Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 6.8.2021
Stará dobrá veselohra plná omylů, záměn a nedorozumění, kde se každý nakonec ožení a provdá, tak jako v každé správné bláznivé komedii.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 6.8.2021
Zápletka připomíná jeden z motivů Schulhoffovy pozdější veselohry Co je doma, to se počítá, pánové (z r. 1980). Předvídaného esenbáka v obvyklém ztvárnění Libíčkově jsem uhodl ihned, jakmile se zjevil na scéně. Tato skvělá a svěží malá televizní komedie má jen nepatrnou technickou chybičku, téměř nepovšimnutou: dvakrát se spustí do kulis příliš nízko a viditelně mikrofon.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 1.11.2020
Dobrý vlastenecký film; ale lidé tam jaksi nedobově píší levou rukou, nádražní rozhlas hlásí odjezdy vlaků a herec se nejméně jedenkrát přebreptne.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 20.7.2020
Typická americká historicko-hystericko-histrió nská nalejvárna do hlavy o ve všem všudy dobrých Američanech, o ve všem všudy zlých Mexikáncích a o ušlechtilých negrech úpících ve jhu otroctví. Přebujelé a nesmyslné krváky se střídají se stejně přebujelými a nesmyslnými dojáky, které budí leda znechucení a nudu. Vše potřebné je tedy přítomno v takovém množství a složení, aby si průměrný divák přišel na své a aby se znalcova jemnochuť nenaplnila ani z poloviny.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 13.7.2020
Typická americká bláznivina, která nám ukazuje nepříliš vábný až děsivý obrázek možné budoucnosti. Děj je jako obvykle předvídatelný úplně stejně jako v něm předvídají tušitelé příští vraždy.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 4.5.2020
První díl výborný, druhý horší. Viděl jsem tam jistou snahu o současné přepisování dějin (Vlasovci ano, Rudá armáda ne) a snad i pokus o vykreslení vlastizrádce jako tragického hrdiny, který to v podstatě myslel dobře (se sebou), ale byl zle pochopen (ostatními). Film o nepěkném osudu jednoho českého vlastizrádce by měl být spíš varováním pro naše dnešní vlastizrádce, kteří se také jako on mylně domnívají, že přítomné politické poměry tu budou navěky a převratu se nedožijí - čímž myslím najmě jistého nechvalně známého fanatického propagandistu v naší státní televizi téhož příjmení. Tak pozor, Václave!
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 22.2.2020
Jako obvykle naprosto zkažené nevěrné ztvárnění původní Poeovy povídky a jeho vůdčí myšlenky v ní obsažené. Edgar Allan by se asi podivil, jakou převrácenou napodobeninu lze z jeho námětu vyrobit. Poeova stejnojmenná původní povídka je mnohem lepší než tento zpackaný film. - A pro zajímavost dodám, že jsou v něm použity kromě Masky rudé smrti také odkazy či postavy z dalších Poeových povídek, jako jsou Jáma a kyvadlo, Havran anebo Skokan. - Nepovedlo se vůbec nic. Vyšel z toho všeho nakonec laciný satanský horor, přemrštěný jako obvykle úplně ve všem; horor, který ubohý podvedený autor přitom tak vůbec nezamýšlel ve své původní povídce, jež je spíš do smutku jemně laděna než do přepjaté krvavé hrůzy. Přečtěte si tu povídku a sami uvidíte, jak je nádherná a jak je vedle ní tento béčkový snímek hnusný a nehezký!
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 25.11.2019
Film má hodnotu především v jinotajném podobenství moci člověka nad člověkem. Něco takového napsal Jean-Paul Sartre v divadelní hře Mrtví bez pohřbu.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 26.9.2019
Snad první "barevný" film na světě, využívající tónovacího zabarvení určitých částí celuloidu. Tehdejší říšskoněmecký ministr kultury a propagandy Goebbels, zamilovaný do Lídy Baarové, musel při jeho sledování tvrdnout. Tento film je mimochodem také důkazem, že bombastické dámské dvojdílné plavky nevymysleli až po druhé světové válce Američané po bombových pokusech na atolu Bikini, nýbrž že se nosily již dávno předtím v Německu i u nás.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 17.9.2019
Nejvíc se mi líbily dvě scénky, obě se týkající malířství: v jedné si pozůstalí příbuzní všimnou, že obraz nebožtíka nad jeho rakví pláče jako zázračný obraz Panenky Marie Čenstochovské nebo jako v Lurdech, avšak jiný z přítomných v tom nevidí žádný zázrak, nýbrž docela obyčejné fušerství malíře, který obraz jistě namaloval nějakým sajrajtem a teď to teče. Darebák!
Druhá scénka mne dojala svým neobvyklým vyjádřením prostého vlastenectví prostého člověka. Zatímco po záboru českého pohraničí nacistickým Německem litoval bohatý podnikatel, pan domácí a městský radní v jedné osobě, že mu Němci zabrali jeho venkovský statek, chudý nemajetný malíř oproti němu v slzách oplakával celou tu uloupenou zem, v které pramení všechny naše krásné české řeky. A já jsem se málem rozplakal také. To byl ten nejkrásnější projev vlastenectví, jaký jsem kdy slyšel. A znovu je mimo jiné v tomhle seriálu k vidění uskutečňováno jedno mé toužebné přání: zatírání nenáviděných cizojazyčných nápisů. Toho bych se rád dožil.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 1.4.2018
Dobrý a napínavý film kazí jen špatně nasvícené noční scény, což bývá, žel, dosti obvyklé a časté. Ideologický střet, jehož jsme svědky v tomto silném příběhu, podle mého charakterizují dvě mrazivé promluvy, které tu zazní: že ti záškodníci "chtějí zase přivést zpátky Němce, aby byla válka", a nepochopitelná věta kolektivizátorky: "Vy máte to pole stejně rád jenom proto, že je vaše..."
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 5.11.2017
Nevýhodou všech těchhle jednostranně zkreslujících slátanin je to, že uhádneš předem, jak to dopadne. Tady bylo například hned od začátku nade vši pochybnost jasné, že vraždy nemůže mít na svědomí žádný z cikánů, nýbrž že bude do nich nějakým způsobem nejspíš zapleten ten nerudný rasistický architekt nebo někdo z jeho okolí. A samozřejmě, že to tak nakonec dopadlo! Vždyť kdo by mohl byť i jen podezřívat ony sice vznětlivé, avšak jinak spořádaně žijící cikány, kterým dal prý socialismus svobodu (což je přinejmenším úsměvné) a kteří se tolik nadřeli při výstavbě svých vlastních úhledných domečků. To bylo opravdu báječné. Ale chtěl bych se zeptat: Prosím vás, kde jsou ty malebné cikánské domky, před nimiž si pokojně hrají malá čistá cikáňata, abych se na tu výjimečnou zvláštnost zajel podívat? --- Konečně se důvodně domnívám, že tvůrci si vzali za vzor americké detektivky, kde bílý muž a příslušník barevné menšiny spolu běžně tvoří sourodou dvojici, přičemž ten barevný je pravidelně chytřejší, důmyslnější a uvážlivější. Zkrátka český film je vždy špatný, když napodobuje cizí vzory.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.7.2017
Majitel sňatkového dohazovačství dostal výborný nápad, jak zvýšit obrat svého špatně jdoucího nekalého podnikání: vetře se do spolku škaredých ženštin, které nemohou najít manžely, aby jejich pomocí a pomocí známosti s jedním poslancem prosadil zákon o povinném manželství. Svobodní mužové se bouří, ale jejich veřejný hromadný nesouhlasný průvod je rozehnán slzným plynem a obušky pořádkových sil. -- Tak už víme, proč a kde se bere původ veškerých nesmyslných zákonů! Jde o nepoctivý obchod, o špinavé prachy, o prospěch nějaké mocné příživnické kliky. Je to stejné jako u Haškova výrobce rakví, který si naříkal na jistou obec, kde byli občané v neprospěch jeho upadajícího rakvářství příliš zdraví a nechtělo se jim umírat. Až tedy někdo prosadí také zákon o povinném umírání, budete už vědět, odkud vítr fouká.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 27.2.2017
Hodně rozpačitá "satira". Naprosto skvělé se tu mísí s naprosto špatným. V jedné chvíli dokonce zaspal zvukař, nestihnuv včas zachytit zvuk dál od popředí... A hodně rozpačití jsou i herci: bloudívají očima ke kameře a jejich projevy jsou často přemrštěné. Nataša Gollová hraje nejméně potřetí touž úlohu po slávě toužící bláhové dívky. Postava nakladatele, který chce vydat "vlastnoruční" paměti vraha, bude o čtvrt století později použita v bláznivé parodii Čtyři vraždy stačí, drahoušku!...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 18.11.2016
"Chci zpátky jenom to, co jsem do toho lomu vložil. Pro sebe nechci nic. Vždyť jsem to dělal pro lidi. Ten lom není můj, ale patří všem lidem." - Kdo by dnes takto mluvil? A co hůř: v kterém z nejnovějších filmů by se takto hovořilo?
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 16.11.2016
Muž je od přírody rozsévač - a ženy jsou jako holubice, vyzobávající jeho setbu, perouce se o ni... a o něj, bráníce mu v ní pokračovat jinde. V těchto druzích milostných zápletek se ovšem ztrácím jako v nepřehledném bludišti a už už hledám rychle cestu ven. Všecky rádoby vtipné průpovědi na toto "věčné" téma postrádají nejenže jakéhokoli smyslu, jsou však i pohříchu těmi z nejnemoudřejších aforismů.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 19.9.2016
Až surrealisticky natočené hrůzy Velké vlastenecké války. Strhující je zejména závěr, kdy předčasně zestárlý a vrásčitý sotva odrostlý chlapec jakoby mstí se střelbou do obrazu Adolfa Hitlera spadlého v blátě a představuje si v zpětném chodu různé fáze Vůdcova života, dokud nedojde až k malému Adolfkovi, coby dítěti v matčině náručí. Mstitel v tu chvíli zapláče a puška mu bezmocně klesá... Děti jsou přece nevinné.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.8.2016
Se správnou technikou lze lidi přesvědčit takřka o čemkoli. Třeba o tom, že se právě uskutečňuje výprava s lidskou posádkou na planetu Mars. Ale po zhlédnutí tohoto napínavého filmu už si možná nebudete jisti téměř ničím. Domníváte se, příkladně, že lidský život je skutečně hodnota nejvyšší? Že vláda od vás vybírá výpalné skutečně pro vaši ochranu? Že co je v televizi, je skutečnost? Myslíte si, že lidé byli doopravdy na Měsíci? Nebo vůbec v kosmu? Nuž, podívejte se na tento film a zamyslete se znova. Jen pozor na to, abyste svým šťouráním nenarušili zločinné záměry někoho velmi mocného, jinak budete náhle bojovat o holý život; dají vás odstranit, oddělat, zmizíte beze stopy, bez minulosti, beze svědků, bez pravdy...
A ještě jen tak pro zajímavost: posádka kosmické lodi je složena ze dvou bělochů a jednoho černocha, jako v Planetě opic - ti Hollywooďané snad na to mají nějaké povinné kvóty!
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 11.8.2016
Ještě poměrně slušná balada, vyprávěná jakoby v slohu starých ruských bylin. Vynikající je především velice vynalézavá kamera a vůbec výtvarná stránka snímku, včetně celkové výpravy, použitých kostýmů, včetně sytých barev, krásné přírody a tak dále. Máme však možnost vidět již jen stíny zaniklého světa dávných Slovanů, z něhož zbyly opravdu již jen ty stíny našich zapomenutých předků. A kdo doufal, že snad uvidí nějaké obrazy neporušených živých lidových zvyků a věr, může být, že bude zklamán. Vždyť už jen mnohé ukázky křesťanských bohoslužebných úkonů zde působí pojednou cize, jako cosi, co nám bylo proti naší vůli vnuceno pod hrozbou násilí, co jsme přijali a co právě přivodilo tuto naši zkázu a tento pád slovanských občinových kmenů, jejich uspořádání a jejich původních slovanských bohů. Zbyly jen stíny. Ale ježto vidíme alespoň ty stíny, značí to přece jen, že kdesi musí býti světlo, které ozařuje skutečné postavy předků, jež ožívají kdesi v pozadí, působíce dosud tak silně na naši představivost a touhu po bývalém ztraceném životě. Přál bych si, aby tento film za touto tušenou září šel důrazněji. Viděli jsme tu nicméně dost; i jakousi obřadní nahotu, která umí čarovat, přivolávat zázraky a plnit tajná přání a která byla opět významnou součástí naší staré přírodní víry. Viděli jsme také velice pěkný obyčej obdarovávat domácí zvířata o svátcích pamlsky - starodávný zvyk zřejmě nejen slovanský, jejž jsem ještě docela nedávno zhlédl dokonce i na současném německém venkově. Zkrátka, nejsou ty stíny zapomenutých předků v tomto filmu až tak nezřetelné.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 4.8.2016
Pobočník někoho bývá jinak nazýván také jeho "pravou rukou". V případě nadporučíka Patery (Vlasta Burian) je spíše Jeho Výsosti "ruka levá", která je dost nešikovná a hodně smolná, leč bodré povahy a hlavně zábavná. Tyto jeho věrné vlastnosti dojdou u Jeho Výsosti obliby a spravedlivého ocenění, a tak nadporučík s někdejším přívlastkem "nejšpatnější voják v monarchii" nakonec "bude dělat kariéru".
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 2.6.2016
Slovenský filmový průmysl (neboť o umění jde v něm vždy až na posledním místě, pokud ovšem nenarušuje výrobní náklady a odbyt) postupoval zřejmě podle podobného výrobního plánu jako český; můžeme proto vidět žánrově, typově a ideově velmi podobné filmy, které byly také natočeny v Čechách, takže takový výsledný film je pak jakýmsi slovenským bratříčkem českého. Platí to v plné míře i o slovenské satirické absurdní veselohře Statočný zlodej (s Jozefem Krónerem v hlavní úloze), jejímž bratříčkem by takto mohl být docela dobře třeba Muž, který stoupl v ceně (opět s Jozefem Krónerem v hlavní úloze). Další dvojicí sourozenců, která mi napadá, jsou třebas slovenský Čert nespí (1956) a český Zaostřit, prosím (1956). Zdá se mi však, že ty slovenské filmové tovary jsou vždy o trochu horší variantou českého zboží a nedosahují tak úplně jeho prvotřídní jakosti.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 20.4.2016
Trochu příliš popisné a vysvětlující ztvárnění skutečných dějinných událostí nevyhnulo se, žel, již z principu jisté ideologičnosti; ale jinak film přímo hýří silnými emocemi, vyzdvihuje statečnost, vlastenectví a myšlenku panslovanismu, tehdy více než dnes živou, i když znovu opět aktuální. Mistrně jsou zvládnuty obrazy masakrů 1. světové války: taková krutá řežba se vidí ve starých filmech málokdy, oproti těm dnešním, kde už je to takřka normální a skoro i nutné, aby davy sadistů obsadily vůbec biografy. Zde to zabíjení ovšem není samoúčelné nebo přehnané, ale opravdu často v plném významu slova hrůzné. Závěrem si musím postěžovat na zvuk. Neustále totiž vypadával jeden zvukový kanál, snad napřeskáčku ob jednu scénu, takže byl naprosto nezřetelný a dialogy tím pádem nesrozumitelné. Tak nevím: je chyba ve špatné kopii, nebo byla ve vysílání stanice Kino CS?
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 20.4.2016
Tyhle opičárny bratří Marxů by všechny mohly jít rovnou do nějakého muzea zvrhlého umění. Nesmyslná slátanina jakýchsi snad židovských anekdot, ovšem naprosto bez vtipu a bez pointy.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 16.4.2016
Skvělý český nacistický film. Ona "velká přehrada" je vlastně mnohočetným symbolem jednak pevné hráze proti vnější nepřátelské záplavě a vnitřnímu úpadku, jednak symbolem pevnosti, odolnosti vůbec, a to jak v životě společenském, tak i osobním. Inženýr Petr Pavelec ví, že bez pevných základů nemůže se udržet žádná přehrada, žádný chatrný charakter, žádná stavba národní ani individuální. Pavelec, coby amatérský boxer, velice dobře pozná na vlastní kůži, že pitky, hýření a lehkomyslné ženy pouze oslabují tuto pevnou hráz v životním zápase, jejž lze takto pouze prohrát, třebas i s jindy mnohem slabším soupeřem. Všude vládne nepoctivost, zkaženost a špinavé peníze, pod nimiž se bortí skály, hráze, osudy. Nutno začít znovu, čestně, hrdě, vzpřímeně. Nutno práci vrátit její smysl, životu lidskému jeho důstojnost. - "Tak kolik, pane inženýre?" - "Nechte si ty peníze! Znám vaše židovské manýry!" - Takovou ráznou odpověď by měl dát celý národ.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 10.4.2016
Trapný pokus o napodobení mnohem lepší americké série Přání smrti v hlavní roli s Charlesem Bronsonem. Příležitost daná přestárlému Michaelu Caineovi je známkou toho, že nikdo mladší by nepřitáhl diváky, a tak byla úloha mstitele bezpráví upravena pro vysloužilého vojáka v důchodu. Výsledek dopadl nanejvýš trapně, včetně zařazení "atraktivních" vulgarit a rádoby drsných scén. Nepovedl se ani způsob moderního digitálního natáčení, jehož začátek lze sledovat přibližně už někdy před rokem 2000 a který pravděpodobně jednou zcela zničí umělecký film jako takový, pokud jej už vlastně nezničil. A to zcela pomíjím směšné taktické chyby, jichž se takzvaný bývalý profesionální mariňák dopouští, ale jichž by se jako správný voják s výcvikem dopouštět neměl, jako například to, že prvně střílí na zraněného, a až teprve potom na zdravého protivníka, který samozřejmě uteče, anebo že nezlikviduje nepřítele při první vhodné příležitosti, ale čeká, váhá a dokonce se k němu přibližuje na dostřel. Možná tyto chyby vnesly dramatický náboj, ale spíš prozrazují o scenáristovi, že nebyl nikdy na vojně. Film je opět plný stokrát ošoupaných klišé a šablon, kamera odfláknutá. Snad jen ta náznaková myšlenka o neschopnosti policie zjednat pořádek a víceméně pesimistický závěr mě částečně uspokojují, ale to je strašlivě, strašlivě málo...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 10.4.2016
Od naprostého propadáku zachraňuje tuto jinak dosti plochou morytátovou šmíru jen jedinečné komické nadání Vlasty Buriana. Musíte se smát už od prvního záběru, kterak se jako přísný kolos tyčí nad malým Pepíčkem, který právě vyšel z budoucího snědeného krámu, a smát se nepřestanete, kdykoli se znovu objeví v záběru. To byl prostě génius. Dokonce i role věčně ubrečené Antonie Nedošinské je tentokrát snesitelnější, ježto zde nevzlyká tak často, jako v jiných filmech s ní.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 1.4.2016
Podobná detektivka jako je o dost lepší jiný český film Znamení raka: také vraždy v nemocnici, také jsou podezřelí všichni okolo, také zavraždění možného, leč slabomyslného svědka... Jen ta výraznější psychopatologická souhra na povrch náhle vyplynuvších charakterů je zde chabá. Děj je málo dramatický, rozluštění případu a odhalení pachatele příliš uspěchané a zkratkovité.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 30.3.2016
Jsou filmy - dobré filmy - které ukazují nebo poukazují na morbiditu. Avšak jsou také takové, které jsou pouze morbidní. Toto je jeden z nich. Většinou to jsou filmy o židech. Filmy o židech nemám rád.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 29.3.2016
Realistický pohled do historického zákulisí strany Sociální demokracie je pohledem, který je možno zevšeobecnit na každou politickou stranu. Hudba Ludwiga van Beethovena, tvořící podkres, je sice krásná, ale vinou její přílišné hlasitosti často přehluší mluvené slovo. Po rozkolu uvnitř strany, zapřičiněném skandály a jejím prospěchářským křídlem, film končí naivním optimistickým prohlášením, že "si stvoříme stranu novou, lepší, revoluční" - ano, aby dopadla úplně stejně jako ta stará, oportunistická, viz osudy právě takové "revoluční" strany (KSČ), která z ní vzešla.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 28.3.2016
Po všech stránkách velmi špatné "cosi". Mezi nejzávažnější nedostatky patří špatné frázování herců, přičemž někteří z nich si dokonce pletou text, a dále takové zjevné chyby, jako jsou například různé účesy v rádoby plynulých přesunech ze scény na scénu. Srovnání s Zweigovou novelou je zdrcující. Na jedné straně strhující psychologická četba, která povznáší ducha, a na straně druhé naprosto nezáživný její televizní přepis, který přináší jen rozmrzelost a nudu.