konec dětství Solovjev
Konec dětství je příjemné, inteligentní kino. Ruský pionýrský tábor v sedmdesátých letech je zcela jiný než by měl být v brežněvovské mozky vymývající totalitě. Někteří vedoucí a děti mají pionýrské "galstuky", ale jsou lidští, inteligentní a osobití. Tradiční téma režiséra, mladý nesmělý zamilovaný muž, se zde rozehrává v mnoha humorných i vyhrocených scénách. Pionýrský vedoucí nedeklaruje marxisticko-leninské pravdy, nýbrž např. vysvětluje dětem, že kámen je také živý a má duši. Vychovatele diskutují večer s pionýry o obrazech a učí se samostatnému myšlení a názorům. Jako ve většině ruských filmů nesmí chybět klasik. Zde je patronem Lermontov. Do něho se hlavní hrdina stylizuje, jemu se chce podobat, což bývá někdy komické. Sejdou se v milostném dialogu ve hře Maškaráda, kterou děti sehrávají. V boji o přízeň vyvolené se hlavní hrdina dostává do krajní situace, kde řeší morální dilemata. Stává se bojovníkem za pravdu, proti všem. Jeho jednání je však účelové a je odhaleno. Pak se musí vyrovnat sám se sebou, se svým svědomím, s odmítnutím jeho lásky i s láskou , kterou neviděl. Začíná znovu, podle známého "staré srdce jsem ztratil, nové ještě nemám". Film je nadčasový a nadgenerační.
Osobně jsem byla překvapena tím, že byl tento film natočen v sedmdesátých letech. Podle otevřenosti, svobodomyslnosti, kreativity i lidského humoru by to bylo možné přijnejmenším po perestrojce. Takové Rusko nám nikdo dříve nepředstavoval a to je škoda.
Východ-Západ: nejlepší srovnání
Vynikající film dokonale představuje zrůdnost totality. Naivní Západ reprezentovaný Marií versus reálná Východ reprezentovaný jejím mužem Alexejem. Menšikov i jeho manželka Sandrine Bonnaire hrají úžasně. Exceluje zde i mladý nadaný Bodrov jr. (jehož otec je spoluautorem scénáře) jako Saša, dnes proslaveny filmem Brat. Emigranti druhé generace se díky kvalitní propagandě vrací po druhé světové válce do SSSR, aby pomáhali budovat domovinu jejich otců. Marie (Francouzska) nemůže pochopit, proč nemůže zase odjet zpátky do Francie, proč nemůže svobodně komunikovat, proč si nemůže stěžovat na ministerstvu vnitra, proč nemůže dát dopis francouzské umělkyni. Stále se snaží prorazit hlavou zeď. Zato její manžel Alexej to pochopí velmi rychle a přizpůsobí se, snaží se ji chránit a vyčkává. Maria to nechápe a upíná všechny své touhy po svobodě k mladému Sašovi, který je po smrti babičky také frustrován, vyhodí ho z plaveckého oddílu a začne se oddávat alkoholu. Režimu to vyhovuje. Rozpadlé rodiny, udávání, strach, vykořenění lidé bez zázemí, to jsou karty, s nimiž se dobře hraje. Na Alexeje je od příjezdu do vlasti otců vyvíjen nátlak, aby se rozvedl s „cizinkou“. Nabízejí mu výhody jako větší byt apod. I když jsou vztahy mezi manžely narušeny, nezradí ji, i když Marie si myslí, že ji „prodal“. Zajímavé jsou i vztahy Alexeje a jeho milenky a udavačky z komunálního bytu. Olga špehuje a čte dopisy Marii. Alexej, když to zjistí, jí říká: „.. nás v dětství učili, že se nečtou cizí dopisy“, ona kontruje „to jsme museli mít jiné dětství..“ V úplném odloučení, kdy přeloží Sašu z Kyjeva jinam, zůstává Marie zcela opuštěná. Jsou tam nádherné scény, kdy je vidět, jak přes všechno jí Alexej silně miluje. Maria pomáhá utéci Sašovi a Velký Bratr, který vše sleduje, ji dostane na šest let do vězení. Vychází ven jako vyděšené zvířátko k rodině, kterou už nezná. Další bezmocnost a nemohoucnost Západu je vidět po dramatickém útěku Saši. Domníval se, že Marii zachrání, ale nikoho tam Východ nezajímá. „Jaká je to svoboda?“ křičí Saša v obžalobě tuposti a hluchosti Západu a podřezává si v bezvýchodném boji žíly. Pomůže jim herečka, kterou se pokusila v Kyjevě kontaktovat Marie. Společně s Alexejem ji připraví dramatický útěk z Bukurešti. Se synem prchá a po sedmi letech si uvědomuje, že jí muž miluje, celou dobu podporuje a že se také pro ni obětuje. Alexej jí slibuje, že přijede za nimi. Může to splnit při perestrojce, po 30 letech. Spojí se tak krásně stavba příběhu, který začíná vyznáním lásky Alexeje Marii na lodi přivážející emigranty do SSSR a končí novým daleko větším vyznáním, kdy se Alexej obětuje za svou rodinu. Film plný kontrastů, velké lásky a velké nenávisti, touhy po svobodě a reality ve velkém komunistickém vězení. Komparace Východu a Západu, z níž ani jedna strana nevychází v nejlepším světle. Vřele všem doporučuji. K sehnání v ruštině v Bubenečské ulici 13, Praha 6, v prodejně Arbatu za 150,-Kč.