Floriana Frickeho a jeho skupiny Popol Vuh (další stálí Herzogovi spolupracovníci). Klíčovým pro film bylo obsazení režisérova oblíbeného herce Klause Kinského do titulní role. Ten hrdinovi propůjčil svou charismatickou tvář a pomocí mimiky a gest dokázal vystihnout nejednoznačného a pološíleného Aguirreho, který děsí svou krutostí a zároveň fascinuje odvážnými vizemi a pevným odhodláním za nimi jít. – Snímek se vymyká z běžného žánrového schématu. Načrtává sice tradiční obraz doby, již vedle touhy objevovat ovládal silný katolicismus, ale zároveň se soustřeďuje na barvité, „moderní“ líčení drsné přírody i lidských charakterů. V díle jsou rovněž patrné groteskní momenty, jež narušují vyprávění klasické tragédie. – Film charakterizují dlouhé záběry s minimem dialogů. Otevírá ho úvodní scéna sestupu početné výpravy z And do deštného pralesa, vyjadřující sílu „nepřátelské“ přírody i „nepatřičnost“ lidského konání v ní. Konec představuje Aguirreova obsáhlá výpověď. Na pokraji smrti, v halucinacích z vyčerpání a uprostřed čisté zkázy, nepřestává vyznávat kult zrady. Film náhle upouští od objektivního popisu děje a pomocí konkrétních obrazů líčí vnitřní stav hrdiny. - Působivá filmová výpověď s nadčasovým tématem určitě zaujme i po více než třiceti letech od svého vzniku. – Snímek má být uveden též v rámci Projektu 100-2008.
-dh-, Filmový přehled 2007/11

režie:
Werner Herzog
 
 
hraje:
Klaus Kinski (Don Lope de Aguirre), Alejandro Repulles (Gonzalo Pizarro), Cecilia Rivera (Flores), Helena Rojo (Inéz de Atienza), Edward Roland (Okello), Ruy Guerra (Don Pedro de Ursua), Del Negro (bratr Gaspar de Carvajal), Peter Berling (Don Fernando de Guzman), Daniel Ades (Perucho), Armanho Polanha (Armando), Daniel Farfán, Julio E. Martínez, Alejandro Chavez, Antonio Marquez, Justo Gonzalez
 
 
scénář:
Werner Herzog
 
 
kamera:
Thomas Mauch
 
 
hudba:
Popol Vuh
 
 
střih:
Beate Mainka-Jellinghaus
 
 
zvuk:
Herbert Prasch
 
 
produkce:
Werner Herzog
 
 
titulky-česká verze:
Vítězslav Čížek
 
 
mluví:
Uta Hallant (Inez / Flores (pouze hlas))
 
 
zvláštní efekty:
Juvenal Herrera, Miguel Vázquez
 
 
II. kamera:
Francisco Joán, Orlando Macchiavello
 
 
koproducent:
Daniel Camino, Hans Prescher
 
 
spolupráce:
Gustavo Cerff Arbulú, Martje Grohmann, Georg Hagmüller, Regina Fritsche, René Lechleitner, Ovidio Ore
 
 
výkonný producent:
Lucki Stipetic
 
 
Copyright © 2003-2019, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.